ZPĚT

Správná fitness šestka

Chcete-li se dostat skutečně do dobré kondice, počítejte s tím, že to bude stát nějaký čas i námahu. Stanovte si cíl, kterého chcete dosáhnout a naplánujte si jednotlivé kroky.

Ať je vaším cílem v životě cokoli, pokud si předem určíte postup, dosáhnete své mety mnohem rychleji. A fitness není výjimkou. Připravili jsme pro vás šest nejčastějších „fitness“ cílů a poradíme vám, jak se jim přiblížit na dosah.

1. CÍL - CVIČIT PRAVIDELNĚ

Pravidelnost přináší výsledky. Nemějte však velké oči a buďte realističtí v tom, kolik hodin můžete týdně pohybu věnovat. Pro začátek si například stanovte, že budete cvičit dvakrát týdně, později můžete počet hodin zvyšovat. Každé cvičení by mělo trvat alespoň 20 minut, ideální je však hodina. Pamatujte, že kvalita (ne kvantita) času stráveného tréninkem vede ke zlepšení. Využijte dnů, kdy se cítíte plni energie a cvičte intenzivně, zvolněte, pokud nemáte zrovna „svůj den“.

2. CÍL - VYVÁŽIT TRÉNINK

Ujistěte se, že váš trénink zahrnuje všechny důležité složky. V týdenním cvičebním programu by určitě neměl chybět cardio trénink (aerobik, běh, rychlá chůze, veslování na trenažéru apod.), silový trénink (s činkami nebo vlastní vahou) a strečink. Pokud jednu složku zanedbáte, jen stěží dosáhnete perfektní kondice. Ta se totiž neměří jen podle počtu uběhnutých kilometrů nebo zvednutých kilo. Vaše tělo by mělo být silné, rychlé, vytrvalé, ale i pružné bez ztuhlých svalů. Nezapomeňte na dobré rozehřátí před každým tréninkem.

3. CÍL - NAUČIT SE NĚCO NOVÉHO

Slibte si, že během příštího měsíce vyzkoušíte něco nového. Můžete se podívat na novou lekci ve fitku, přidat se ke kamarádce, která ráda běhá nebo se už konečně odhodlat zajít do nové posilovny, kterou u vás otevřeli. Je to důležité nejen proto, aby vás cvičení stále bavilo, ale i kvůli tomu, že každá fyzická aktivita procvičuje svaly trochu jinak a z jiných úhlů. Ty tak musejí stále reagovat a nezleniví. Například pilates nebo jóga procvičuje hluboké vrstvy svalů, které při normálním posilování nemáte šanci aktivovat. Na kickboxu zase zapojíte i svaly, které při aerobiku zůstávají téměř nepovšimnuty.

4. CÍL - BÝT NEZÁVISLÍ

Je velmi důležité, abyste se naučili cvičit i bez náčiní a pomůcek. Mnoho odborníků dokonce tvrdí, že posilování jen s vlastní vahou je mnohem účinnější. Zvlášť pokud hodně cestujete, jezdíte na pracovní cesty nebo jste hodně vytížení, možná ne vždy máte příležitost zajít do fitka nebo se projet na kole. Zacvičit si můžete stejně tak dobře i ve vlastním pokoji a budete k tomu potřebovat pouze sami sebe. Naučte se squaty, dřepy, kliky, výpady, několik cviků na posilování břicha a protažení. Skvělou inspiraci naleznete v knize Posilování s vlastním tělem z vydavatelství Grada.

5. CÍL - JÍST VYVÁŽENOU STRAVU

Být fit a v dobré kondici jde ruku v ruce se zdravou stravou. Můžete tvrdě cvičit, ale bez správného jídelníčku se budete svému cíli jen vzdalovat a riskovat přetrénování. Snažte se brát jídlo jako přirozenou věc - nepřeceňujte ji ani nepodceňujte. Pokud si nevíte rady se svým stravováním, poraďte se s odborníkem, čtěte knížky a brouzdejte na internetu. Poslouchejte své tělo a netrapte jej nesmyslnými dietami.

6. CÍL - ZDRAVÉ PROSTŘEDÍ

Ať trávíte většinu času doma nebo v práci, vytvořte si takové prostředí, které vás bude ve zdravém životním stylu podporovat a ne vás svádět k přejídání nebo vynechání cvičení. Nenechávejte v ledničce zbytky od večeře ani dort z víkendu, šuplík u pracovního stolu vyčistěte od všech čokolád a sušenek. Na plochu počítače si dejte obrázek, který vás bude motivovat k dalšímu úsilí, zaregistrujte se pro zasílání zpravodajů z fitness www stránek a tašku se sportovním oblečením mějte stále na dohled. Až si budete chtít dojít pro horkou čokoládu do automatu, připomene vám, že vás ještě čeká hodina aerobiku.

Tip: Nechtějte dosáhnout všech cílů najednou, postupujte pomalu, ale systematicky. Výsledky se brzy dostaví.

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 16:10 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.