ZPĚT

Dekódujte svoje chutě

Možná za to nemůže jen váš mlsný jazýček. Co když ta nezvladatelná chuť na chipsy nebo na šálek kávy ve skutečnosti znamená, že se vám vaše tělo snaží poslat nějaký vzkaz?

I vás se určitě občas zmocní neodbytný pocit, že potřebujete svou „dávku“ čokolády nebo pořádný talíř těstovin s tučným sýrem, jinak nepřežijete příštích pět minut. Nevyčítejte si, že s vámi cloumají chutě. Možná je za nimi nedostatek určitých látek, které se vaše tělo snaží vykompenzovat. Kterou zdravější variantou umlčíte choutky na tučná nebo přeslazená jídla?

Máte chuť na: sladkosti

Ve skutečnosti potřebujete: chrom nebo zdravé sacharidy

Za úpornou chutí na sladké bývá často klesající hladina cukru v krvi, což poznáte i podle dalších přidružených příznaků, jako je náhlá únava nebo podrážděnost. Až vás příště posedne nutkání spořádat na posezení královskou porci dortu, dejte si raději svačinu v podobě plátku celozrnného chleba nebo ovoce. Z takové svačinky si bude vaše tělo brát energii postupně, takže se vyhnete dalšímu brzkému záchvatu chuti na přeslazené potraviny. Dalším osvědčeným prostředkem proti mlsným chutím je chrom, který vám dokáže zlepšit náladu i bez toho, abyste se ládovali sušenkami. Načerpáte ho nejen z brokolice, ale třeba i ze sladkých brambor, vajec či celozrnných výrobků.

Máte chuť na: slané chipsy

Ve skutečnosti potřebujete: hydrataci

„Slané záchvaty“ na vás často zaútočí během nočního tahu, ale můžou se dostavit i znenadání. Pokud vás láká pytlík chipsů, možná za tím bude nedostatek vápníku, hořčíku či sodíku anebo obyčejná dehydratace. Jako prevence postačí dodržování pitného režimu (řeč je ovšem o minerálce, a ne o alkoholu) anebo míchaný salát ze syrové zeleniny, která obsahuje spoustu vody. Dalším důvodem, kvůli němuž se vám pravděpodobně začnou sbíhat sliny na přesolené laskominy, je stres (ať už v práci, nebo v soukromí). V takovém případě sáhněte spíš po potravinách nabitých vitaminy skupiny B, jako jsou luštěniny, losos či oříšky (nesolené), které posílí vaši nervovou soustavu.

Máte chuť na: šálek kávy

Ve skutečnosti potřebujete: vyrovnat hladinu cukru

Představuje pro vás káva „černý benzin“, který vás udržuje v chodu? Neumíte si den představit bez několika šálků tohoto životabudiče? Pravděpodobně tak řešíte pocity únavy a problémy s kolísáním hladiny cukru v krvi. Jenže se tak můžete zacyklit. Káva sice dokáže dočasně pozvednout produkci hormonu adrenalinu a hladinu cukru v krvi, ale může vás zavést do začarovaného kruhu – jakmile krevní cukr zase klesne, dostaví se chuť na další kávu nebo na dortík. Jak z toho ven? Naordinujte si týden a půl bez kávy a uvidíte, že ji po tomto kofeinovém půstu pomalu přestanete postrádat. A stabilní hladinu cukru v krvi udržujte pomocí vyvážených jídel s obsahem sacharidů, bílkovin a zdravých tuků.

Máte chuť na: čokoládu

Ve skutečnosti potřebujete: hořčík

Čokoláda je neodolatelný mix cukru, tuku a kakaa, a navíc obsahuje hořčík, vitaminy skupiny B i alkaloidy, které podporují tvorbu serotoninu a potažmo i dobré nálady. I to je jeden z důvodů, proč ženy tak často sahají po tabulce čokolády ve chvíli, kdy se chtějí dostat ze splínu. Ovšem pozor, nekvalitní čokoláda vám dodá jen malé množství těchto látek. Raději tedy sáhněte po několika čtverečcích kvalitní 70 a víceprocentní čokolády! Anebo hořčík rovnou doplňte z úplně jiných zdrojů, jako je listová zelenina, sójové boby, ořechy a avokádo.

Máte chuť na: tučné sýry

Ve skutečnosti potřebujete: zdravé tuky

Sbíhají se vám sliny na těstoviny se sýrovo-smetanovou omáčkou? Možná si tak chcete podvědomě pozvednout náladu. Mléčné výrobky, mezi něž patří i sýr, totiž obsahují cholin, který má uklidňující účinky. Ze sýrů navíc načerpáte i tryptofan, jenž v kombinaci se sacharidy přispívá k produkci „hormonu štěstí“ serotoninu. Bez tuku se nikdy nebudete cítit nasycení a spokojení, do svého jídelníčku ho však můžete zařadit i ve zdravější formě, než jsou těstoviny s tučným sýrem. Vpašujte do svého menu avokádo, tučné ryby, ořechy i semínka, vajíčka a kvalitní extra panenský olivový olej.


Článek vyšel v časopise Dieta 1/2014.

20.2.2014 9:34 | Hana Soukupová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.