ZPĚT

Dovolená v pohybu

Nechce se vám strávit další dovolenou poleháváním na pláži, přejídáním se u švédských stolů a zběsilým maratonem po historických památkách? Zkuste to letos jinak. I když je letní sezona již v plném proudu, stále máte dostatek času si naplánovat a zrealizovat dovolenou ve sportovním stylu.

Stále více lidí dává přednost dovolené, na které si mohou vyzkoušet svou fyzickou kondici, něco nového se naučit, poznat přátele a třeba i zažít nějaké dobrodružství.

Cestovní kanceláře na tuto poptávku rychle reagují, a proto si můžete vybírat z opravdu pestré nabídky různých programů a lokalit. Od zájezdů se cvičením aerobiku, břišními tanci až k zájezdům zaměřeným čistě relaxačně s výukou jógy a meditace.

NEPŘECEŇTE SVOJE SÍLY

Ještě než usednete k internetu nebo se začtete do katalogů cestovních kanceláří, je třeba si ujasnit několik zásadních věcí. Především zvažte termín dovolené. Kromě možnosti uvolnit se ze zaměstnání, berte v potaz i počasí v dané lokalitě. Je rozdíl, zda sportujete v teplotách blížících se čtyřicítce a na horkém sluníčku nebo v příjemných dvaceti stupních a osvěžujícím větříku. Buďte realistka a spočítejte si, kolik můžete na dovolenou vydat peněz a zda chcete jet sama, ve dvou, nebo rovnou s partou kamarádek. Asi nejdůležitější je ale vaše aktuální fyzička. Pokud jste celý rok nesportovala a teď se chcete vydat na týdenní pobyt, kde se bude cvičit několik hodin denně aerobik a k tomu najezdíte desítky kilometrů na kole, vaše tělo vám může v půlce pobytu vypovědět službu. V lepším případě se vrátíte s bolavými svaly a naprosto vyčerpaná. Vybírejte tedy s rozvahou a nemějte „velké oči“. Nečekejte, že se z dovolené vrátíte o deset kilo lehčí. RUKOVĚŤ SPOKOJENÉ ÚČASTNICE ZÁJEZDU
1. Dovolenou si vybírejte nejen podle termínu a lokality, ale také podle instruktorky, která na zájezd jede. V ideálním případě by to měla být cvičitelka, kterou znáte a na jejíž hodiny chodíte. V opačném případě byste totiž mohla být zklamaná. Každá instruktorka je jiná a má svůj styl cvičení, který by vám nemusel vyhovovat. Pokud chcete jet s neznámou cvičitelkou, neváhejte se v cestovní kanceláři informovat, jakou má kvalifikaci, na co se specializuje a kde předcvičuje. Zkuste si na její hodinu alespoň jednou zajít ještě před dovolenou. 2. Připravte se na to, že pokud nejste zvyklá cvičit každý den, dostane vaše tělo hodně zabrat. Nesnažte se proto za každou cenu odcvičit každou lekci. Není to vůbec nutné, daleko podstatnější je, abyste si pobyt opravdu užila. Nepřijela jste se zničit, ale naopak nabýt nové síly. Namísto vynechané hodiny si běžte zaplavat nebo se projít po pláži. 3. S instruktorkou komunikujte a pokud se vám něco nelíbí, řekněte to. Dobrá cvičitelka vás určitě vyslechne a bude se snažit problémy vyřešit. Jestli vám například nevyhovuje tempo cvičení, složitost sestav, nechcete cvičit brzy odpoledne kvůli ostrému sluníčku, požádejte o změnu. Většina cvičitelek se vám bude ráda věnovat i po cvičení a zodpoví vám otázky týkající se stravování, správného posilovaní apod. 4. Celý týden pouze necvičte, ale vyjeďte si i na nějaký výlet do okolí. Toho, že jste vynechali cvičení, rozhodně nelitujte. Organismus potřebuje čas i na regeneraci. Uvidíte, že se vám po „odpočinkovém“ dni bude cvičit daleko lépe. Ženy, které cvičí bez přestávky celý týden dvě hodiny denně, odjíždí zpravidla domů velmi vyčerpané.

AEROBIK ZTRÁCÍ SVÉ PRVENSTVÍ

Asi nejoblíbenější jsou dovolené v Čechách i u moře s různým typem cvičení. Nejčastěji najdete v nabídkách cestovních kanceláří Chorvatsko, Itálii, Španělsko, Francii, ale zacvičit si můžete i v Egyptě, Portugalsku nebo dokonce na Srí Lance.

Většina cestovních kanceláří, které se na tento typ pobytů specializují, se shoduje na tom, že zájem o zájezdy s klasickým aerobikem je již nějakou dobu na ústupu. Naopak nejvyhledávanější jsou programy se cvičením jógy, pilates, cvičením formujícím jednotlivé tělesné partie, ale i s výukou břišních tanců, spinningem apod. Pokud nemáte vyhraněný styl cvičení, který preferujete, vyberte si dovolenou s pestrým programem lekcí (aerobikem, posilováním, spinningem, strečinkem a třeba i jógou), kde si vyzkoušíte od každého trochu.

