ZPĚT

Ovocné bomby

Chcete si dopřát letní mlsání a zároveň držet váhu na uzdě? Sáhněte po drobném ovoci! Zalichotí vašim chuťovým buňkám, aniž by to znamenalo zbytečné kalorie navíc.

Nasbírejte si vlastnoručně černý rybíz, borůvky, jahody nebo maliny, které právě dozrávají, anebo pro ně vyrazte s proutěným košíkem na trh! Zatímco některé druhy ovoce (například banány) jsou poměrně kalorické a při snaze o štíhlou linii s nimi musíte zacházet opatrně, drobné letní plody si můžete užívat s klidným svědomím. Letní tuzemské ovoce je skvělé i proto, že není přepravováno z velké vzdálenosti a nemusí být tolik odolné vůči zkáze, tedy je i mnohem méně chemicky ošetřované. Kdo vlastní zahrádku, má se nejlépe! Ale ani my ostatní díky hojným farmářským trhům a široké nabídce, kterou letní sklizeň nabízí, se rozhodně nemáme vůbec špatně.

PLODY NABITÉ VITAMINY

Ovoce je přírodním zdrojem ochranných látek, které naše tělo potřebuje ke správnému fungování.
Ve své různorodosti zabezpečuje ovoce celý komplex vitaminů, minerálních látek, vlákniny a dalších vitálních složek, které výrazně přispívají k silné obranyschopnosti organismu. Z vitaminů je nejvíce zastoupen vitamin C, ale i beta­karoten (provitamin A), což jsou významné antioxidanty. Z minerálů je to pak zejména draslík, hořčík a železo. Další důležitou složkou je vláknina, která na sebe váže vodu, zvětšuje svůj objem a vytváří pocit nasycenosti. Udržuje čistý trávicí trakt a odvádí z těla nečistoty. Ovoce navíc hydratuje, neboť obsahuje i velké množství vody.

OVOCE A DIETA

Díky zanedbatelnému množství tuků a nulovému obsahu cholesterolu má ovoce i relativně nízkou energetickou hodnotu, nezapomeňte ale, že obsahuje určité množství sacharidů. Proto se skvěle hodí především na svačinu, ideálně v kombinaci s bílkovinou (jogurt, tvaroh…), aby byl zaručen nízký glykemický index pokrmu a delší pocit sytosti. Takové svačince dávejte přednost v dopoledních hodinách, kdy metabolismus pracuje na plné obrátky a vy energii z přijatých ovocných cukrů (fruktózy) dokážete efektivně využít a spálit.

KALORICKÉ PASTI

Dejte si pozor, abyste však sladké lahodné chuti příliš nepodlehli! Obzvláště právě v letních měsících nebývá problém se ovocem přejíst. Většinou se jedná o menší bobulovité plody, které v horkých dnech krásně osvěží. Když ale této zdravé dobroty sníte až přespříliš, může se bohužel stát, že ručička na váze se pohne směrem doprava.

Za denní „bezpečnou“ dávku při redukci váhy proto považujte asi 250 g ovoce. Záleží však na druhu. Za nejméně energeticky náročné můžeme považovat jahody (147 kJ/100 g) nebo borůvky (177 kJ/ 100 g), vyšších hodnot pak dosahují například třešně (250 kJ/100 g).


Ostružiny (200 kJ/100 g)

Ostružiny v sobě ukrývají velké množství bioflavonoidů, díky čemuž mají silný ochranný a antioxidační účinek (pomáhají například předcházet nádorovým a srdečním onemocněním). Studie uvádějí, že ostružiny mají asi o dvě třetiny více antioxidační síly než maliny. Zajímavé je i to, že pokud tyto plody necháte vysušit, snížíte tím obsah vitaminu C, ale antioxidační účinek zůstane neměnný. Nejlepší však je si tyto plody dopřát čerstvé. Působí příznivě také na vyprazdňování a upravují střevní mikroflóru.

Borůvky (177 kJ/100 g)

Tyto plody jsou bohaté na antioxidanty, čímž bojují proti vnitřnímu stárnutí organismu. Borůvky zlepšují imunitu a působí preventivně proti infekcím, známé jsou svými účinky proti průjmům. Navíc také snižují hladinu cholesterolu a chrání tělesné buňky proti volným radikálům.

Maliny (240 kJ/100 g)

Látky, které dodávají plodům červenou barvu, mají velké antioxidační schopnosti a brání přemnožení určitých druhů mikroorganismů v těle, např. kvasinkám, které jsou častým původcem vaginálních obtíží a některé ženy trápí obzvláště v létě.

Třešně (250 kJ/100 g)

Čím tmavší barvu třešně mají, tím více minerálů v sobě ukrývají (např. hořčík, železo, jod nebo draslík). Z vitaminů obsahují ve významném množství vitamin A, C a E. Mají blahodárný vliv na lidský organismus, jelikož pomáhají čistit krev, játra a ledviny. Při kontaktu s vodou dochází k jejich rychlému kvašení, což může způsobit nepříjemné zažívací problémy, proto se doporučuje, aby se při jejich konzumaci nepilo příliš velké množství tekutiny.

Jahody (147 kJ/100 g)

Jahody jsou doslova nabité vitaminem C, jeho obsah je srovnatelný s citrusovými plody. Z 87 % jsou tvořeny vodou a ukrývají v sobě i notnou dávku vlákniny a oproti ostatnímu ovoci obsahují nízký podíl ovocných cukrů. Jahody podporují metabolismus a vylučování a pomáhají prý při léčbě chorob srdce.

Černý rybíz (194 kJ/100 g)

Černý rybíz je nejen bohatým přírodním zdrojem vitaminu C, ale i vitaminu P, což z něj dělá perfektního pomocníka při léčbě křečových žil a otoků. Flavonoidy (vitamin P) se totiž ve svém působení vzájemně podporují s vitaminem C. Černý rybíz dále působí močopudně, pomáhá při průjmových onemocněních a posiluje žaludek.


Článek vyšel v časopise Dieta 7-8/2013.

3.9.2013 9:06 | Kristýna Kalinová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.