ZPĚT

TAI - ČI

Jste svým založením spíše kliďas a přeplněné tělocvičny plné zpocených těl vás nelákají? Vyzkoušejte tai-či. ač bojové umění, boule a modřiny vám rozhodně nehrozí.

O CO VLASTNĚ JDE?

Tai-chi-chuan neboli zkráceně tai-či je původně čínské bojové umění, které se však nyní cvičí po celém světě. Tai-či se cvičí z mnoha různých důvodů – je to „jemné“ bojové umění, které posiluje zdraví a prodlužuje život. Alespoň tak to jeho propagátoři tvrdí. Zároveň je to tzv. měkký styl bojového umění využívající hlavně sílu protivníka a principy jin a jang. Existuje několik tréninkových metod, tradiční i moderní, z nichž každá se zaměřuje na trochu jiný cíl. Některé tréninkové metody jsou na Západě známé jako pomalé, plynulé pohyby, které provádějí skupinky lidí nejčastěji ráno na loukách v parku.

TAI-ČI A HUBNUTÍ

Je to možná překvapivé, ale i tai-či vám může pomoci udržet štíhlou linii. Ukázalo se, že tyto pomalé pohyby spálí ve skutečnosti více kalorií než surfing nebo sjezdové lyžování! Podobně jako u jógy i v případě tai-či platí, že mnohem důležitější než rychlost je správná technika a dýchání.

JAK TAI-ČI OVLIVŇUJE ZDRAVÍ

Tvrdí se, že cvičení ovlivňuje proudění životní energie čchi a udržuje ho v rovnováze pomocí sil jin a jang. Na této harmonii závisí nemoc, zdraví a celková pohoda lidského těla. Čínská filozofi e říká, že projevy těchto dvou sil se vyskytují všude kolem nás v nejrůznějších podobách. Energii, kterou cvičením získáte, nevyužíváte pro boj, proto ji dokážete kumulovat a stává se vaším obranným štítem, ať už na fyzické, či psychické úrovni. Věřte, že za pravidelné cvičení budete odměněni. Můžete se zbavit různých chronických obtíží, bolestí zad, migrén, různých kloubních problémů, svalové ztuhlosti, neklidu. Významně cvičení působí i jako prevence stařecké demence a depresivních stavů.

JAK SI VYBRAT SPRÁVNÝ KURZ

Nejdůležitější je, aby vám váš instruktor sedl jako člověk a byl vám sympatický. Ověřte si také, kde sám tai-či studoval a zda i dál navštěvuje semináře, kde se vzdělává. Není podstatné, jestli je to žena, nebo muž, ani zda je mladý, nebo již v seniorském věku. Během lekce by vás měl kontrolovat a pomoci vám zvládnout těžší prvky. Možná vás napadne, jestli můžete tai-či cvičit sami nebo podle videa. Možné to samozřejmě je, ale není to ono. Kniha ani videokazeta vás neopraví, když budete něco provádět špatně. Mohou vám ale pomoci si prohloubit znalosti o teorii tai-či a proniknout hlouběji do podstaty cvičení.

CO VÁS NA LEKCI ČEKÁ?

Stejně jako u jiných stylů i na tai-či přijde na řadu nejdříve „rozcvička“ – tedy rozhýbání, zahřátí a protažení s ohledem na tok energie v těle. Pro cvičení tai-či je velmi důležité se uvolnit a zklidnit. Jen tak dosáhnete měkkosti a ladnosti pohybů. Hlavní část zahrnuje nácvik forem a jednotlivých prvků sestavy. Na závěr se provádí relaxace, dechová cvičení a meditační techniky. Lekce tai-či trvá 60, ale spíše 90 minut a probíhá nejčastěji formou kurzu, do kterého není možné v průběhu přistupovat. Díky tomu se může ve výuce postupovat a nevracet se stále na začátek.

NA KOLIK VÁS TO PŘIJDE?

Ceny jsou různé a liší se podle lokality, instruktora i prostředí, ve kterém se cvičí. Je jasné, že ve větších městech se známým instruktorem bude cena vyšší než na vesnici v tělocvičně, kde vás bude učit cvičitelka, která sama navštívila jen pár hodin tai-či. Právě v případě této cvičební metody ale velmi záleží na úrovni a schopnosti učitele. Jinak vás cvičení nebude bavit a nepřinese vám žádný užitek. Cena se zhruba pohybuje okolo 2000 Kč za deset lekcí.

