ZPĚT

Nejhorší neřesti české kuchyně

Zapomeňte na recepty našich babiček. Odpovídaly tehdejším chutím, ale i energetickému výdeji při práci. Co z nich do dnešních dní nepatří a proč?

Vhoďte kupu vajec, kostku másla a zasypte to moukou. Tak bývaly popsány postupy v prvorepublikových kuchařkách. A že potom jídlo mělo opravdu českou, tedy vydatnou chuť, nebylo pochyb.

Zvlášť v neděli se stolovalo slavnostně. Nechyběla polévka, hlavní jídlo v podobě masa, omáčky, knedlíků a ke svačině se podávala káva s koláčem. Přes týden se naštěstí všechny tyto neřesti pěkně vypotily z těla ven. Jenže to my teď, kdy se česká kuchyně zase vrací na výsluní, opomíjíme. Nemluvě o tom, že si ji ve vydatné podobě dopřáváme nejen o víkendech. Hlavně v menších městech sice česká kuchyně nikdy ani nezmizela, ale pokud se teď má vrátit opravdu s plnou parádou, mělo by to být v poněkud modernějším pojetí. V jakém? Zkuste se inspirovat na následujících řádcích:

S masem to nepřehánějte

Ať už jste zvyklí ho podávat v podobě samotného plátku, pečeně nebo ho používáte třeba „jen“ na přípravu polévkového vývaru, který vás v zimě zahřeje i dodá vám energii, je maso v české kuchyni takřka všudypřítomné. Pravdou ovšem je, že by se to s jeho konzumací nemělo přehánět. Neumíte si pod tím představit nic konkrétního? Stačí si pamatovat, že se maso ve vašem jídelníčku může bez výčitek objevit 4x týdně a v rozumné míře. Dokonce ani nemusíte přestat péct kachnu nebo husu v období posvícení. Stačí, když nebudou plavat v sádle.

Vyzkoušet můžete i o něco zdravější alternativu, třeba pečené kuře na kmínu s jablky a se zelím. Bůček zase umí chutně nahradit vepřová plec. A na co Češi opravdu zapomínají, jsou sladkovodní ryby. Dříve se více jedl kapr, lín, pstruzi i štiky. Dnes se na stůl servírují obvykle jen na Vánoce, což je velká škoda. Přitom jsou z nich skvělá, rychle hotová jídla, která jsou také odedávna součástí české kuchyně.

Odlehčete omáčky

Omáčky a vydatné polévky jsou také nedílnou součástí českých jídelníčků. Svíčková, rajská, koprová? Všechny do jednoho jsou skvělé a naše babičky se jen předháněly v tom, jak vydatně je zahustí, aby opravdu zasytily. V moderní české gastronomii mají samozřejmě místo i nadále, ale dnes už víme, že dobře upečená a následně rozmixovaná zelenina nepotřebuje vždy mouku a smetanu, aby vytvořila dostatečně krémovou omáčku. Někdy stačí mléko, jindy zase vařená brambora.

A to platí i pro polévky! Taková bramboračka je stejně dobrá, když na závěr část zeleniny rozmačkáte vidličkou. Zvýrazní to samotnou chuť pokrmu, a když nebudete šetřit s čerstvými bylinkami, jako je například majoránka nebo libeček, pochutná si celá rodina, aniž by kdokoli postřehl, že chybí zbytečná mouka.

Zapomeňte na bílý cukr i bílou mouku

Cukr obdobně jako sůl působí coby konzervační činidlo a také samozřejmě dodává pokrmům chuť. Jenže, pro lidské zdraví není zrovna příliš vhodný. Kromě čisté sacharózy neobsahuje žádné látky, které by tělo mohlo využít. Přebytek se ukládá v podobě tuku a získaná energie odchází stejně tak rychle jako přichází. Naše babičky sice používaly do buchet cukr, ale ještě o jednu generaci dříve byl daleko přirozenějším sladidlem med, používaly se obilné slady, domácí ovocné sirupy a ten, kdo chtěl mlsat, si mohl dát sušené ovoce nebo marmeládu (jak jinak než domácí).

Ani vy se nemusíte zříkat rodinných receptů, jen bílý cukr nahraďte menším množstvím hnědého třtinového nebo medem. V případě bílé mouky jde také jen o takřka prázdné kalorie, které se odrazí ve vyšší váze. A přitom třeba pravé, domácí české buchty chutnají skvěle i z mouky celozrnné. Musíte to jen zkusit!

Omezte živočišné tuky

Naše babičky chovaly prasata a škvařily sádlo. Mívaly také krávy a tloukly máslo. Živočišnými tuky se to v jejich stravě jen hemžilo. Nicméně sotva zmizel ze stolu chleba se sádlem, šlo se na pole, do továrny a těžce se pracovalo. Nehrozil vysoký cholesterol, vysoký krevní tlak, obezita… Vy, pokud se těmto civilizačním nemocem chcete vyhnout, si buď najděte fyzicky náročnější práci, nebo prostě omezte živočišné tuky, že při pečení uberete máslo a nahradíte jej zčásti kvalitním a zdravějším rostlinným olejem (nikoliv často používanými ztuženými tuky).


Foto: Profimedia.cz

17.12.2012 10:31 | Jana Vašáková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. laurrra

    laurrra to se moc hezky čte :-)

    Pondělí 12:05

  2. Čau Dančo a pokud jsi to ty kterou myslím tak hezké svátky a krásný nový rok. Promiň že to píšu takhle blbě ale utekla jsi jak malá holka ani jsme si nepopřáli. Stav se po novém roku na nagáru ;-) <:-)Čau Vlasťa Kme...................Pokud je tohle omyl tak se fakt omlouvám

    Neděle 01:51

  3. Johanna.M

    Johanna.M Super článek, hodně zajímavých tipů :-[.

    Pondělí 14:59

  4. Ninča

    Ninča tohle by si měl pročíst můj přítel, ... možná bych pak pro jednou nemusela o víkendu dělat to jeho vepřo, knedlo a zelíčko :-D

    Sobota 23:22

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.