ZPĚT

A kola se točí

I když je cyklistika typicky letním sportem, nemusíte na jízdu na kole zanevřít ani v zimě. Při spinningu si nejen upevníte kondici, ale navíc spálíte obrovské množství kalorií, což se bude po vánocích určitě hodit.

Spinning je velmi intenzivní forma cvičení, která využívá speciálních stacionárních kol k jízdě uvnitř místnosti. Rozdílů mezi klasickou jízdou na kole a spinningem je mnoho. „Už samotný stroj, na kterém se jede, se značně liší. Na normálním kole klade odpor a brzdí nás v pohybu pouze vzduch a váha našeho těla. Na spinningovém kole, tzv. spinneru, je speciální zařízení, kterému se říká setrvačník.

Ten je podle nastavené zátěže brzděn a vy musíte o to víc zabrat. Další podstatný rozdíl je v bezpečnosti. Při jízdě na klasickém kole hrozí nebezpečí pádu nebo srážky téměř všude, ať jedete na silnici nebo v lese. To u spinningu logicky odpadá, i když také zde hrozí úrazy při nedodržení základních pravidel. Třetí, velmi výrazný rozdíl je v technice jízdy. Na klasickém kole si při šlapání do kopce logicky nastavíte nejlehčí převod, u spinningu se naopak jízda do kopce simuluje větší zátěží.

Atraktivita spinningu spočívá také v tom, že se jezdí za doprovodu energické motivující hudby, navíc pod vedením instruktora, který povzbuzuje vydržet až do konce a kontroluje, aby si člověk neublížil. Jízda je relativně nenáročná na koordinaci pohybů, proto je spinning vhodný především pro ty, které odrazují složité krokové variace při aerobiku apod. Možná i díky tomu je hojně navštěvován silnějším pohlavím.

DO SEDLA!

Ve spinningu existuje pět základních stylů jízdy a tři pozice rukou. Při jízdě se simuluje různý typ terénu – vždy v sedle nebo ze sedla. Tyto základní terény jsou různě kombinovány, aby se co nejvíce přiblížily reálnému terénu. Začátečníci se učí nejdříve jezdit „v rovině“, pokročilí již zvládají i příkré „kopce“ a sprinty.

SPINNING NENÍ NUDA

Někteří lidé se obávají toho, že se budou na hodině nudit. Přece jen, když jedete venku na kole, můžete se dívat kolem sebe na ubíhající krajinu. „Instruktor spinningu by neměl nikdy dopustit, aby byla hodina nudná. Když si připraví atraktivní terén a dobrou hudbu, je o zábavu postaráno. Navíc, pokud přijdete jako začátečník, budete mít co dělat sami se sebou, pokročilí už mají zase své specifické důvody, proč na lekce chodí. Nadšení, atmosféra nebo fajn lidé, kteří se kolem spinningu točí, mohou být tím, co vás přesvědčí přijít zase,“ říká Jirka Habura.

VELKÝCH STEHEN SE NEBOJTE

Jedním z velkých mýtů, který mezi veřejností panuje, je, že po spinningu rostou velká stehna. Už ze samotné podstaty fyziologie člověka, která se zabývá metabolickými a hormonálními procesy lidského organismu, je zřejmé, že zatěžuju-li více jednu partii lidského těla, např. svaly dolních končetin, spotřebovává tato část více energetických zdrojů. V praxi to znamená, že začneteli se spinningem, krátkodobě se mohou v menší míře zvětšit. Není to však konečná, ale pouze dočasná reakce organismu. Svaly se na zátěž postupně adaptují, zmizí tuková vrstva a nohy se krásně vytvarují. Otázka zvětšujících se stehen není tedy dána mírou zatížení, ale spíše výživovou složkou stravy.

