FITweb

Reklama

ZPĚT

Vyzkoušejte Iyengar jógu

Cvičení jógy se stále více stává součástí života naší „západní civilizace“. Přišla z indie, kde asi před 5000 lety vznikla jako ucelený systém tělesných cvičení, dechových technik, meditací a etických zásad.

Původně cvičení jógových ásán připravovalo jogíny k meditaci, velký význam má však i pro nás ostatní.

Mgr. Helena Kubrychtová Bártová lektorka jógy, www.yogajoga.cz V současné době cvičí jógu mnoho z nás. Postupem času se z hatha jógy oddělilo mnoho dalších směrů a stylů, které ovšem všechny využívají stejných pozic (ásán) i dalších technik. Rozdíl je pouze v pojetí a přístupu. Můžeme ji cvičit dynamicky (power jóga, vinyasa flow jóga, ashtanga jóga), v horkém prostředí (bikram jóga) nebo se zaměřit na detail a technicky přesné provedení pozic s delší výdrží a s využitím pomůcek (iyengar jóga). Pozice a vše ostatní zůstávají totožné. Díky pravidelnému cvičení čím dál tím více pronikáme do tajů jógy a vnímáme její pozitivní účinky.

JÓGOVÁ TERAPIE

Zrychlený způsob života, který nám přináší začátek 21. století, působí mnohým z nás těžkosti a problémy na úrovni mysli a psychiky. Jsme přetíženi a ovládáni vymoženostmi techniky. Na jednu stranu nám to přináší velké výhody a zjednodušení života, na straně druhé negativní pocity a stres. Jóga pro nás může být příjemnou a přirozenou terapií, jak nabrat síly.

DOKONALÁ POZICE

Iyengar jóga, pojem, pod kterým si většina z nás nedokáže nic představit, možná ani správně vyslovit její název (čti: ajengar). Naopak ve světě je to jeden z nejrozšířenějších stylů jógy. Je oblíbena a vyhledávána právě pro svou přístupnost každému z nás. Na rozdíl od ostatních dynamických stylů jógy, které jsou zaměřené na plynulé, energické, ale mnohdy rychlé provádění pozic za sebou, učí uvědomělost přes upoutání pozornosti na anatomicky správné a dokonalé nastavení pozice. Také klade důraz na plný jógový dech.

ZÁKLAD JE V TECHNICE

Cílem je správné technické provedení pozic, a tím „zdravé“ cvičení. Studenti jsou vedeni k vědomému nastavení jednotlivých částí těla s využitím pomůcek. Pomůcky napomáhají i těm méně ohebným a hlavně začátečníkům cvičit správně. Pokud s jógou chcete začít, anebo máte jakékoli zdravotní omezení či překážku, vyzkoušejte právě Iyengar jógu. „Jóga musí být cvičena s chytrostí (intelektem mysli), ale i s intelektem srdce“, říká pan Iyengar. Jógové pomůcky jsou v Iyengar józe využívány k dosažení a udržení dokonale správného a přesného nastavení těla v jednotlivých pozicích. Jógová pozice vyžaduje určité svalové úsilí, protažení i relaxaci v jeden moment. Cílem pozice je její správné nastavení bez chyb v technice. Teprve potom má ásána vliv nejen na svaly a klouby, ale hlavně na vnitřní orgány, oběhový a endokrinní systém. To vyžaduje plné nasazení mysli, která kontroluje všechny části těla a vyhodnocuje jejich postavení. Ke cvičení jógy tedy potřebujeme být v kondici fyzické i psychické. Toto je moment, který je kritický pro začátečníky. Ti většinou přicházejí do lekcí zkrácení a s ochablými svaly. Když budeme po takovémto jedinci chtít, aby postavil pozici správně technicky, vždy to bude problém.

AKCE A REAKCE

I lidé, kteří jsou v kondici a mají dostatečnou flexibilitu, mají těžkosti s některými pozicemi. Je třeba vycházet z toho, že každý jedinec a každé fyzické tělo je individuální svou stavbou a vyžaduje osobní přístup.

Proto mistr B. K. S. Iyengar zavedl používání pomůcek v józe. S pomůckami se jógové ásány stávají snazšími pro všechny, od začátečníků po pokročilé. Zvláště při delších výdržích oceníme pomůcku jako oporu, která nás zbaví předčasné únavy v pozicích a dělá jógovou praxi zábavnou. Pomůcky pomáhají s protažením, uvolněním nebo správným nastavením v pozici. Pomáhají prodloužit výdrž v pozici a šetří energii. Zároveň dovolí dosáhnout rovnováhy a vnitřního klidu v pozici. Díky pomůckám jsou postupně posilovány všechny svalové skupiny a rozvíjena pohyblivost. Správné provádění ásán za použití pomůcek buduje vnitřní sílu, odolnost a odstraňuje bolest.

B. K. S. Iyengar doslova říká: „Použití pomůcek v józe je unikátní tím, že je to jediná forma cvičení, která dovoluje současně akci a relaxaci. Aktivují se svaly, tonizují se orgány těla a uvolňuje se přebytečné duševní a fyzické napětí či stres. Jóga s pomůckami nás uvolňuje od vazby k tělu a osvobozuje ducha.

Vytváří pocit míru a klidu.“ Jako pomůcky ke cvičení používal mistr Iyengar předměty denní potřeby, jako jsou židle, bloky, bolstery (polštáře), deky, pásky, ale i stěnu, aby dosáhl kvalitního postavení pozice.

Mnoho ostatních stylů jógy pomalu přechází k používání pomůcek, alespoň těch základních, jako je jógový blok či deka na podložení.

