ZPĚT

Máte na to!

Na co? Přece na dodržení novoročního předsevzetí začít se více hýbat. v prvních týdnech nového roku jsme všichni plni optimismu, dobrých předsevzetí a pevné vůle. Jak se dlouhodobě motivovat ke cvičení?

Pro začátek si zkuste pro sebe vypočítat výhody, které vám ze cvičení plynou. Čím více benefitů naleznete, tím více budete ke cvičení motivováni. Například kdyby vám někdo nabídl milion korun za to, že budete každý den 30 minut běhat, udělali byste to? Určitě ano. I když vás pravděpodobně nikdo za sportování uplácet nebude, najděte si jiné důvody, proč cvičit. Pak si je sepište na papír, a jakmile vás přepadnou myšlenky všechno vzdát, přečtěte si je. Nezjednodušujte si to tím, že si řeknete: chci zhubnout. Vymyslete si i jiné důvody, které vás ke cvičení přitáhnou. Může to být cokoli, například:

* vejít se do oblíbeného kostýmku, který již léta pouze visí ve skříni
* mít více energie na děti a celou rodinu
* žít déle a zdravěji
* nezadýchat se pokaždé, když máte vyjít pár schodů nebo doběhnout autobus
* nestydět se jít v létě koupat na veřejnou pláž

A JAK SE MOTIVOVAT KONKRÉTNĚ?

1. Cvičte s kamarádkou nebo přítelem. Statistiky tvrdí, že lidé, kteří sportují s přáteli, provozují fyzickou aktivitu častěji a pravidelně. Buďte si navzájem morálními strážci, když se jednomu z vás nebude chtít jít cvičit. Vědomí, že na vás ve fitku někdo čeká, vás přinutí vstát z gauče, i kdyby se vám sebevíc nechtělo.
2. Naplánujte si cvičení jako první věc, kterou ráno uděláte. Může to být jen půlhodinka, i když ideální by samozřejmě byla celá hodina zahrnující aerobní i posilovací část. Cvičení po ránu má hned několik výhod. Skvěle vás nastartuje do celého dne, rozproudí metabolismus na plné obrátky a nadto víte, že to již máte za sebou. Během dne vás navíc mohou potkat situace, které váš plán jít cvičit zhatí nebo přinejmenším zkomplikují - nutnost zůstat déle v práci, fronty v obchodech apod. Nic podobného se vám po ránu stát nemůže.
3. Odměňujte se za každý malý úspěch. Dařilo se vám chodit do posilovny každý týden alespoň dvakrát po dobu dvou měsíců? Kupte si něco hezkého na sebe. Konečně první výsledky by na vaší postavě už měly být znát. Nebo si zkuste za každou odcvičenou hodinu dát stranou třeba 50 Kč, uvidíte, že za krátkou dobu našetříte i na věci, které jste si dřív nechtěla nebo nemohla dopřát.
4. Veďte si záznamy. Pište si, jakou dobu jste cvičili, co přesně a zda jste dokázali zase o kousek zvýšit zátěž. Zápisník vám pomůže udržet motivaci a elán do cvičení.
5. Udělejte si ze sportování tak zábavnou činnost, jak jen to jde. Pořiďte si MP3 přehrávač nebo kvalitní diskman a při cvičení si pouštějte oblíbenou hudbu. Pokud však preferujete klid a ticho, najděte si fitness centrum, které bude splňovat tato kritéria. Velmi dobrý je také snímač tepové frekvence, který po celou dobu sleduje, zda se pohybujete v pásmu spalování tuků, nebo jste se již vyhoupli do anaerobní zóny.
6. Neočekávejte zázraky. I když je pravda, že pravidelným a tvrdým cvičením, změnou stravy a přístupu k životu můžete kompletně přeměnit celou postavu, není možné si představovat, že za dva týdny bude 10 kg dole. To se vám sice povést může, ale jen extrémní dietou, kterou rozhodně nedoporučujeme. Naopak si stanovte malé, ale postupné cíle. Nehubněte rychleji než 1 kg za týden. Když bude váha klesat pomaleji, nezoufejte. Pravděpodobně je to kvůli tomu, že zároveň nabíráte svalovou hmotu, která je těžší než tuk.
7. Nalezení té správné motivace ke cvičení může být často mnohem těžší, než najít pádný důvod k nastartování diety. Mnoho žen vede v současné době velmi hektický životní styl, proto může být mnohdy složité najít čas na cvičení. Ačkoli většina z nás má více času, než si sami myslíme. Plánujte si den předem a ušetříte spoustu času dříve stráveného prostoji a zbytečnými pauzami. A hlavně, uvědomte si, že čas, který věnujete sami sobě, není nikdy zbytečný a sobecký.


Tip: Sepište si, čím byste se chtěla odměnit, třeba vás to motivuje k ještě častějším návštěvám posilovny.

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 16:06 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.