VŠECHNO JE JEDNOU POPRVÉ

Chystáte-li se na svou první lekci spinningu, možná vám přijdou vhod následující rady. Nezapomeňte si: * sportovní oblečení (kalhoty raději s krátkými nohavicemi) * pevnou sportovní obuv * láhev s vodou * ručník Přijďte raději o deset minut dříve, abyste měli čas si všechno v klidu prohlédnout a říct instruktorovi, že jste na lekci poprvé. Ten by vám měl jako začátečníkovi ukázat, jak si správně nastavit kolo, vysvětlit vám základní techniku jízdy a předvést, jak zvyšovat zátěž. Na své spinningové premiéře se rozhodně nepřepínejte a poslouchejte svoje tělo. Vždy šlapejte po celém kruhu a využijte velkou setrvačnost kola. Energii dávejte do nohou, kde jsou největší svalové skupiny, a tím také spálíte více energie. Neuděláte také chybu, když závěrečnému strečinku věnujete o něco více času než ostatní. Druhý den vás nebudou tolik bolet svaly. Počítejte ale s tím, že tělo o sobě přece jen dá trochu vědět. Je to však jen známka toho, že jste jeli pořádně a nešetřili se. v

SPINNINGOVÁ ABECEDA

* ROVINY – jezdí se většinou s nízkou zátěží a ve svižném tempu * KOPCE – jsou simulovány naopak těžší zátěží Následují těžší úrovně * ROVINY ZE SEDLA – neboli running ve velmi rychlém tempu * KOPEC ZE SEDLA – velká zátěž vestoje nad sedlem Pro zdokonalení těchto dvou technik v sedle a ze sedla se používají: * SKOKY – několikasekundová jízda vestoje střídaná s jízdou vsedě * SPRINTY

X-BIKE

Máte-li přece jen pocit, že při spinningu příliš nezapojujete horní polovinu těla, zkuste X-bike. Jde o speciální indoorové kolo s pohyblivými řídítky, které perfektně procvičí i svaly paží, zad a hlavně bříška! Řídítka se při jízdě vychylují z osy, především do stran, čímž vás nutí posilovat ruce, ramena, záda i celý trup včetně břišních svalů. X-bike tak vlastně simuluje jízdu na klasickém kole v točitém terénu. Na řídítkách si můžete navíc nastavit zátěž, se kterou se budou řidítka pohybovat. Už po několika minutách rychlého šlapání a jednoduchých pohybů řídítky ucítíte, jak vám intenzivně svaly pracují. Během jediné lekce tak budete nejen spalovat tuky, ale také intenzivně posilovat celé tělo. X-bike je již pokročilá a náročnější forma indoor cyclingu, proto si nejdříve několikrát vyzkoušejte spinning, a teprve potom se vydejte i na lekci X-biku.

KDE SI TO VYZKOUŠET:
Holmes Place, Plzeňská 8, 150 00 Praha 5, www.holmesplace.cz AQUABIKE

Co vlastně znamená aquabike? Jde o jízdu na stacionárních kolech ve vodě, vedenou trenérem. Během tohoto cvičení nedochází k přetěžování kloubů, vazů a přehřátí organismu, naopak dochází k ochlazování těla a masírování svalů vodou. Aquabike je vhodný téměř pro všechny – dokonce i seniory a lidi s nadváhou. Pomůže vám v boji s celulitidou, křečovými žílami a klouby.

KDE SI TO VYZKOUŠET: Sportcentrum STEP, Mallatova 2350, Praha 9, www.sportcentrumstep.cz

SPINNINGOVÉ BOTY

Nejvhodnější obuví na spinning jsou cyklistické boty s pevnou podrážkou a SPD systémem, což je kovový plíšek, který se uchytí k upínacímu zařízení na pedálu kola. Noha tak pevně drží na pedálu a silově zabírá po celé ose pohybu. V první polovině tak zabírá především zadní strana stehna, při návratu zpět nahoru zase přední strana stehna.

odborná konzultace Jiří Habura – spinningový instruktor, www.funatic.cz

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 15:49 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.