ZPĚT

Přes hory a doly

Také vás teplé počasí vytáhlo za sportem ven nebo vás napadlo vyrazit na túru? Nemusíte hned zdolávat desítky kilometrů a převyšovat stovky metrů nad mořem, abyste si požitek z chůze dokonale vychutnali. Mnohem důležitější je pořádně se připravit, zvolit zajímavou trasu a cíl cesty a obklopit se lidmi, s kterými je vám dobře.

Hned první výlet vás určitě vyvede z omylu, že turistika je vhodná pouze pro penzisty nebo skautské oddíly. V přírodě potkáte mladé páry, rodiny s dětmi, osamělé trampy a dokonce i ty, kteří mají nějaké zdravotní omezení, nebo těhotné ženy. Málokdo ovšem chce zlomit rekord v rychlosti nebo délce tratě. Většinou si jednoduše užívají společně a aktivně strávený čas v přírodě a na čerstvém vzduchu.

STOUPÁNÍ KILOGRAMY ZAHÁNÍ

Chůze je přirozeným pohybem člověka, proto ji může provozovat prakticky každý bez omezení věku a kondice. Pokud však chcete při poznávání krás přírody a zajímavých míst shodit i nějaké ty kilogramy, platí - čím intenzivnější je vaše chůze, tím větší je spalování kalorií. Když ujdete například kilometr za 12 minut (což je rychlost 5 km/h), spotřebujete přibližně tři kalorie za minutu. Ale pokud kilometr ujdete za 9,5 minuty (6,5 km/h), zvýšíte toto množství na čtyři až šest kalorií. Pokud tedy zvýšíte tempo o 1,5 kilometru za hodinu, můžete téměř zdvojnásobit energetický výdej. Hned na prvním kopečku zjistíte, že stoupání je pěkná dřina. Jen několikastupňové navýšení vám zvedne tepovou frekvenci o dvacet procent, takže se rychle dostanete do aerobní zóny. Stejná rovnice platí i o počtu spálených kalorií - v závislosti na tělesné hmotnosti spotřebujete při chůzi do kopce až o sto procent více než na rovince. Počítejte s tím, že zvlášť při stoupání a klesání dostanou zabrat hlavně vaše stehenní, hýžďové a lýtkové svaly. Není proto vůbec marné je i během výletu několikrát protáhnout strečinkovými cviky.

Tip DIETY:

Chytají vás křeče? Většinou je to zapříčiněno dlouhodobým nedostatkem hořčíku a draslíku ve stravě. Minimálně týden před plánovanou delší túrou tedy do jídelníčku zařaďte banány, sušené meruňky, luštěniny, oříšky a mléčné výrobky. Do batohu si přibalte kousek kvalitní hořké čokolády, a když na vás křeče přijdou, snězte ji.

ZDRAVÁ ENERGIE NA CESTY

Při túře také zapomeňte na diety a hladovku. Pokud vyrážíte na vícedenní výlet, připravte si zdravou, ale vydatnou svačinu a dostatek jídla na další dny. Raději nepočítejte s tím, že v malé vesnici, do které při cestě můžete zabloudit, bude místní konzum otevřený i v neděli do pozdního odpoledne. Ještě důležitější je zásoba vody, i když tu vám většinou ochotně doplní i místní obyvatelé. Jezte i pijte pravidelně a v malých dávkách, tedy každé dvě až tři hodiny. Na jedno i vícedenní výlety se hodí především suché potraviny, jako jsou müsli tyčinky, trvanlivé pečivo, oříšky, instantní, snadno připravitelné pokrmy (těstoviny, polévky, kaše apod.), ovoce a v omezené míře i konzervy (např. tuňák nebo losos ve vlastní šťávě). Pro změnu si můžete předem připravit do vakuové krabičky těstovinový nebo rýžový salát a doplnit jej nakrájenou zeleninou. Žízeň nejlépe uhasí vlažný ovocný nebo bylinkový čaj, zředěný džus a neperlivá voda ochucená citronem nebo vymačkaným pomerančem. Pro děti vezměte ovocné nápoje v krabičce, za statečný výkon je můžete odměnit malou sušenkou nebo čokoládou.

CO NA SEBE

Ač se jinak při túrách na módu moc nehledí, správné oblečení a obuv jsou základem pro to, aby se příjemný výlet nezměnil v noční můru. Nemusíte si hned pořizovat komplet nový sportovní šatník, ale na kvalitě nešetřete. Vypravte se do specializovaných prodejen s outdoorovým sortimentem, kde vám s výběrem rádi poradí.

OBLEČENÍM PROTI KLÍŠŤATŮM

I když ráno svítí sluníčko a na nebi není ani mráček, v batohu by vám neměla chybět větrovka a náhradní ponožky. Na sebe si vezměte něco lehkého, vzdušného, ideálně bavlněného, aby pokožka mohla volně dýchat. Světlé barvy, jako je bílá nebo žlutá, odráží sluníčko, takže vám nebude horko. Navíc na nich snadno odhalíte i klíště a jiný nepříjemný hmyz. Krátké kalhoty si oblečte pouze v případě, že se nechystáte do lesa nebo vysoké trávy. V létě nezapomeňte na kšiltovku nebo slaměný klobouk. Jindy opomíjené, ale při delších cestách velmi důležité jsou ponožky. V ideálním případě spíše směsové než jen bavlněné, které rychle nasávají pot a mohou se rolovat dolů.

