ZPĚT

Jóga (nejen) v těhotenství

Naučí ženu "držet" rostoucí bříško a zafixovat si správné držení těla nejen do posledního dne těhotenství, ale i po porodu. Těhotenství je radostné období. Důležité ale je vyrovnat se dvěma zásadními stresy. První je obava, aby celých devět měsíců proběhlo naprosto bez komplikací, a miminko tudíž bylo zdravé. Druhé strašidlo má podobu zničené postavy -břicho a boky plné strií, povisl

á prsa atd. V obou případech pomůže jóga.

Částečně totiž uleví nepohodě a zabrání nechtěnému „opotřebování“ těla. Jóga shrnuje východní myšlenku, že „méně je více“. Pohyby v ní jsou dynamické, ale neunavíte se jimi. Když už najdete maximálně pohodlnou pozici nebo protažení, mentálně se naladíte na své tělo, dosáhnete jisté harmonie. Nabízí totiž pomalé protahování těla, a to jen v možnostech, které máte. Dýchací praktiky, relaxace a meditace vám poskytnou čas, abyste v klidu sledovala, jak se mění i vaše emoce.

Ať už je vám každý den zle, jóga vás naučí přijmout to jako něco přirozeného, co zkrátka v době těhotenství k některým z nás patří. Zbavíte se úzkostí a budete se cítit silnější. Navíc když si během těhotenství navyknete na cvičení jógy a pokračovat budete i po porodu, může to být pravidelná chvilka, kterou budete mít během dne jen sama pro sebe. Těhotenská jóga se od jógy klasické liší - je více relaxační a věnuje se hlavně protahování ve speciálně upravených pozicích.

Cvičení jógy je sice vhodné pro těhotné ženy, protože jste ale také pod pravidelným lékařským dohledem, rozhodně berte zřetel i na rady doktora.
Pokud máte pochybnosti o své kondici, poraďte se s ním o způsobu cvičení. Kdyby se objevilo i sebemenší krvácení, okamžitě cvičení přerušte a nechte se vyšetřit. Kromě rad lékaře není na škodu chodit na hodiny gravidjógy vedené lektorem. Může totiž zabránit tomu, abyste se naučila některou z pozic špatně.

ČAS JEN PRO SEBE

Ideální je si pro cvičení jógy vyhradit denně aspoň dvacet minut - nejlépe ráno nebo večer, nejméně však hodinu po jídle. Než se do cvičení pustíte, najděte si příjemné, tiché místo, kde budete mít klid a které bude příjemně větratelné a proteplené. Velmi vhodné je cvičení naboso v místnosti pokryté kobercem, na který byste si mohla pro větší pohodlí v pozicích vsedě nebo v relaxačních pozicích položit deku s plátěným prostěradlem navrch.

K dispozici byste měla mít i dostatek polštářů - s přibývajícími kily je budete potřebovat. Než začnete cvičit, dejte si přiměřeně teplou sprchu na rozehřátí svalů a šlach. Neuškodí ani jemná masáž lufou, abyste odstranila zbytky suché pokožky a podpořila krevní oběh. Pleť zvláčněte výživným tělovým mlékem nebo olejíčkem. Také zvažte možnost cvičit jógu úplně nahá. Můžete se sledovat v zrcadle a stavět se důkladněji do pozic.

DÝCHÁNÍ ZÁKLAD ŽIVOTA

Na samém začátku se v lehu na zádech několik minut soustřeďte pouze na svůj dech. Ten je pro jógu, a obzvlášť pro jógu v těhotenství, stěžejní. V průběhu těhotenství plod dýchá skrze vaše plíce, jógový dech je proto přínosný pro zvýšení objemu plic. Navíc jím zlepšujete imunitní systém a uvolňujete systém nervový. Dostat dech pod kontrolu je tedy velmi důležité a oceníte to i při porodu. Nemyslete na nic jiného, na žádné problémy či povinnosti, všechny starosti hoďte za hlavu.

