ZPĚT

Všechny tváře jógy

Máte chuť utéct od předvánočního shonu někam pryč do tepla? Máte už dost plných obchodů a všeho toho zmatku kolem? Ještě než se vypravíte do cestovní kanceláře a vyberete celé konto, zkuste něco jiného. Něco, co vás zklidní, uvolní a zbaví stresu. co to je?

STARÉ INDICKÉ CVIČENÍ – JÓGA. NEJENŽE UŠETŘÍTE A VÁNOCE SI NAKONEC SKUTEČNĚ UŽIJETE, ALE TAKÉ UDĚLÁTE PROSPĚŠNOU VĚC PRO SVÉ TĚLO.

Stručně lze jógu popsat jako cvičení jednotlivých ásan (pozic) spojených se soustředěným dýcháním. Při cvičení se klade důraz na plynulé přechody mezi pozicemi a na techniku dýchání. To je ale pouze fyzický pohled velmi povrchní a na jógu, protože ve skutečnosti je jóga stovkami let propracovaný systém, v mnoha případech až filozofie života. Historie jógy je stará téměř 5000 let a první zmínky o ní pocházejí z Indie, která se dodnes považuje za jógovou Mekku. Samotné slovo jóga znamená spojit či sjednotit a jejím principem je fyzické a psychické cvičení pro dosažení harmonie těla a duše. Jóga zahrnuje ve své podstatě několik základních technik: koncentraci, meditaci a askezi. Původní zaměření jógy mělo náboženský význam. Šlo o dosažení vyšších duchovních hodnot pomocí meditací – jóga se cvičí již tisíce let a neustále se vyvíjí, ačkoli její základ zůstává pořád stejný. I když si mnoho lidí myslí, že se jóga spojuje s buddhismem, ve skutečnosti je jóga vůči náboženství zcela neutrální a nabízí člověku jen to, co si sám zvolí.

NAUČTE SE RELAXOVAT

Většina lidí, kteří v současném světě jógu cvičí, v ní hledá především zklidnění a únik od hektického způsobu života. Ne každému se ale podaří hned napoprvé se na lekci uvolnit a soustředit se pouze na cvičení. „Záleží na tom, zda se jedná o lekci vedenou lektorem, nebo si člověk cvičí sám. V prvním případě doporučuji vyměnit lektora. Možná vám prostě nesedí tón hlasu, způsob vedení a složení lekce. V druhém případě navštivte vedenou lekci a uvidíte, jak lektor postupně učí koncentraci do nitra a jak vede vaše myšlenky ke cvičení. V obou případech doporučuji zkoušet cvičit i sám doma. Lehnout si na zem do pozice mrtvoly (leh na zádech s rukama podél těla) a postupně začít jednoduchou relaxací, která přechází v meditační cvičení,“ radí lektorka Zuzka Klingrová.

DÝCHÁNÍ JE ZÁKLAD

Dýchání je v józe naprostým základem. Správné jógové dýchání kombinuje tři typy dechu: břiší, žeberní a klíčkový. Břišní dýchání je typické pro muže. Využívá hlavní dýchací sval, tedy bránici. Jde o nejméně špatný způsob dýchání. Žeberní dýchání již více zatěžuje svaly mezižeberní, je tedy namáhavější. Poslední typ, klíčkové dýchání, je nejčastější u žen. Hrudník se při nádechu pohybuje dopředu, při výdechu opačně. Úplné jógové dýchání kombinuje všechny tři tyto typy a představuje ideál. Nácvik dýchání je nejvhodnější provádět vleže na zádech, kdy si postupně zkoušíte všechny tři typy dechu. Praví jogínští mistři tvrdí, že výdech by měl trvat přibližně dvakrát déle než nádech. Hned napoprvé se vám to asi nepodaří, ale nevzdávejte to. Dech by měl být plynulý, klidný a pravidelný.Při józe se doporučuje dýchat především nosem. Samotnou jógou neshodíte kila, ale můžete si posílit svaly a vytvarovat postavu. „Cvičení jógy by mělo probíhat do TF 120, takže se nejedná přímo o aerobní aktivitu. Pokud chce někdo spalovat tuky, musí přidat aerobní trénink. Jóga však pomáhá stimulovat endokrinní systém, který je často hlavní příčinou obtížného hubnutí. Jóga proto může být při hubnutí velmi účinným pomocníkem,“ říká Zuzana Kligrová. Nezanedbatelným faktem je také zklidnění a změna přístupu k životu, k němuž se můžete časem dopracovat. Pak se může stát, že ani nezpozorujete, že jste změnili jídelníček, už se neodměňujete sladkostmi ani nevyjídáte ledničku. Mnoho lidí se shoduje na tom, že pravidelné cvičení jógy vás „přinutí“ stravu odlehčit.

