ZPĚT

S větrem o závod - malá škola bruslení

Chcete si provětrat hlavu, procvičit svaly celého těla a ještě se pěkně opálit? In-line bruslení splňuje všechny tyto požadavky do posledního puntíku. Nezbývá než vyrazit na nejbližší dráhu nebo cyklostezku.

In-line bruslení podlehli již téměř všichni bez ohledu na věk a kondici. V parcích a na cyklostezkách můžete potkat náctileté teenagery, stejně jako padesátileté seniory, kterým by však jejich energii a nadšení mohl závidět nejeden z nás.

Bruslením spalujete kalorie, posilujete srdce i svaly (především nohou a zadečku, ale zapojíte i bříško a záda) a přitom šetříte kloubní aparát, protože dochází jen k minimálním otřesům. Bruslit dnes můžete už prakticky kdekoli. V každém větším městě totiž vznikají nové dráhy na in-line bruslení, skvěle si ale zajezdíte i na rovných asfaltových cyklostezkách. Oproti cyklistice má však bruslení jednu nespornou výhodu: brusle se vám vejdou snadno do batohu, takže s nimi můžete dobře cestovat městskou hromadnou dopravou.

ŠKOLA BRUSLENÍ

Přestože se může na první pohled zdát, že naučit se jezdit na inlajnech je obtížné a vyžaduje spoustu praxe, není to tak. Základy techniky jízdy zvládne i člověk, který nikdy nebruslil ani na ledě. Jak tedy na to?

ZABRZDĚTE S GRÁCIÍ

Asi nejpodstatnější dovedností, kterou je nutné hned na začátku zvládnout, je brzdění. Ač se to může zdát na první pohled jako jednoduchá záležitost, mnoho bruslařů skončí u brzdění na trávě. To je sice také způsob, jak rychlá kolečka zastavit, ale není přece jen efektnější zabrzdit přímo na dráze ladnou otočkou? Schopnost zabrzdit „vždy a všude“ vám navíc dodá sebevědomí a budete si moci vychutnat svižnou jízdu prakticky na jakémkoli terénu. Jednou z nejjednodušších metod je zastavení pomocí patní brzdy. Většinou je na pravé botě, ale pokud jste levák, přehoďte si ji na dominantní nohu. Tento způsob zastavení ocení především ti, kteří nejezdí příliš rychle. Patní brzda se sice časem opotřebuje a budete ji muset vyměnit, nejde však o nijak závratnou částku (asi 200 Kč). Při brzdění se snažte držet mírně pokrčená kolena a těžiště vpředu, ať neztratíte rovnováhu. Až vám bruslení půjde trochu lépe, můžete zkusit tzv. „spin stop“ neboli brzdění otočkou. V podstatě natočíte zadní brusli do kolmé pozice a přenesete váhu na vnitřní hranu přední brusle. To vás otočí o asi 270 stupňů.

Dokud se ale dokonale nenaučíte zabrzdit, nevydávejte se do terénů, které neznáte. I nenápadný kopeček se může za zatáčkou změnit ve strmý sráz. Navíc nezapomeňte, že brzdná dráha bruslí je asi 8-10 metrů.

NEBOJTE SE PÁDU

I ti nejzkušenější bruslaři občas spadnou. Pokud si chcete bruslení opravdu užít, nesmíte se bát spadnout. Nejlépe si to vyzkoušíte předem na měkké trávě. Nejdříve se rozhýbejte a protáhněte svaly, které budete při jízdě zatěžovat. Pak si obujte brusle, nezapomeňte chrániče a najděte si nějaké suché místo bez větviček. Na bruslích se padá nejčastěji dopředu - na ruce nebo dozadu - na záda (to je ovšem ta nebezpečnější varianta), ale v konečném důsledku jsou opět „na ráně“ ruce. Tehdy nejvíc oceníte chrániče dlaní. Tip:
1. Nepřeceňujte svoje síly a zpočátku se učte bruslit raději někde v ústraní než na frekventované cyklostezce.
2. Brusle potřebují pravidelnou péči. Jen tak budou dlouho a dobře sloužit.
3. U čte se bruslit s někým, kdo in-line jízdu již dobře ovládá. Hodně vás může naučit i nadšený hokejista nebo kamarádka, která se věnuje krasobruslení. Nepřidržujte si ale dlaňovou část prsty, to by pak chránič úplně ztratil svou funkci. Až si budete fiktivní pád zkoušet, padejte nejdříve na kolena (ta jsou jištěna chrániči) a teprve pak na lokty a dlaně, při pádu vzad se zkuste stočit do klubíčka.