KDE SE DOZVÍTE VÍCE O TAI-ČI?

Pokud vás tai-či z popisu zaujalo a rádi byste jej vyzkoušeli, podívejte se na www. taichi-chuan.cz, kde najdete nejen rozpis kurzů, ale také spoustu dalších informací. Kontakty na školy v celé republice získáte také na www.tai-chi.cz ? —-

4 školy tai-či

EXISTUJÍ ČTYŘI HLAVNÍ ŠKOLY TAI-ČI – YANG, CHEN, WU A SUN. KAŽDÁ Z NICH JE UNIKÁTNÍ VE SVÉ METODĚ A STYLU, ALE VŠECHNY STÁLE NÁSLEDUJÍ KLASICKÉ TAI-ČI PRINCIPY DÝCHÁNÍ, POZICE A PROUDĚNÍ ENERGIE. NEJPOPULÁRNĚJŠÍ JE PRAVDĚPODOBNĚ STYL YANG, KTERÝ VYCHÁZÍ Z TĚCHTO PRINCIPŮ:

1. Hedvábný pohyb – klidný, rovnoměrný, přirozený, uvolněný pohyb těla 2. Nepřetržitý pohyb – není zadržován dech ani mysl, tok energie je souvislý 3. Pohyb po křivkách a kružnicích 4. Vědomý pohyb – uvolnění, maximální soustředění, vědomé vedení pohybů, když jste pohlceni cvičením, budete vnímat čchi v prstech rukou 5. Pohyb celého těla – když se hýbou současně všechny části těla, máte celé tělo procvičené jak zevně, tak i vnitřně


Zora Jandová, minirozhovor k tai-či

* Kdy a kde jste se poprvé s tai-či setkala?

„V den svých 38. narozenin jsem o tai-či točila pořad do televize a musela se naučit kousek sestavy. A protože nemám ráda nedodělky a tai-či se mi ohromně líbilo, doučila jsem se sestavu celou. Dispozice i předchozí průprava – tanec, šerm, sebeobrana – mi umožnily mít celkem brzy dobré výsledky. Během učení jsem zjistila, že to je přesně to, co jsem hledala. Můžu cvičit sama i mezi lidmi, můžu soutěžit a nemusím.“

* Co vám cvičení tai-či přináší?

„Tai-či je čínské bojové umění a může sloužit jako výborná sebeobrana, trénuje-li se. Zjistila jsem o sobě během cvičení mnoho pravd, i nepříjemných, ale tak to v bojovém umění chodí. Největším nepřítelem je člověk sám sobě. Tenhle boj jsem, myslím, zvládla. Díky tai-či se mi velmi vylepšil život. Během přípravy na mistrovství světa v tai-či mi s kondičkou velmi pomohl David Huf. A pomáhá mi, kdykoli potřebuji, doteď. Vlastně díky zkušenostem z přípravy na MS jsem se pustila do studia sportovní školy.“

* Změnilo se vaše vnímání tai-či nyní po dokončení studia?

„Mám před státnicemi na Vysoké škole tělesné výchovy a sportu Palestra, můj obor je kondiční a sportovní specialista. Vím, jak vést trénink i jak dostat do kondice úplně kohokoli, komu v tom nebrání akutní medicínský problém. Naučila jsem se, jak tělo vypadá, jak funguje, jak funguje při zátěži a jak mu nesprávná zátěž škodí. Kromě různých sportů jsem musela zvládnout i klasickou a sportovní masáž a můžu vést i zdravotní tělesnou výchovu. To vše mě opravňuje k tomu, abych se velice kriticky dívala na mnohé ,trenéry’ v posilovnách nebo ,učitele’ tai-či, mezi nimiž je bohužel i pár mých kolegů. Radím všem, kteří chtějí být zdraví, ať si pořádně zjistí, jaké odborné vzdělání mají jejich učitelé – dvě hodiny anatomie na kurzu pro rychlokvašky nestačí. To, že jsem dobrý v nějakém sportu, ještě neznamená, že dokážu pracovat s jiným než se svým tělem bez jeho zdravotního poškození.“

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 15:46 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.