ZPĚT

Outdoor versus Indoor

Cardio stroje ve fitness centru, nebo venkovní aktivity? Kde spálíte více kalorií a získáte nejlepší výsledek? Podívejte se spolu s Dietou, kdo souboj vyhrál.

rt }}

Cardio stroje ve fitness centru, nebo venkovní aktivity? Kde spálíte více kalorií a získáte nejlepší výsledek? Dieta zná vítěze.

Při běhu venku dýcháte čerstvý vzduch (pokud zrovna neběžíte podél magistrály) a ještě se můžete kochat pohledem kolem sebe, takže vám trasa rychleji ubíhá. Při tréninku na běžeckém trenažéru máte zase zajištěnou přiměřenou a stálou teplotu a nemusíte přerušovat běh kvůli různým překážkám a vyhýbat se ostatním lidem, jako když kličkujete mezi chodci na chodníku. Existuje jasný vítěz mezi tzv. indoor a outdoor sporty?

==== BĚHACÍ PÁS VERSUS BĚH VENKU ==== Běhání venku a na běhacím páse – to jsou úplně rozdílné druhy pohybu. Na páse šetříte mnohem více klouby než při běhu v terénu, ale venku zase spálíte více kalorií. Pro mnoho lidí je však běžecký trénink ve fitness centru jediná možnost, jak zvyšovat a udržovat svoji kondici. Dlouho pracují a nechtějí běhat venku po nocích a dýchat výfukové zplodiny z aut, ne vždy je navíc příhodné počasí a teplota. Záleží především na vás, co je vám příjemnější a na co máte lepší podmínky. Člověk bydlící u lesa asi nebude chodit běhat do fitka a raději si užije hezké přírody. Na druhou stranu na pásu můžete snadno měnit rychlost i sklon, a tím si vytvořit tzv. „terénní běh“ a získat téměř stejné benefity. VÝHODY BĚHACÍHO PÁSU:

* je bezpečný v jakoukoli denní i večerní hodinu
* nezávislost na venkovním počasí a teplotě
* čas lépe utíká, protože můžete sledovat videoklipy na plátně před sebou
* hladká plocha klade menší nárazy na klouby

VÝHODY BĚHU VENKU:
* běhat můžete kdekoli
* čerstvý vzduch
* spálíte více kalorií
* poskytuje lepší pocit po zdolání celé trasy ==== VESLOVACÍ TRENAŽÉR VERSUS VESLOVÁNÍ NA ŘECE ====

Chcete-li trénovat především aerobní vytrvalost a sílu, není veslovací stroj vůbec špatnou volbou. Bohužel, technika je úplně jiná. Základní věcí je již samotný fakt, že na řece musíte poměrně dost pracovat i s rovnováhou a zapojovat stabilizační svaly, což při tréninku na stroji odpadá. Přesto, pokud „na souši“ trénujete technicky správně, spalujete významné množství kalorií a zlepšujete svalovou vytrvalost.

Problém je, že spousta lidí nevesluje na stroji dobře. Většina z nich zapojuje hlavně paže, přitom 80 % síly by mělo vycházet hlavně z dolní poloviny těla. Naučíte-li se dokonalé technice, může být trénink na trenažéru dobrou změnou a prevencí proti stereotypu, ale nikdy nemůže veslování na řece úplně nahradit.

VÝHODY TRENAŽÉRU:
* můžete na něm trénovat v létě i v zimě bez ohledu na počasí a stav vody
* můžete přesně sledovat rychlost, zátěž a ujeté kilometry
VÝHODY VESLOVÁNÍ NA ŘECE:

* zážitek z přírody
* posílení i hlubokých vrstev svalů
* zlepšení rovnováhy
* v létě si připočtěte i krásné opálení

==== STACIONÁRNÍ KOLO VERSUS JÍZDA NA KOLE V PŘÍRODĚ ==== A si nikdo nepopře, že jízda na kole v hezké přírodě je mnohem příjemnější než jízda ve vydýchaném a upoceném sále. Přesto nemusíte na stacionární kolo úplně zanevřít. Naopak je více než vhodné pravidelnou projížďku venku doplnit i občasným tréninkem ve fitness centru. Studie sledující profesionální cyklisty zjistila, že jedna až dvě hodiny spinningu týdně pomáhá zlepšit kardiovaskulární i silovou kondici pro vysokohorské závody. Spinning je mnohem účinnější než jen samotné šlapání na rotopedu doma nebo v posilovně, protože většina z nás má tendenci se při samostatném cvičení šetřit. Ti, kteří chtějí shodit pár kil, určitě ocení i fakt, že při spinningu spálí více kalorií než při cyklistice venku. Intenzita jízdy venku je totiž závislá na terénu, možných překážkách a dalších faktorech, které člověka donutí občas i zastavit a z kola slézt. Tím se celková intenzita radikálně zmenší. VÝHODY STACIONÁRNÍHO KOLA:

* spinningové hodiny jsou nejlepšími spalovači kalorií
* nemusíte se trápit žádnými objížďkami a špatným terénem
* minimální riziko zranění
* nemusíte utrácet peníze za nákup vlastního kola

VÝHODY JÍZDY NA KOLE V PŘÍRODĚ:

* zážitek z přírody
* jízdou na kole se můžete přemístit i tam, kam potřebujete – praktičnost
* většinou velmi příjemný zážitek z jízdy

Tip:** Dáváte přednost sportování v přírodě, nebo nedáte dopustit na komfortní prostředí fitness centra? Každé má své výhody, poznejte, jaké to jsou.

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 16:05 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.