ZPĚT

Ze života brambor

Patří mezi jednu z nejčastěji používaných surovin v české kuchyni a zároveň slouží jako důležitý zdroj vitaminu C. Poradíme vám, jak se orientovat při jejich nákupu, jak je skladovat a upravovat, abyste si zdravě pochutnali.

Z historie brambor

Tento lilkovitý plod jde ruku v ruce s civilizací. První historické zmínky o bramborách pocházejí již z období před 5 tisíci lety z oblasti dnešního Peru. V první polovině 16. století je do Evropy přivezli mořeplavci, kteří jedli brambory jako ochranu proti kurdějím. Zpočátku však byly přijaty s nedůvěrou. Brambory získaly punc pohanské nečisté plodiny, která ohrožuje zdraví. Až ke konci 18. století se začaly ve větším měřítku pěstovat ke kulinárním účelům. Do Čech přišly z Braniborska v roce 1784, odtud pravděpodobně vznikl jejich dnešní název. V současné době se pěstuje až 200 druhů brambor a jsou nedílnou součástí většiny českých pokrmů.

Brambory jako zdroj vitaminu C

S příchodem podzimu a zimy se automaticky zvyšuje konzumace citrusových plodů v jídelníčku. Obsahují totiž vysoký podíl vitaminu C, který pomáhá posilovat obranyschopnost organismu. Tento „životabudič“ se ale nachází také v bramborách, které se v naší zemi jedí ve velkém množství. Jsou až ze 75 % zdrojem škrobu, z 5–10 % bílkovin a jen z 0,4 % tuku. Skrývají se v nich polyfenoly, kyselina citronová, vitaminy skupiny B (B1 a B2), vitamin PP a z minerálních látek pak např. hořčík, železo, vápník a zinek.

S ohledem na zdraví a dietu

Kromě toho, že mají brambory pozitivní vliv na imunitní systém, pomáhají také snižovat krevní tlak, hladinu cholesterolu v krvi a posilovat cévní systém. Mohou částečně ovlivňovat metabolismus tekutin v těle a hormonální procesy. Zároveň prospívají kloubům, kostem, šlachám a svalům, kůži, vlasům a nehtům. Brambory při správné kulinární úpravě patří mezi suroviny s minimální kalorickou hodnotou a střední hodnotou glykemického indexu. Nejnižší GI (50) mají brambory vařené ve slupce, zdravě si na nich pochutnáte, i když jsou vařené v páře, připravené v mikrovlnce, případně pečené v troubě do 200 °C bez tuku.

Než půjdete nakupovat…

V první řadě se orientujte podle sezony, do 30. 6. seženete na trhu tzv. rané brambory, které nepotřebují dlouhou kulinární úpravu a připravují se obvykle ve slupce. Po 30. 6. se prodávají pozdní brambory, které se dále rozdělují podle varných typů. Pokud máte chuť na salát, pak sáhněte po varném typu A, bramborách, jež mají méně škrobu, hladkou slupku, lojovitou dužninu a žlutobílou barvu. Brambory s označením varného typu B se hodí k přípravě přílohy, do polévek, salátů i k restování. Jsou lehce moučnaté, polopevné a lojovité. Na kaši, knedlíky, bramboráky a placky se hodí brambory varného typu C. Jsou moučnaté, vyznačují se drsnější slupkou a bílou dužninou.

Pod slupkou brambor se skrývá nejvíce prospěšných látek, hlavně vitaminu C!

Dnes jsou již k dostání i biobrambory, prodávají se přímo na ekologickém statku, na farmářských trzích, obchodech se zdravou výživou a i v některých větších obchodních sítích. Jak je poznáte? Na první pohled mají podobnou žlutou barvu, když je ale začnete loupat, dostanou přirozenou šedivou barvu. Co určitě oceníte, je jejich chuť i to, že se při jejich pěstování nepoužívá chemie. Proto se doporučuje je co nejdříve zpracovat.

Na co si dát pozor?

Vyhýbejte se bramborám, které jsou jakkoli narušené, objevuje se na nich plíseň či jsou zelené. Tato barva signalizuje výskyt „jedovaté“ látky zvané solanin. Zbavit se jí můžete oloupáním a přelitím vroucí vodou a následným vařením. Při teplotách nad 170 °C se tyto „nebezpečné“ látky částečně rozkládají. Aby však došlo k otravě, museli byste jich sníst velké množství. Naklíčené brambory raději nejezte vůbec. Pokud se rozhodnete brambory doma skladovat, pak pro ně zvolte tmavou, prodyšnou a zároveň suchou místnost steplotou mezi 4 až 6 °C.

Brambory v kuchyni

Pokud budete brambory příliš krájet nebo dlouho vařit ve vodě, jejich vitaminová hodnota se sníží. Rané brambory a brambory varného typu A stačí omýt pod studenou vodou, otřít hrubší houbičkou a vařit ve slupce. Následně je můžete pokapat kvalitním panenským rostlinným olejem, podávat se zeleninou a libovým masem či rybou. Brambory se slupkou lze také nakrájet na tenčí plátky či měsíčky a upéct v troubě na plechu vyloženém pečicím papírem. V případě, že brambory oloupete a nakrájíte na menší kousky, vařte je v co možná nejmenším množství vody a při co možná nejkratší době varu, aby nedošlo ke zbytečným ztrátám živin.

19.4.2016 7:28 | Jana Vašáková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.