POZDRAV SLUNCI

Jak často cvičit jógu, abyste cítili její účinky? Stejně jako u jiného cvičení i zde platí, že je to individuální. „Jogíni cvičí každý den. Pokud józe propadnete, pomůže vám např. od bolesti zad nebo hlavy, přestanete mít problémy se zácpou atd., tak pochopíte, že je velmi prima cvičit každý den. Pokud vám to vyjde alespoň 2–3x týdně, tak to bude fajn a uvidíte výsledky. Nebo zkuste zařadit,pozdrav slunci‘ každé ráno,“ doporučuje Zuzana Klingrová. Indičtí jogíni cvičí „pozdrav slunci“ ráno, s tváří otočenou k vycházejícímu slunci, pro kompletní zahřátí a rozhýbání těla. Jde o sérii navazujících pozic, které se cvičí plynule jako jeden cvik. Při lekcích power jógy se „pozdrav slunci“ cvičí zpravidla na začátku lekce v několika opakováních pro zahřátí a protažení celého těla a pak během lekce jako výchozí pozice pro další ásany – například Bojovníky apod. Vyberte si podle chuti

NE KAŽDÉHO MUSÍ ZAUJMOUT KLASICKÁ JÓGA. DNES SI UŽ MŮŽETE VYBÍRAT Z DESÍTEK RŮZNÝCH VARIANT, KTERÉ Z PŮVODNÍ HATHA JÓGY VÍCE ČI MÉNĚ VYCHÁZEJÍ. POWER JÓGA

Power jóga vychází z klasické jógy, ale je více uzpůsobena modernímu člověku. Vznikla v 80. letech minulého století v USA, kde se poprvé začala jóga cvičit při hudbě. Power jóga je dynamická a má choreografii, která z ní nakonec vytvoří plynulý sled pozic. Zaměřuje se spíše na fyzickou stránku člověka a místo duchovní stránky klade důraz na procvičení a protažení svalů. Pokud si myslíte, že se při józe nemůžete zapotit, vyzkoušejte právě power jógu. Zjistíte, že vám některé pozice dají pěkně zabrat.

GRAVID ??JÓGA

Lekce gravid jógy jsou speciálně uzpůsobené lekce hatha jógy pro období těhotenství. Cvičení pro těhotné využívá pozice z jógy, které pomáhají nastávající mamince zvládnout těhotenství a připravují ji na porod. Lekce gravid jógy probíhají v klidném a pomalém tempu a velký důraz je kladen na dýchání. Maminky si protáhnou a posílí celé tělo a na závěr mohou při relaxaci intenzivně vnímat přítomnost svého miminka.

FITNESS JÓGA

Fitness jóga je velmi podobná power józe, a někdy se tyto dvě formy dokonce zaměňují. Fitness jóga je však klidnější, pomalejší a celkově více relaxační. Jejím cílem je pomocí vhodných protahovacích a posilovacích cviků spolu s důrazem na správné dýchání dosáhnout vyrovnání svalové dysbalance.

IYENGAR JÓGA

Tato metoda tělesných a dechových cvičení byla vypracovaná B. K. S. Iyengarem z tradičních jógových nauk a celá desetiletí se považuje za nejucelenější a nejdůslednější koncepci jógových cvičení. Je zde kladen důraz na správné provádění jednotlivých ásan a je oblíbená pro efektivní rehabilitační a terapeutické účinky. Je typická individuálním přístupem instruktora a používáním speciálních pomůcek (bloky, pásky, deky) a delší výdrží v pozicích. Zaměřuje se především na zpružnění a zpevnění páteře a velkých kloubů.

