FITweb

Reklama

ZPĚT

Zlepšete si náladu pomocí jídla

Zahnat únavu umí nejen banány, mandle, brokolice, ale třeba i chilli paprička, která kromě řady pozitivních účinků funguje také jako lehké afrodiziakum.

Životabudičů je hned několik.

Pro náš jídelníček jsme si vybrali chilli papričku, která vás na začátku zimy rozehřeje nejen svojí chutí a barvou.

V papričce se skrývá hodně vitaminu C, B6, D a A. Proslulou pálivost způsobuje alkaloid nazývaný kapsaicin, který způsobuje podráždění tkání a sliznic, jež vyvolá známý pocit pálení.

Kapsaicin je rozpustný v tucích, proto se často pokrmy obsahující pálivé chilli kombinují s mléčnými produkty, jako je zakysaná smetana či jogurt. K měření pálivosti se používá tzv. Scovilleho stupnice, která je pojmenována po chemikovi, který tuto metodu zveřejnil již v roce 1912. Nic se však nemá přehánět, i když má každý z nás jiný práh bolestivosti. Kapsaicin je sice léčivá, ale zároveň vysoce dráždivá látka. Strach však mít nemusíte. Běžně dostupné chilli papričky nejsou životu nebezpečné. Při jejich pojídání se však v těle uvolňuje endorfin, jenž způsobuje dobrou náladu. Dochází i k lepší stravitelnosti pokrmů a údajně dokáže kapsaicin zničit i řadu nebezpečných bakterií včetně salmonely. Rovněž zabraňuje ukládání tuku v cévách, povzbuzuje krevní oběh a snižuje hladinu krevního cukru.

Známé jsou jeho účinky na zrychlení metabolismu. Občasné přidání chilli papričky v rozumné míře tak prospěje vašemu zdraví i linii. Ve všech našich receptech ale můžete papričku vynechat.

Seznamte se...

KOKOSOVÉ MLÉKO

Kokos v sobě ukrývá neskutečnou životodárnou sílu – obsahuje hořčík, fosfor, zinek, železo i draslík. Pomáhá při osteoporóze, používá se při léčbě nervových onemocnění. Kokos obsahuje až 60 % tuku, který ale na náš organismus nepůsobí škodlivě, a proto je kokosové mléko nebo smetana z kokosu mnohdy vhodnější než plnotučné mléko a smetanové výrobky z něj vyrobené.

DÝNĚ HOKKAIDÓ

Dýni je vhodné zařadit jako součást jídelníčku při redukční dietě, protože má málo kalorií, zato vysoký obsah vlákniny. Je bohatá na vitaminy a minerální látky, jako vápník, hořčík, draslík, vápník, beta-karoten a vitaminy A, B, C. Má močopudné účinky a obsažené látky bojují proti parazitům. Je vhodná i pro diabetiky, opražená dýňová semínka mohou pomoci při potížích s prostatou.

AVOKÁDO

Je to sice jeden z nejtučnějších druhů ovoce, z jídelníčku jej však nevyřazujte. Obsahuje zdravé mononenasycené mastné kyseliny. Zajímavý je výsledek studie, ve které se zjistilo, že jedno avokádo (kolem 136 g) je obsahem živin srovnatelné se 42 gramy ořechů prospěšných pro naše srdce (mandle nebo vlašské ořechy), ale obsahuje mnohem menší množství kalorií.


Článek vyšel v časopise Dieta .

10.10.2017 1:01 | Text a food styling: Kristýna Ostratická,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.