ZPĚT

Tělocvična místo ordinace

Trpíte menstruačními bolestmi, usínáte až za úsvitu nebo máte sklony k parodontóze? Je to až neuvěřitelné, ale na všechny tyto zdravotní problémy zabírá cvičení. Kdo chodí pravidelně do tělocvičny, stráví o dost méně času v čekárně u lékaře!

1.SEXUÁLNÍ APETIT

Neutrácejte za povzbuzující prostředky a radši si pořiďte domů rotoped. To se vyplatí víc, jak dokazuje následující pokus. Vědci nechali část skupiny žen 20 minut jezdit na kole a pak všem pustili erotický film. Výsledek? Ty ženy, které měly za sebou dvacetiminutovku v sedle, zažily o 20 % silnější vzrušení než ostatní.

2. ZA PRÁŠKY NA SPANÍ

Počítáte večer ovečky donekonečna, a přesto vám pořád hlavou krouží neodbytné myšlenky? Nemusíte hned shánět prášky na spaní, možná postačí jen trochu hýbnout tělem. Díky cvičení můžete získat skoro hodinu sladkého spánku denně navíc! Třicet minut sportování čtyřikrát týdně vám pomůže usnout o 12 minut dříve a spát o 42 minut déle, jak potvrdilo několik odborných studií.

3.PROTI OSTEOPORÓZE

Pokud vás odrazuje od sportování strach z úrazů, pak vězte, že některé sporty vás můžou naopak před úrazy ochránit. Například jogging nebo tanec napomáhají kostem k tomu, aby zesílily. A silné kosti jsou mnohem méně náchylné k osteoporóze.

4. PŘI MĚSÍČNÍCH PROBLÉMECH

Nepřestávejte cvičit, protože máte právě své dny. Naopak - jděte do posilovny a uleví se vám. Při umírněné fyzické aktivitě se ve vašem těle budou vylučovat přírodní látky proti bolesti, které vám pomůžou odbourávat menstruační křeče.

5. JAKO HOJIVÁ MASTIČKA

Ani drobné zdravotní lapálie vás nemusejí odradit od sportování, ba právě naopak. Drobná zranění a puchýře se hojí při cvičení až o 10 dní rychleji než u lidí, kteří veškerý volný čas tráví povalováním u televize. Navíc se při sportování snižuje riziko zanícení ran.

6. PRO PRODLOUŽENÍ ŽIVOTA

Dvanáct let trvající studie jasně dokázala, že aktivní lidé žijí mnohem déle než jejich pohodlné protějšky. Jedná se o nezanedbatelný rozdíl, sportovci totiž získávají navíc celých 9 let života.

7. PROTI NACHLAZENÍ

Jestli trpíte často na nemoci z nachlazení, zamyslete se nad svým životním stylem a přidejte do svého programu víc fyzické aktivity. 70 % žen, které do svého programu zařadily pravidelné cvičení, nedostane po celý rok ani jednou rýmu.

8. PODPORA PAMĚTI

Hledáte věčně klíče a nejste schopní zapamatovat si nová anglická slovíčka? Možná by pomohla permanentka do posilovny. Čtyřicet minut cvičení čtyřikrát týdně zdvojnásobí přívod krve do té části mozku, která je zodpovědná za vaši paměť.

9. MÍSTO NÁVŠTĚVY U ZUBAŘE

Pokud máte v rodině sklony k parodontóze, asi by vás ani nenapadlo, že se proti ní můžete preventivně bránit poskakováním v tělocvičně či na hřišti. Ale je to tak. Podle odborné studie jednoho stomatologického časopisu snižuje pravidelný pohyb riziko parodontózy až na polovinu. Cvičení totiž pomáhá tělu regulovat cukry, které vyživují bakterie v dásních.

10. ZBRAŇ NA STRES

Blahodárný účinek pohybu na psychiku je známý - stačí cvičit dvakrát či třikrát týdně a už se výrazně snižuje riziko nadměrného stresu. Málokdo ale ví, že můžete pocení na kurtech nahradit obyčejným uklízením se zhruba stejným výsledkem. 20 minut domácích prací snižuje riziko deprese o 40 %. A navíc budete mít čistou podlahu!

11. ÚLEVA OD BOLESTI

Pro některé ženy může být sport spouštěčem bolesti hlavy, ale většině z nás naopak uleví. Pomůžou už tři dvacetiminutové cvičební seance týdně. Ještě spolehlivěji se tak zbavíte bolestí krku a zad. Po deseti týdnech pravidelného cvičení mohou tyto problémy ustoupit až o 80 %.

12. JAKO NÁPLAST PROTI KOUŘENÍ

Utečte svým závislostem. Dvanáct nezávislých studií se shodlo na tom, že už patnáctiminutová rychlá chůze může pomoct v boji s kouřením. Již po tak krátké době se v mozku uvolňují chemické látky zodpovědné za pocity štěstí. A ty přebijí lehké abstinenční příznaky.

13.PODPORA POČETÍ

I tady může pomoct pohyb. Ženy, které vedly zdravý životní styl a čtyřikrát týdně věnovaly půlhodinu joggingu, trpěly až o 68 % méně některými typy neplodnosti. Pohyb totiž pomáhá udržovat hormonální rovnováhu a pravidelnou ovulaci.

14.PREVENCE PROTI CUKROVCE

Řada žen má určité předpoklady pro cukrovku 2. typu. Ty, které denně potrápí svoje tělo jakýmkoli druhem sportu alespoň 30 minut, oddálí propuknutí nemoci až o jedenáct let. A pokud díky tomu zhubnou i minimálně 5 kilo, riziko cukrovky se sníží na polovinu.

15. POVZBUZENÍ

Když vám začne odpoledne padat hlava, nemusíte si hned uvařit kávu. Radši si oblékněte sportovní kalhoty a vyrazte na krátkou procházku nebo projížďku na kole. Při vytrvalostním sportu se v těle vytvářejí hormony dopamin a serotonin, které dokážou pocit únavy srazit až o 65 %.

16.PROTI VÁŽNÝM CHOROBÁM

Pravidelné cvičení zabírá podobně jako některé léky na snížení tlaku. Kromě toho přispívá k elasticitě tepen a snižuje hladinu cholesterolu. Nezanedbatelný je také preventivní vliv sportu proti vzniku rakoviny prsu a vaječníků. Když se mu budete věnovat alespoň čtyřikrát týdně, sníží se pravděpodobnost onemocnění o třetinu.

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 15:29 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.