PTEJTE SE, CO VÁS ČEKÁ

Nemáte s kým jet? Vůbec se nebojte jet sama. Určitě nebudete jediná, kdo bude „single“ a navíc: dlouho si své samoty neužijete. Díky společnému cvičení a dalšímu programu se totiž většinou brzy vytvoří dobrá parta. Možná budete překvapena, jak skvěle si nakonec může rozumět padesátiletá jogínka s dvacetiletou milovnicí aerobiku. Takové různorodé složení zájezdu pak ovšem dá cvičitelce často velkou práci, aby vyšla vstříc všem a zúčastnění si dobře zacvičili. Někdy se ukáže, že například dáma v letech a s deseti kilogramy navíc má lepší kondici než osmnáctiletá slečna s plochým bříškem. Přesto je ale lepší předem se informovat, jak náročné cvičení bude, zda je určeno i pro starší věkovou kategorii apod. Ptejte se také na to, kde se bude cvičit (u zaprášené silnice to přece jen není to pravé), jak často (většinou se cvičí ráno i večer), zda s vámi pojede jen jedna, nebo dvě instruktorky (lekce jsou pak pestřejší a je zde téměř jisté, že vám bude alespoň jedna cvičitelka vyhovovat) a také, zda mají lektorky potřebné licence na to které cvičení a dostatečnou praxi. Tip : Na čerstvém vzduchu a s mořem za zády se cvičí mnohem lépe než ve vydýchané tělocvičně.

DEJTE SBOHEM NUDĚ

Program je na těchto zájezdech většinou velice nabitý. Brzy ráno, ještě než začne sluníčko ostře svítit, dostanete poprvé pořádně do těla. Pokud vás napadla myšlenka, že si na takové dovolené užijete nočního života, tak na ni zase raději rychle zapomeňte. Pokud se přesto večer v nějakém tom baru zapomenete, nejpozději na prvním cvičení po prohýřelé noci vás jakákoli chuť na další ponocování dokonale přejde.

Se zbytkovým alkoholem v krvi se totiž necvičí zrovna nejlépe. Jestliže máte naopak pocit, že vám dvě hodiny denně intenzivního cvičení nestačí, můžete si jít ještě ráno zaběhat na pláž. Raději než naboso si ale vezměte klasickou běžeckou obuv. Nikdy nevíte, na co všechno můžete v písku šlápnout. Po intenzivním ranním tréninku je přes den naopak dostatek času na lenošení na pláži, plavání nebo potápění se v moři. Pozor jen, abyste to se sluníčkem nepřehnala. Nejen kvůli riziku spálení.

Mějte také na paměti, že vás ten den čeká ještě jedna náročná sportovní lekce a pobyt na sluníčku a ve vodě unavuje. Chcete-li přesto celý den strávit na pláži, schovejte se raději do stínu palem nebo pod slunečník. Večerní cvičení bývá méně náročné a s větším důrazem na protažení unavených svalů.

V odlehčovacích dnech se večer zařazuje také výuka relaxačních technik a nácvik uvolňování stresu.

Tip:

Na některých zájezdech (většinou jsou však cenově dražší) je k dispozici i masérka nebo kosmetička, vizážista, dietolog, popřípadě další odborníci, kteří vám dovolenou ještě více zpříjemní. Domů se pak vracíte nejen vysportovanější a v dobré kondici, ale také krásnější, odpočinutější, s novými přáteli a především nabitá energií a zážitky. A to je také účelem sportovní dovolené. Cestovní kanceláře, specializující se na sportovní zájezdy: www.capro.cz, www.cklenka.cz, www.susmevemkezdravi.cz// ==== ZKUŠENOST ČTENÁŘKY DIETY ==== N a dovolenou se cvičením aerobiku jsem jela poprvé vloni na přelomu června a července. V podstatě mne přemluvila kamarádka, která se o zájezdu dozvěděla od instruktorky, ke které chodila na cvičební lekce. Nadšeně jsem souhlasila. Jsem aktivní člověk a příliš mě neláká představa pouhého ležení na pláži. Přestože jsem ani jednu ze dvou cvičitelek, které s námi jely, neznala, věřila jsem vyprávění kamarádky, že jsou dobré. První cvičení jsem trochu nestíhala, ale při dalších už to šlo a ke konci pobytu jsem zvládala téměř vše. Cvičilo se dvakrát denně - ráno a večer, ale nic samozřejmě nebylo povinné. Když si někdo chtěl dát pauzu a necvičit, nemusel. Přes den jsme měli dostatek času užít si moře a sluníčka anebo se vypravit někam na výlet, takže si na své přišel opravdu každý. Domů jsem se vrátila nabitá energií a v mnohem lepší kondici, než když jsem odjížděla. Pokud to půjde, vydám se na podobnou dovolenou určitě i letos. MILENA, 28 LET Tip : Zeptejte se své oblíbené cvičitelky, jestli podobné pobyty nepořádá. Budete tak vědět, do čeho jdete. NA KOLIK VÁS VYJDE SPORTOVNÍ DOVOLENÁ V ČERVENCI A SRPNU: 7000-8000 Kč 7 dní, Chorvatsko nebo Španělsko, autobusem, bez stravy 11 000-14 000 Kč 7 dní, Itálie nebo Bulharsko, letecky, s polopenzí 16 000 Kč a více 7 dní, Portugalsko nebo Egypt, letecky, s polopenzí (jezdí se spíše na podzim a v zimě)

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 16:11 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.