Jediné, co pozorujete, je, jak se nadechujete a vydechujete. Při plném jógovém dechu byste si měla uvědomit rozdíl mezi dýcháním břišním a hrudním. Břišní dýchání, kdy bránice klesá dolů, je nejdůležitějším a základním způsobem dýchání. Mimochodem břišní dýchání je naprosto přirozené právě u kojenců.

Při hrudním dýchání je dýchání rychlejší a plíce se tolik neplní vzduchem (takto dýcháme, když jsme nervózní nebo ve stresu). Základní relaxační poloha je v lehu na zádech, nohy jsou mírně roznoženy, špičky prstů směřují ven. Ruce položte volně podél těla dlaněmi vzhůru. Zavřete oči a uvolněte se.

POLOHY, POZICE ČILI ÁSANY

Cvičení jako takové se skládá z jednotlivých ásanů - poloh. Každá skupina dává jiný energetický náboj - pozice vestoje nadělují vitalitu, pozice vsedě a vleže naznak jsou uklidňující, pozice „přetáčecí“ pak jsou pročišťující a pozice předklonové osvěžují mozek. Pozor! Během těhotenství se nedoporučují pozice vleže na břiše. Žádná pozice by neměla být prováděna násilím nebo držením v nepatřičném tlaku, omezení nebo zkrátka nepohodlí.

Na rozdíl od běžného cvičení, které působí hlavně na svaly a náš pohybový systém, je účinek jednotlivých pozic širší. Ásany působí nejen na naše ztuhlé svaly, šlachy a klouby, ale i na vnitřní orgány. V každé pozici je určitá část těla stlačená a jiná protažená a v souvislosti s tím se mění prokrvení příslušných orgánů. Cvičení dělíme vždy na relaxaci, zaujmutí pozice, výdrž v ní, návrat a opětnou relaxaci.

Kde se cvičí…  

* Studio pro ženy Magdaleny Mikulandové, Moratova 6, Karlovy Vary, tel. 602 139 690, 602 471 208, Vodičkova 20, Praha 1, tel. 222 230 794
* Energy Studio Václav Krejčík, Fügnerovo nám. 5, Praha
2, 271 136 261

Proč je vhodné se v těhotenství věnovat józe?
 
Již od početí matka ovlivňuje vývoj plodu. Dítě od tohoto okamžiku sdílí s matkou všechny stavy, které zažívá a jež ho budou podstatně ovlivňovat celý život. A proto zejména těhotná žena by měla své tělo a mysl udržovat v co nejlepší kondici, a to jak po stránce psychické, tak po fyzické. Užitečným pomocníkem se může stát jóga pro těhotné, která spojuje staroindické zkušenosti s racionálním stylem dnešní doby. Cvičení hathajógy pro těhotné je založeno na souhře těla i ducha, takže nelze dojít k přetížení organismu. Učíte se při cvičení vnímat pocity a řídit se jimi v návaznosti na dechové techniky, které jsou pro život plodu nejpodstatnější. Zároveň ásany zpevní svalový korzet celého těla.

* Na co je nutné si dávat pozor?

 Je nutné si spíše uvědomit, že těhotenství trvá chviličku a není potřeba v tomto období s někým nebo něčím bojovat či soutěžit. Jen si toto období skutečně užít!

* Má žena, která s jógou začíná až v těhotenství, vyhledat kurzy jógy, nebo může cvičit jen podle nějaké knihy?

Tato otázka je stěžejní. Je naprosto vhodné chodit do kurzu jógy pro těhotné, a to pouze ke zkušenému cvičiteli. V naší zemi většina jógových škol přestává s těhotnou ženou cvičit okamžitě po zjištění těhotenství. Proto jsem vytvořila systém cvičení Jóga pro těhotné, systém Andrey Smékalové c, kterým školím cvičitele z celé republiky, aby si právě těhotné ženy mohly dopřát nádheru v podobě jógy, tak jak je to ve světě běžné. V Anglii například se svojí cvičitelkou jógy můžete jít i k porodu.

FOTO: ISIFA IMAGE SERVICE


 

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 16:26 | Pavla Hodková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.