S INSTRUKTOREM TO JDE LÉPE

Bruslili jste jako malé děti na ledě? Pak budete mít malou výhodu. Ale nejásejte předčasně. Pokud to s bruslením myslíte vážně, zaplaťte si in-line instruktora nebo se přihlaste do speciálních kurzů.

Nejdřív zkoušejte na rovné ploše bez hrbolků jen pomalu popojíždět a zlehka se odrážet. Ještě lepší je jízda do mírného svahu, brusle se vám nebudou tolik rozjíždět. Pokrčte kolena a pomáhejte si i pohybem paží, které vyrovnávají balanc. Pro začátek si povolte boty, to vás donutí jezdit rovně.

KAŽDÝ PODLE SVÉHO GUSTA

Řada sportů má k základní variantě různé obměny. In-line bruslení není výjimkou. Svůj styl si proto i zde najde každý.

FITNESS

Tento styl jízdy vyznává nejvíce městských bruslařů. Nejde jim o nic víc ani míň než o radost z pohybu a upevnění kondice. Většinou bruslí na speciálně upravených in-line drahách v parku nebo cyklostezkách v okolí měst. Brusle pro jízdu fitness musejí dokonale sedět a mít dobré zapínání. Cenově se pohybují okolo 2000-3000 Kč. Na oblečení příliš nezáleží, mělo by ale dobře sednout a umožňovat volnost pohybu. Nezapomeňte na batůžek, do kterého si dáte náhradní boty a láhev s vodou.

SPEED

Milujete, když vám vítr sviští kolem uší a rychlá jízda vám zvedá adrenalin v krvi? Pak budete pravděpodobně příznivci tohoto stylu. Na speed brusle ale přesedlejte až v okamžiku, kdy dokonale zvládnete základy fitness bruslení. Můžete se pak přihlásit i na in-line závody. Speed brusle mají nižší botu a delší nůž, takže umožňují lepší skluz. O to opatrnější ale buďte a nepřeceňujte svoje síly.

AGRESSIVE

S tímto stylem se většinou setkáte v tzv. skateparcích. Jízda po zábradlí, na schodech a rampách - to je agressive styl bruslení. Jde o nejnebezpečnější formu bruslení, která může velmi často skončit nepříjemným úrazem. Proto se o ni raději ani nepokoušejte.

OFF-ROAD

Až vám přestanou stačit parky a asfaltové cesty, zkuste jízdu ve volném terénu, které se říká off -road. Budete si na ni muset ale pořídit speciální brusle s velkými kolečky s duší a s celkově větší pevností. Tip: Stojíte na bruslích poprvé v ž ivotě a necítíte se jistě? Vezměte si na pomoc h ů lky, které se používají na nordic walking.

BEZ ČEHO SE NEOBEJDETE BRUSLE

Bez těch to zkrátka nepůjde. Nekupujte je v hypermarketu, vydejte se raději do specializovaného obchodu, kde vám poradí se správným výběrem. Není to totiž nijak jednoduché. Rozlišení na fitness, speed a agressive style brusle zdaleka nestačí. Existuje několik druhů koleček, pevná a měkká bota, různé typy zapínání, s brzdou či bez brzdy apod. Výbavě a provedení pak odpovídá i částka. Při sumě 2500 Kč a méně buďte obezřetní, nízká cena by zde mohla být na úkor kvality.

PŘÍLBA

Pokud chcete jezdit jen občas a nemáte žádné velké sportovní cíle, úplně vám postačí klasická cyklistická přílba. Až se budete pouštět do náročnějších terénů nebo se odhodláte vyzkoušet i různé skoky a otočky, poohlédněte se po speciální helmě, která chrání i zátylek a spánky.

CHRÁNIČE

I když jsou chrániče prodávané v sadě levnější, podívejte se po takových, které se dají koupit každý zvlášť. Jen tak si můžete vybrat na každou část těla skutečně ten skvěle padnoucí. Nejdůležitější je chránit si kolena a zápěstí spolu s plochou dlaně. To jsou partie, které jsou při pádu velmi zranitelné. Začátečníkům a méně zdatným bruslařům se budou hodit i chrániče loktů. V nejhorším případě si můžete vypomoci cyklistickými rukavicemi. Bruslaři, kteří preferují agressive styl, někdy používají i speciální chrániče páteře.