DANCE JÓGA

Tento cvičební styl připomíná více než jógu spíše tanec nebo balet. Obsahuje sice prvky power jógy, ale ty jsou doplněny o různé vlny tělem, pohybem do prostoru, ale také různými technikami z moderního tance, jazzu nebo baletu. Tančí se na hudbu melodickou, klidnou, ale rytmickou. Měly by v ní být slyšet doby. Díky balančním pozicím dance jóga podporuje správné držení těla, zpevňuje centrum těla. Dále zvyšuje koordinaci pohybu, flexibilitu, ladnost a pružnost celého těla. Během lekce se naučíte choreografi i, kterou na konci zacvičíte celou. Dance jóga je vhodná i pro ty, kteří nikdy předtím netancovali a nemají ani žádnou zkušenost s jógou.

BIKRAM JÓGA

Lekce Bikram jógy je dynamický 90minutový program 26 pozic z hatha jógy a dvou dýchacích cvičení v sále vyhřátém na 42 °C. Každá z těchto póz systematicky připravuje tělo na pózu následující, pořadí se nikdy nemění. Při lekci se učí speciální ochlazující dech, kterým se během cvičení osvěžujete. Díky vysoké teplotě jsou svaly i klouby prohřáté, a tím také lépe reagují na cvičení.

VINYASA JÓGA

Jde o náročnější verzi hatha jógy. Zaměřuje se na cvičení pozic jógy v plynutí s dechem. V průběhu celé lekce je praktikována dechová technika (pranájáma). Vinyasa – spojení jedné fáze dechu a jedné pozice – je základní charakteristikou vinyasa fl ow jógy. Díky tomuto cvičení budete protaženější, zbavíte se únavy, napětí a stresu. * —-

V ČEM JÓGA POMÁHÁ:

* Zpevňuje svaly a tvaruje postavu

* Odbourává fyzické a psychické bloky

* Zlepšuje pružnost a ohebnost

* Podporuje imunitu

* Zlepšuje koncentraci a uvolnění

* Pozitivně působí na orgány v těle


ROZHOVOR: VAŠEK KREJČÍK, zakladatel Power Yoga Akademie a majitel Energy Studia

* 1. Jak ses k józe dostal a čím tě zaujala? K józe jsem se dostal čistě náhodou. Přes kamaráda, který mi ji ukázal. Já si ji vyzkoušel a bylo to. Časem jsem se seznámil s power jógou (dynamickým přístupem k pozicím jógy), a u té jsem zůstal. * 2. Změnil se ti s jógou život? Život se mi změnil a mění se mi každou chvíli. Změnil jsem způsob přemýšlení, změnil jsem hodnoty, které jsem dříve měl, změnil jsem způsob stravování a začal tělu dělat dobře pohybem v pozicích power jógy. I přes množství práce nacházím ve svém pracovním týdnu dostatek volna pro regeneraci a svůj soukromý život. Spolu s jógou mě nabíjí a dává energii. * 3. Co ti jóga dává, popř. bere? Dává mi volnost, uvolnění těla a klid v hlavě. Je to každodenní poznávání sebe a okolí. Navíc mi umožňuje pracovat s tím, co mě baví. Myslím si, že jsem se naučil zvládat své emoce a chování. Co mi bere? Nedokážu říci, co mi bere! Chvíli jsem o tom přemýšlel, ale opravdu mne nenapadlo, co mi bere. * 4. Je potřeba při cvičení jógy dodržovat nějakou speciální stravu? Příkazem bych to nikomu nedoporučil. Ale pravidelným cvičením se vám změní chutě a také potřeba množství jídla. Rozhodně se mi strava radikálně změnila od dob „mého mládí“. * 5. Který typ jógy je nejvhodnější pro člověka, který s ní nemá žádnou zkušenost? Všechny druhy jógy jsou dobré. Každá z nich má postupy, jak přivést začátečníka k pohybu a ke způsobu cvičení jógy. Samozřejmě i k pohledu na svět a sebe. Nemám rád, když někdo tvrdí, že jen „jeho“ jóga je ta pravá a jen s ní musí člověk začínat. Tak to není. Každému vyhovuje jiný přístup a radil bych všem, kdo uvažují, že vstoupí na krásnou cestu, kterou jóga nabízí, aby si vyzkoušeli vícero stylů a pak si vybrali ten, který jim bude vyhovovat. Nikdo to ale neví nastálo. Za čas třeba člověk zjistí, že potřebuje něco jiného, a tak to je v pořádku. Tuto citlivost a neulpívání jóga učí. Kdo toto slyší, vzbuzuje v sobě radost a klid.

