FITweb

Reklama

ZPĚT

Jízda téměř bez kol

Setrvačníky spinnerů se u nás poprvé roztočily před šesti lety. Za tu dobu si našly obrovské spektrum příznivců a fanoušků. Na spinning chodí úředníci, manažeři, vrcholoví sportovci, patnáctiletí teenageři i sedmdesátiletí vitální senioři.

Vždyť i nejstarší český instruktor se narodil za druhé světové války!

Spinning je dnes fenomén, který zasahuje všechny regiony republiky a lidé na něj chodí nejen ve velkých městech, ale i ve vesnicích o tisíci obyvatelích. Chcete si dát do těla? Stačí si osvojit základy spinningu a pak už se jen a jen zlepšovat.

SPINNINGOVÁ RODINA

Nejvíce lidí v Česku navštěvuje spinning kvůli hubnutí a kondici. To, že mají v naprosté většině úspěch, dokazují desítky tisíc aktivních příznivců ve více než 250 centrech v celé republice. Abyste mohli patřit do této velké rodiny, nepotřebujete téměř nic umět ani si kupovat speciální drahé oblečení. Co je tedy důležité?

HUBNUTÍ V REŽII MYSLI I TĚLA

Spinning využívá fenomenálního spojení „mind-body“, tedy mysli a těla. Díky tomu se váš trénink či cvičení stane daleko účinnější než pouhý dril nebo napodobování instruktora.Tělo je vždy nástrojem toho, co řekne hlava. Pokud budete mít k jakémukoli tréninku odpor, nezlepšíte se. Nejprve musíte chtít, musíte mít vůli něco dokázat. Ať už je to výstup na nejvyšší horu světa nebo „jen“ shodit pár přebytečných kilo.

ÚČINNÝ SPALOVAČ TUKŮ

A jak konkrétně využít spinning při odbourávání tukových zásob? Nejprve získejte tzv. aerobní základ. To proto, abyste naučili svoje tělo vzít si tukové buňky a použít je na „výrobu“ energie - spálit je. Základ znamená strávit několik týdnů při tréninku pouze v aerobní zátěži, s tepovou frekvencí mezi 65-80 % z vašeho maxima. Když již budete mít tyto úvodní přibližně dva měsíce za sebou, můžete si být jisti, že ani jedna tuková buňka není před vaší snahou zhubnout v bezpečí. Snažte se jezdit hodně rovin, kopce ne příliš silově a s velkou zátěží. Kdykoli pojedete stylem, ve kterém tento způsob dýchání opustíte, zvolte lehčí variantu nebo snižte zátěž. Místo kopce ze sedla jeďte chvíli v sedle, místo runningu se vraťte do roviny. Nebojte se jet jiný styl než váš instruktor. Instruktoři s certifikátem JGSI (Johnny G. Spinning Instructor) jsou pro tyto situace vyškoleni a ve vašem individuálním úsilí by vás měli podpořit a poradit vám, jak jízdu přizpůsobit vašim potřebám. —-

NA POČÁTKU BYLO KOLO

Spinning vychází z cyklistiky. Žádné pohyby navíc, žádné mávání rukama, nic, co by vás odvádělo od vašeho cíle. Jen tři pozice rukou a pět základních stylů, které simulují jízdu na kole venku. Pamatujte při své jízdě na tyto základy:

Vždy šlapte po celém kruhu. Energii dávejte do nohou, tam jsou největší svalové skupiny, ve kterých pálíte své tukové zásoby.

Uvolněte lokty i ramena, zvýšení vašeho výkonu vychází z uvolnění, ne z napětí.

Prodlužte dech a zvyšte kapacitu plic. Do vašich svalů bude proudit více okysličené krve a budou pracovat efektivněji.

Vypijte minimálně litr tekutin, jinak ztrácíte pružnost svalů, a tedy jejich schopnost práce.

Nechte se motivovat instruktorem, ale jestli je cíl vaší jízdy jiný, nebojte se jet po svém. Změna stylu jízdy i velikost zátěže záleží jen na vás. Spinning je individuální program a licencovaný instruktor by vás měl ve vaší snaze podpořit.

Profil trati i frekvence šlapání jsou pro vás výzvou, ale ne dogmatem. Když budete mít za sebou fyzicky náročný program, jeďte s nižší tepovou frekvencí více rovin. Naopak, když jste celý den seděli na židli, nebojte se třeba si přidat zátěž či nasadit více skoků než ostatní. Zkrátka buďte sví.


Tip: Používejte při tréninku snímač tepové frekvence. V dobrém centru vám jej rádi zapůjčí.

FAKTA

Jak spinning vznikl? Před více než patnácti lety se Johnny Goldberg připravoval na nejtěžší cyklistický nonstop závod na světě (Race Across America). A připravoval se doma v garáži na stacionárním kole Spinner, který si k tomu účelu sám vytvořil. Dalších 15 let vývoje, výzkumů a vědeckých studií pod vedením Johnnyho Goldberga vytvořilo ze spinning programu absolutně nejlepší tréninkový program na světě.

Shoďte maximum

Tajemství úspěchu tkví v setrvání pod hranicí anaerobního prahu. Nesnažte se dostat ze sebe za každou cenu maximum. Anaerobní práh zjistíte přesně při testech u sportovního lékaře. Zjednodušeně řečeno, anaerobní práh překročíte tehdy, když už budete muset intenzivně dýchat ústy. Řiďte se vlastním pocitem nebo měřičem tepové frekvence, který je samozřejmě daleko přesnější. Snažte se jet co nejdelší dobu v přibližně stejné zátěži na tělo. Velkým kolísáním intenzity tréninku se ztrácí jeho účinnost. Pijte a utírejte se při jízdě, neodpočívejte mezi jednotlivými styly. Raději zvolte volnější tempo, ale to udržte po celou dobu spinning lekce. Hodně pijte. Na začátku vašeho snažení je důležité naučit tělo správně pracovat. Zajistit, aby tělo spalovalo co možná největší množství tukových buněk. To nejde zvládnout během jednoho tréninku. Obvykle trvá šest týdnů, než získáte tzv. aerobní základ. V těch jezděte asi 2x až 3x týdně s menší zátěží a nižší frekvencí, než byste byli schopni zvládnout. Teprve pak můžete zajít na spinning častěji.

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 16:10 | Tomáš Krmíček

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.