ZPĚT

Power chůze

Chodit umíme odmalička a přitom tento přirozený pohyb využíváme čím dál méně. Pokud nemůžete běhat a posilovna je daleko, zkuste power chůzi. Zhubnete a ještě si zpevníte postavu.

Nejdříve si ujasněme základní věc - power chůze nemá nic společného s pohybem, který můžete vidět v televizi u rychlochodců, ani nepřipomíná houpavý krok kachny. Je to však výborný aerobní trénink, který velmi rychle zpevní celou spodní polovinu těla - zadeček, boky, stehna i spodní bříško. Pokud správně zapojíte i paže, budou vám navíc pracovat i záda a ramena. Při power chůzi spalujete tuk a kalorie téměř ve stejné intenzitě jako při joggingu. Přitom ale mnohem více šetříte klouby a páteř, protože nedochází k tak velkým nárazům.

ZAČNĚTE

Najděte si vhodnou trasu. Pokud bydlíte někde poblíž běžeckého okruhu nebo školního hřiště, můžete zkusit power chůzi tam. Ještě mnohem lepší a zábavnější je chodit v parku nebo v lese na upravených cestách. Vhodnější než betonový chodník je přírodní ušlapaná cestička. Na ní však musíte zase dávat pozor na různé kamínky a hrbolky, o které byste mohli zakopnout. Nevhodné jsou trasy pro cyklisty nebo jízdu na kolečkových bruslích, tam byste se jedině pletli a mohli byste se snadno zranit. Trasa nemusí být příliš dlouhá, měli byste jí power chůzí projít za 15 minut. Až budete chtít trénink prodloužit, dáte si dvě kolečka. Na začátku i konci trasy si vyhlédněte místečko, kde se budete moci v klidu protáhnout a vydýchat.

DOBRÉ BOTY

Představují naprosto nezbytnou součást vaší výbavy. Pokud to s power chůzí myslíte opravdu vážně, nešetřete na nich. Nezáleží ani tak na tom, jestli budete oblečeni podle poslední módy, mnohem důležitější je kvalitní obuv. Ta musí být lehká a ohebná, s dostatkem prostoru pro prsty. Nikde vás nesmí tlačit! Na druhou stranu by měla poskytovat dostatečnou oporu pro klenbu a chodidlo. Asi nejrozumnější bude, když se vypravíte do specializovaného obchodu, kde vám s výběrem poradí. Kromě bot a pohodlného oblečení si určitě nezapomeňte s sebou vzít láhev s vodou. Ti, kteří chtějí chůzí hubnout nebo si potrpí na detailech, si mohou pořídit i krokoměr a měřič tepové frekvence.

KONTROLUJTE SI POSTOJ

Při chůzi mějte hlavu vzpřímenou, ale ramena uvolněná. Lokty pokrčte do 90 stupňůa držte je blízko u těla. Bříško je zpevněné, ale tak, aby vám nebránilo dobře dýchat. Začněte s protažením, stačí 5-10 minut, pak se pomalu rozejděte a po několika metrech chůzi zrychlete. Rychlost a vzdálenost, kterou chcete ujít, přizpůsobte své aktuální kondici. Nepřeceňujte se, ani nepodceňujte, poslouchejte svoje tělo. Jděte v tempu, při kterém se zadýcháte, ale stále jste ještě schopni mluvit. Tak poznáte, že se pohybujete v aerobním tempu. Při chůzi zapojujte paže a hlídejte si, abyste nejdříve došlápli na patu a odráželi se přes prsty. Zkuste při každém kroku vědomě zatínat zadeček a zadní stranu stehen. Nepodlehněte nutkání zrychlit. Při power chůzi nejde o rychlost, ale o intenzitu.

VYDRŽTE

Nepodlehněte nutkání zrychlit. I když se budete chtít rozeběhnout, nedělejte to. Pamatujte, že při chůzi se vždy alespoň jedna noha dotýká země. Právě i proto je chůze mnohem šetrnější ke kloubům než běh. Pro přibližnou představu o rychlosti, jakou byste se měli pohybovat: držte se v tempu okolo 8 km za hodinu nebo 1,5 km za 12 minut. Tak spálíte přibližně 200 kcal za půl hodiny. To je např. hodnota jedné velké zmrzliny. Podaří-li se vám chodit po dobu 45 minut alespoň třikrát týdně, bude to skvělé. Chceteli však vidět výsledek rychleji, ještě přidejte na frekvenci chození a zařaďte i posilovací cviky. Skvělým doplňkem power chůze je jóga nebo pilates, které svaly posilují a zároveň protahují.

Tip: Zlákejte k power chůzi kamarádku nebo partnera. Trénink se tak stane mnohem zábavnější.

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 16:01 | Pavla Maříková,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.