OSVOBOZUJÍCÍ ÁSÁNY

Cvičení jógových ásán hluboce propojuje mysl, tělo a duši. Dechová cvičení doplňují a udržují hladinu energie a rozvíjejí koncentraci. Plná jógová praxe podporuje dobré zdraví a rozvíjí sebedisciplínu. Meditace kultivuje a zklidňuje mysl, působí určité sebeuvědomění. Pokud je naše mysl, tělo a duše v harmonii, dosáhli jsme vyrovnanosti a vnitřního vyladění. Ásána, název pro jógovou pozici, pochází ze sanskrtu. Ásány, finální pozice, dosáhneme tehdy, když všechny části (segmenty) těla jsou správně nastaveny, vědomě a s logickým uspořádáním. Vědomá kontrola je podmínkou postavení pozice. Nemělo by k ní docházet mechanicky. Dovolte mi citovat pana Iyengara: „Nikdy necvičte ásány mechanicky. Pokud to dopustíte, vaše tělo bude stagnovat a nebude se rozvíjet.“ Praktikování jógových ásán má velký význam pro celé tělo. Ásány nejsou jen o působení na svaly, vazy, tkáně, klouby a nervy, ale o udržování jemné funkčnosti a zdraví všech tělesných systémů. Osvobozují fyzické tělo i mysl od únavových stavů, slabostí a stresů všedního života. Ásány posilují metabolismus, cirkulaci lymfy, hormonální sekreci a udržují chemickou rovnováhu těla. Jógové ásány je možné jednoduše rozdělit na stoje, sedy, předklony, záklony, rotace, obrácené pozice a lehy.

NE KAŽDÝ INSTRUKTOR JE DOBRÝ

Instruktor, kterého jste si vybrali, vám musí dávat pocit jistoty. V Čechách je v současné době mnoho zkušených instruktorů všech typů jógy. Hodně z nich studovalo v zahraničí, odkud mají nejmodernější poznatky a zkušenosti. V praxi dobrý lektor bere v úvahu individuální rozdíly mezi žáky. Musí být schopen rychlého a věcného popisu pozice a vlastní přesné demonstrace. Následuje odhalení chyb v technice, citlivé upozornění studentů a pak slovní či dotyková korekce chyb. Ve studiu, které jste si vybrali, vyzkoušejte několik instruktorů a najděte si toho, který vás na první pohled a pocit osloví. Každý instruktor je opravdu jiný, každý má svůj osobitý projev, znalosti a zkušenosti.

PORAĎTE SE S LÉKAŘEM

Instruktoři Iyengar jógy mají velice specifický a individuální přístup. Na rozdíl od dynamických stylů jógy, Iyengar instruktor učí přesným slovním popisem a demonstrací pozice. Pak se pohybuje mezi klienty a opravuje chyby. Pokud máte nějaký závažnější zdravotní problém, konzultujte jej se svým lékařem, než začnete cvičit. Zvláště v případě obrácených pozic. Berte na vědomí, že váš instruktor je odborník, který umí učit jógu. Často dokáže zodpovědět dotazy týkající se zdravotního stavu a výběru vhodných pozic. Není ale diagnostikem a nezná váš přesný zdravotní stav. Iyengar jóga je zaměřená na odstraňování zdravotních problémů a obtíží a má terapeutický vliv na lidský organismus, ale stejně své cvičení dopředu proberte s ošetřujícím lékařem. Iyengar jóga u nás není ještě tolik rozšířená, ale z vlastní zkušenosti musím dodat, že kdo ji vyzkouší, většinou u ní zůstává. —- Tip: Pokud na jógu chodíte pravidelně, vyplatí se pořídit si vlastní jógovou podložku, případně i další pomůcky. Tip: Jóga vás nemusí nadchnout ihned, někdy trvá léta, než naleznete její krásu a smysl tohoto cvičení.

1. JÓGOVÁ (PROTISKLUZOVÁ) PODLOŽKA
je vyrobená z různých typů materiálu. Od umělé hmoty po přírodní materiál, jako je juta, bavlna či protialergické a ekologické materiály. Usnadňuje cvičení tím, že neklouže a izoluje. Je možné ji použít na všechny povrchy.

2. BLOKY (CIHLIČKY)
se využívají při různých ásánách. Ve stojích a sedech podpírají nohy, kolena či dlaně a dávají výšku sedícím twist (rotacím). Při ujjáyi dechu podpírají záda a pomáhají otevírat hrudník. V základních předklonech podpírají hlavu a ruce. Cihličky o rozměrech 23 x 12 x 7cm se používají postavené na všechny tři strany (nízká x střední x vyšší). Jsou většinou ze dřeva, korku nebo pěny. 3. BOLSTER (POLŠTÁŘ)
podpírá tělo při protahovacích a relaxačních pozicích, eliminuje napětí. Doporučuje se snímatelný potah. Jeho váha je asi 3kg, 60 x 23 cm průměr kruhu nebo 60 x 30 x 20 cm hranolovaný.

4. DEKY
podpírají záda, otevírají hrudník a ramena při obrácených pozicích. Dodávají výšku tělu při pozicích vsedě a udržují trup a páteř vzpřímenou. Skládáním deky se dosáhne správné výšky podpory. 5. PÁSKY
napomáhají při prevenci kloubního a svalového napětí a zvyšují protažení svalu.

6. MEDITAČNÍ POLŠTÁŘEK
je vhodnou podporou vzpřímených pozic vsedě. Zvláště při nácviku dýchání či meditacích. 7. OČNÍ SÁČKY
po přiložení na oči vytvářejí lehký tlak na oční víčka, a tím podporují zklidnění mysli při relaxaci.

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 15:52 | Helena Kubrychtová Bártová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.