ZPĚT

Milionový aerobik

Co se stane, když se tanec spojí se sportem? Vznikne aerobik. Tak jednoduše lze charakterizovat tento populární sport, který si získal miliony nadšenců po celém světě.

Když jsem se před více než patnácti lety vypravila na první hodinu aerobiku, neměla jsem z čeho vybírat. Aerobik byl u nás novinkou. Cvičilo se v tělocvičnách bez zrcadel a klimatizace, cvičitelem mohl být kdokoli, kdo měl aspoň trochu cit pro hudbu a pohyb a nebál se vystoupit před lidi.

VYZNEJTE SE

Dnes je situace jiná. Nabídka lekcí je široká, mnohdy se ani nevyznáte v názvech lekcí. Schválně, co si představíte pod pojmy PortDeBras, Cardio Expres, Taebo, European Aerobic apod. Kam se nám ztratil aerobik? Vlastně nikam, jen ho možná najdete pod jiným názvem, než byste čekali. I proto jsme pro vás připravili minislovníček hodin, abyste si mohli vybrat tu pravou.

PRO EXTRA TRÉNOVANÉ JEDINCE

Dance Aerobic - lekce s choreografi í, s mnoha tanečními prvky Step Aerobic - cvičí se na nízkých stupíncích, zapojí se hlavně dolní polovina těla, lekce může být taneční i posilovací Jumping - skákání na trampolínkách, přidávají se pohyby rukou a nohou European Aerobic - stojí na myšlence.

ENJOY THE MOVEMENT

- užij si pohyb -bez složitých choreografií.

PRO MILOVNÍKY ADRENALINU

Taebo - je kombinací vytrvalosti, síly, flexibility, koordinace a výbušnosti Kickbox Aerobic - aerobní cvičení při hudbě, vychází z prvků bojových umění

PRO TĚHOTNÉ A MAMINKY PO PORODU

Aqua Aerobic - cvičení ve vodě, která tlumí nárazy a otřesy, obsahuje i posilovací složku Gravidjóga - lekce upravená pro období těhotenství, některé ásany jsou vynechány, jiné se procvičují důkladněji Fit Ball - aerobně–posilovací cvičení na velkých gymnastických míčích

PRO KLIDNĚJŠÍ POVAHY

Powerjóga - cvičení využívající základních prvků z jógy je zaměřené na rozvoj psychické a fyzické kondice Pilates - cvičení rozvíjí koordinaci, sílu, rovnováhu, flexibilitu a dýchání; pracují hluboké svaly zad, břicha, hýždí Power Stretch - je kombinací statického strečinku, relaxačních a posilovacích cviků PortDeBras - originální program, který vznikl spojením klasického tance, posturálních technik a strečinku

PRO OBČASNÉ NADŠENCE

P-class - posilovací cvičení zaměřené na problematické partie Bodystyling -formuje se postava, používají se gumičky, činky apod. Express - intenzivní lekce na 30 minut

STREČINK NECHYBÍ ANI V AEROBIKU

Každá lekce by měla začínat důkladným zahřátím, kterému se říká warm-up. Mělo by platit, že se neskáče, nedělají se prudké pohyby a složité variace. Pak by mělo proběhnout dynamické protažení zaměřené na svaly s tendencí ke zkrácení a zároveň ty, jež se budou používat. Hlavní blok pak závisí na druhu lekce. Následuje posilování nebo strečink.

NEOPISUJTE

I když si myslíte, že jste sportovec tělem i duší, vždy si vyberte lekci určenou pro začátečníky. Chvíli vám bude trvat, než si zvyknete na anglické názvy kroků a jednotlivé vazby. I když máte nutkání ukrýt se do poslední řady, nedělejte to. Naopak, stoupněte si ke cvičitelce, ať dobře vidíte.

NABUĎTE SPALOVÁNÍ

Dvě hodiny před cvičením si dejte svačinku složenou z komplexních sacharidů a bílkovin. Během lekce nepijte slazené nápoje a alespoň hodinu po skončení nejezte. Tuky budete spalovat, jen když se vaše tepová frekvence bude pohybovat mezi 60-70 % maxima (tepové maximum = 220 - váš věk), a to aspoň 30-40 minut.

VÝBAVA VÁS NEZRUINUJE

Výbava nemusí být finančně náročná. Stačí běžné sportovní oblečení, láhev vody a ručník. Kupte si ale obuv určenou na aerobik, ta tlumí nárazy a zpevňuje kotník, chrání tak před vyvrtnutím.

HISTORIE AEROBIKU

Aerobik má poměrně krátkou historii. Za jeho průkopníka se považuje K. H. Cooper, americký lékař, který se zabýval vlivem sportu na organismus. Ve své první knize Aerobics defi nuje aerobik jako „…základní cvičení, na nichž by měl být postaven každý cvičební program. Tato cvičení vyžadují kyslík, nevzniká tak nežádoucí kyslíkový dluh, takže mohou být prováděna po dlouhou dobu. Ovlivňují tréninkový efekt a startují vznik všech těch nádherných změn ve vašem těle.“ Cooperova programu se chytila tanečnice Jacki Sorensonová, která zkombinovala tanec s aerobním cvičením. To byl začátek aerobního tance (dance aerobics) a vlastně i aerobiku takového, jaký známe v současné době. Brzy začaly aerobiku propadat nejen slavné hvězdy, ale i široká veřejnost. Nutno říct, že tehdejší podání aerobiku bylo na hony vzdálené tomu dnešnímu a se zdravým cvičením nemělo nic společného. Velkou část hodiny tvořily poskoky, cviky se opakovaly v rychlém tempu a mnohokrát za sebou. To mělo za následek zdravotní problémy a také špatnou pověst aerobiku, kterou si s sebou nesl po mnoho let. Dnešní aerobik je ale úplně jiný. Odpovídá fyziologickým pravidlům a lekce je postavená tak, aby se tělo zatížilo, ale nepřetížilo. Ani jako zkušený sporotvec si nevybírejte hned lekce pro pokročilé. Stejně jako s jakýmkoli jiným sportem začněte prostě od toho nejjednoduššího.

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 15:28 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.