KDO, KDE, JAK, KDY

Kdo může cvičit jógu – jóga je vhodná téměř pro každého. Od dětí až po seniory. Důležité je vybrat si takový druh jógy, který vám vyhovuje a je tak akorát pro vaši kondici. S tím, jak se budete zlepšovat, budete moci postupovat do vyšších stupňů a zkoušet těžší pozice a setrvávat v nich delší dobu. Kde cvičit jógu – v podstatě kdekoli – doma, v parku, na louce nebo také ve fitness centru. Vždy by ale mělo jít o místo klidné, tiché a dobře provzdušněné. Jak správně cvičit – cvičte pomalu a na každý cvik se plně koncentrujte, každý cvik doprovázejte dýcháním, při cvičení byste měli být v psychickém i fyzickém uvolnění. Soustřeďte se na pocity v procvičované oblasti a při jakémkoli pocitu nepohodlí přestaňte. Kdy je ta nejvhodnější doba – ideální doba na cvičení je taková, kdy nejste unavení, ospalí nebo po jídle. Někomu se nejlépe cvičí po ránu, protože se cítí čerstvý a plný energie, jiný dává přednost večernímu cvičení po práci, kdy má už všechny denní starosti za sebou. Bikram jóga na vlastní kůži Možná jste o ní už slyšeli. Jak si ale takovou lekci představit?

Především nepodceňte přípravu – před lekcí byste sice neměli být přejedení, ale prázdný žaludek také není to pravé. Rozhodně si tedy dejte lehčí jídlo, které vás zasytí. Nezapomeňte také na dostatek tekutin – půl litru vody to nevyřeší, vezměte si raději pořádnou láhev vody. Připravte se na to, že se pořádně zapotíte, a to ani nebudete nikde běhat či skákat. V zimě to ale může být příjemný způsob zahřátí a pohybu v jednom. Bikram jóga spočívá v tom, že ásany neboli pozice provádíte v místnosti, kde je přibližně 40 °C. I když se to nezdá, je takové cvičení poměrně hodně namáhavé a vysilující – i proto vás před lekcí v centru vyzvou, abyste se zamysleli nad svým zdravotním stavem, a dají vám instrukce, co dělat v případě nevolnosti, která je u začátečníků pravděpodobná. My z Diety jsme Bikram jógu vyzkoušeli na vlastní kůži. A jaký to pro nás byl zážitek? Lekce začíná moc pěkně – tělo se vám prohřívá, vy relaxujete, prostě ideál. Samotné cvičení vám ale přece jen dá pořádně do těla. Nemusíte se bát, že byste necítili svaly. Tím spíš, že na lekci je maximálně kolem deseti až patnácti lidí a pozornému oku lektorky neunikne ani ta nejmenší chybička – a správné provedení ásan dá pořádně zabrat. Na druhou stranu pocit po cvičení vážně stojí za to – nejenže je tělo krásně protažené, ale teplo v místnosti je doslova rajskou hudbou pro vaše klouby – máme to vyzkoušené, vážně je to dobrý pocit. Kde ji vyzkoušet: centrum Bikram Yoga Prague, Karolíny Světlé 8, Praha 1,, 1 lekce (90 minut) stojí 350 Kč, začátečníci mají deset dnů za 400 Kč

28.1.2009 11:19 | aktualizováno 16.12.2009 17:18 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.