BOTKY SAMOCHODKY

Dobře padnoucí a pevná obuv je snad ještě důležitější. Puchýře a otlačené palce otráví i ty nejodolnější jedince. Turistická bota by měla mít hrubou gumovou podrážku, aby neklouzala ani na kamenech. Někdy se vyplatí pořídit si obuv o půl čísla větší než obvykle, protože chodidlo cestou mírně oteče a nějaké místo zabere i silnější ponožka. Kožený svršek se lépe přizpůsobuje tvaru nohy, je prodyšný a měkčí. V umělých materiálech se noha velmi rychle zapaří a hrozí pak riziko plísní. Podešev musí tlumit nárazy (nikdy nevíte, kdy vás čeká kamzíkův přeskok), a chránit tak klouby a páteř proti otřesům. Můžete si zakoupit i speciální vložky do bot (antibakteriální nebo anatomicky tvarované), které pomáhají především při plochých nohou, oceníte je již po několika prvních kilometrech.

ZHUBNĚTE I BATOH

Až si turistiku zamilujete natolik, že se budete chtít vypravit do přírody na několik dní, bude příprava o něco náročnější. Budete muset sbalit více věcí a ty nést celou dobu na svých zádech. O to důležitější bude správný výběr batohu, spacího pytle a dalších nezbytností, jako je jídelní nádobí, termoprádlo apod. Raději si všechny věci předem sepište a při balení udělejte ještě jednou „selekci“ nutných a méně nezbytných věcí. Každé deko navíc se pěkně pronese. Spacák si vyberte funkční, lehký a skladný, aby vám nezabral příliš mnoho místa. Pokud se vydáváte na cestu s partnerem, možná vás zaujme tzv. „dvouspacák“ určený pro dvě osoby. Vzájemně se zahřejete, a navíc vám jej přítel nebo manžel gentlemansky ponese. Stan zvolte dvoupl s lepenými švy. Při nocování pod stanem nepodceňujte následující pravidla:

* Stan stavte na vyvýšeném místě, nikdy ne v bezprostřední blízkosti vody.

* V různých zemích platí různé zákony omezující volné táboření. Všeobecně však platí, že táboření je tolerováno v horách (ne ale u horských chat). Téměř na celém světě není povoleno táboření v národních parcích.

* Všechny potraviny ukládejte na noc do obalů, aby nebyly cítit ani ve stanu, ani venku - opět by mohly přilákat nevítané návštěvníky.

* Nejvíce tepla odvádí hlava. Oblečte si proto čepici nebo si ji schovejte do kukly spacího pytle.

PO ZNAČKÁCH

VÍTE, CO JEDNOTLIVÉ BARVY ZNAČEK ZNAMENAJÍ?

ČERVENÉ - označují hlavní, většinou dálkové trasy, často vedou členitým terénem

MODRÉ - jsou méně zajímavé vedlejší trasy

ŽLUTÉ A ZELENÉ - představují většinou krátké spojky, které vás navedou na hlavní trasu MGR.

OBECNÉ ZÁSADY PRO PĚŠÍ TURISTY

* V přírodě se pohybujte tak, abyste ji nepoškodili, a buďte ohleduplní i k ostatním turistům.

* Délku a náročnost tras volte úměrně svému věku, zdravotnímu stavu, fyzické zdatnosti a počasí.

* Ještě než vyrazíte, zkontrolujte si svou výbavu. Musí být vždy v perfektním stavu a nic by nemělo chybět.
* Dbejte na svoji bezpečnost a zdraví, vždy mějte při sobě základní potřeby pro poskytnutí první pomoci.

ZAJÍMAVÉ ODKAZY, KDE NAJDETE DALŠÍ UŽITEČNÉ INFORMACE:

www.turistika.cz, www.srdcevpohybu.cz

Tip: Pořiďte si speciální půjde se vám lépe, hůlky, zapojíte i svalstvo a navíc při chůzi horní poloviny těla.

KRABIČKA PRVNÍ POMOCI

Možná se vám to bude zdát pošetilé, ale také dnes nosí i ti nejzkušenější zálesáci a trampové tzv. „kápezetku“ neboli krabičku poslední záchrany. Jde o malou plechovou krabičku obsahující důležité věci a drobnosti, které mnohdy mohou pomoci vyváznout z nepříjemné situace, nebo dokonce zachránit život. Co by měla obsahovat?

1. ZAVÍRACÍ ŠPENDLÍK

2. TENKÝ DRÁT A KOUSEK PROVÁZKU

3. JEHLU A NIT

4. NĚKOLIK ZÁPALEK A ŠKRTÁTKO

5. KOUSEK SVÍČKY

6. NÁPLAST

7. TABLETU NA STERILIZACI VODY

8. MALOU TUŽKU

9. ŽILETKU

10. NĚKOLIK TABLET ANTIBIOTIK

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 16:12 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.