OBLEČENÍ

Ať už budete bruslit v parku, nebo se chystáte na několikakilometrovou trasu podél řeky, vždy volte oblečení, které neklade velký odpor větru. Mělo by tedy jít o oděv, který těsně přiléhá k tělu a umožňuje volnost pohybu. Dejte přednost těm materiálům, které dobře sají pot a rychle jej odvádějí od těla (např. moira, coolmax). Na rekreační bruslení jsou nejvhodnější krátké elastické kalhoty, top do pasu nebo bavlněné tričko a mikina, kterou si můžete uvázat kolem pasu. Tip: Po jízdě na in-line bruslích se nezapomeňte protáhnout. Zabrat dostaly hlavně stehna, hýžďové svaly a lýtka.

RADY NA NÁKUP

* Než se vypravíte na nákup in-line bruslí, vyplatí se podívat na internet a zapojit se do různých diskusních fór, která se týkají tohoto sportu. Můžete zde získat cenné rady, jež se vám při nákupu budou hodit.

* Kupte si jen takové brusle, na které nebudete muset složitě shánět náhradní díly. Vyplatí se podívat na www stránky značkových výrobců, kde naleznete také odkazy na prodejní místa a servis. Připravte se na to, že kolečka, ložiska a brzdy je nutné měnit přibližně jednou ročně.

* Nepodléhejte „skvělým“ nabídkám supermarketů, které nabízejí brusle třeba za 1500 Kč. Raději ještě chvíli šetřte, než abyste si pořídili brusle, ve kterých se vám bude špatně a těžko jezdit.

Pokud už dopředu víte, že budete nosit brusle často v batůžku nebo na rameni, předem si je potěžkejte a vyberte si lehčí model.

* Brusle kupujte mimo sezonu, můžete tak výrazně ušetřit.

DAVID HUF, MISTR SVĚTA VE SPORTOVNÍM AEROBIKU A INSTRUKTOR FITNESS BBC PRAHA
In-line bruslení mám osobně velmi rád a doporučuji jej z několika důvodů: 1. jedná se o pohyb na čerstvém vzduchu 2. je to výborný trénink na dolní končetiny a hýždě 3. procvičíte pohybovou koordinaci 4. bruslit může téměř každý - i maminka s kočárkem Pokud jezdíte déle než 20 minut střední intenzitou (ne že u toho budete randit nebo povídat s kamarádkou), tak si zlepšujete také aerobní zdatnost a spalujete tuky. Za hodinu bruslení vydáte okolo 400 kcal, což se při pravidelném tréninku na váze určitě projeví.

KDE SI SKVĚLE ZABRUSLÍTE

* ŽIREČ, DÉLKA 2 KM Zcela nově vyasfaltovaná cesta u Žirče ve Dvoře Králové nad Labem je ideálním bruslařským terénem pro děti i začínající bruslaře, kteří si potřebují vypilovat techniku.

* NYMBURK-PODĚBRADY, DÉLKA 10 KM Jde zřejmě o nejdelší část oficiální cyklostezky v Čechách, která je použitelná také pro in-line brusle. Mnohem kvalitnější je pravý břeh směrem od Nymburka - hladší asfalt bez boulí a spár. Jedinou nevýhodou je malá šířka dráhy a množství cyklistů a bruslařů.

* PRAHA - STROMOVKA, DÉLKA PŘES 3 KM Rozlehlý pražský park je jednou z nejoblíbenějších lokalit pro pražské bruslaře, nicméně povrch asfaltu ještě stále není po povodních dokonale opraven. I zde se ale najdou stezky, které zvládnou i nezkušení bruslaři. Časem se můžete vypravit i na cestu, která vede směrem od Výstaviště k areálu FTVS nebo na druhý břeh za mostem. Při troše bruslařské praxe a fantazie je Stromovka mnohem zajímavější než další oblíbená lokalita Letná.

* PRAHA - LADRONKA, DÉLKA 3,5 KM Dráha na Ladronce je součástí udržovaného parku, kde je hřiště pro děti a půjčovna bruslí. Celá trasa je dlouhá 3,5 km a má tvar osmičky. Dráha je vhodná i pro sportovní jízdu či trénink našich nejlepších bruslařů, avšak mimo odpolední hodiny, kdy je dráha plná dětí na kolech i na bruslích a dospělých bruslařů začínajících i pokročilých. Nejméně lidí je zde ráno a večer.

Tip: Hodina na bruslích vydá za jednu lekci aerobiku. Inlajny jsou skvělým tréninkem především pro ty, kteří chtějí vytvarovat boky, zadeček a stehna.

O autorovi| Připravila: Pavla Maříková

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 16:11 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.