ZPĚT

Sněženky, hýbejte se!

Štve vás, že s nástupem zimy přicházíte o možnost sportovat venku a musíte se zavřít do tělocvičny? Nemusíte! Existuje spousta zimních sportů, jež vás nechají nadýchat se čerstvého vzduchu:

TROCHU NETRADIČNÍ

BIG FOOT Spálíte 1850 kJ/h Pokud vás už klasické lyže nebaví a snowboard nemáte v lásce, vyzkoušejte bigfooty. Jde o extra krátké lyže, které se podobají spíše botám. Jízda na nich je v zásadě podobná klasickému lyžování, ale nebudete k nim potřebovat hůlky. Jsou vhodné pro začátečníky nebo děti, snáze se na nich drží rovnováha, dobře se ovládají, lyžování je klouzavější. SKIALPINISMUS Spálíte 2688 kJ/h Skialpinismus obnáší volný pohyb zimním horským terénem mimo značené cesty a upravené svahy. Jsou to vlastně dva sporty v jednom. Zjednodušeně se dá skialpinismus rozdělit na ten, který má blíže k horolezectví, a takový, jenž se blíží lyžování. Pro jeho provozování je velice důležitá fyzička a celková vytrvalost. Potřebovat budete speciální lyže, vázání, boty, stoupací pásy a teleskopické hole. A především vysoké hory. Odměnou za sportovní výkon vám pak budou silný trup i nohy. Jelikož jde o poměrně náročnou a nebezpečnou disciplínu, měli by se do ní pustit jen trénovaní jedinci, kteří znají terén a horské prostředí. SNOW-WALK (SNĚŽNICE) Spálíte 1880 kJ/h Procházet se po horách v hlubokém sněhu, v němž před vámi nikdo nebyl, je romantická vidina mnoha z nás. Splnit si ji můžete se speciálními botami – sněžnicemi. Snow-walk trénuje srdce, pohybový aparát, krevní oběh a posiluje imunitní systém. SÁŇKOVÁNÍ Spálíte 1688 kJ/h Sáňkování je velice nenáročný sport, při kterém si užijete spoustu zábavy. Stačí vám sáňky a pořádný kopec. Při pobytu na čerstvém vzduchu a dopravování sáněk do kopce dostanete barvu do tváří během pár minut. Užít si ho můžete i na speciálních sáňkařských dráhách. Ve Špindlerově Mlýně vás čeká jízda dlouhá necelé 4 kilometry, aniž byste udělali jediný krok pěšky. A nepotřebujete tam ani vlastní sáně. OBECNĚ OBLÍBENÉ BĚŽECKÉ LYŽOVÁNÍ Spálíte 2000 až 5000 kJ/h Při kvalitní sněhové nadílce se dá běžkovat téměř všude. Je jen na vás, zda preferujete jízdu po horských hřebenech, nebo máte raději méně komerční terény. Existují dva běžecké styly. Klasický běžecký ocení především začátečníci, a v tomto případě je dobré vybrat si trasu s vysoustruženou stopou. Pro druhý běžecký styl, bruslení, stopu nepotřebujete. Pro každý z nich se hodí jiné běžky, pořídit si ale můžete i jedny na kombinaci obou stylů. Běžky je důležité dobře namazat – pokud nezvolíte správný vosk, budou vám buď podkluzovat, nebo se na ně lepit sníh a nikam se s nimi nedostanete. Protože se při běhu víc zapotíte, je namístě si pořídit opravdu dobrou spodní vrstvu prádla.

ŠTÍHLÉ BOKY A ZADEČEK Běžkování je aerobní druh pohybu, tudíž i energeticky náročnější. Posilujete při něm nejen činnost srdce, ale také velké svalové skupiny – nohy, hýždě, záda, paže i hrudník. Tento sport celkově zlepšuje fyzickou kondici a formuje postavu. Strávíte-li na běžkách alespoň jeden den každý víkend, budete se moci na jaře chlubit vysportovanou postavou s pevným zadečkem a plochým bříškem. Rizika jsou u běžkování minimální, pozor si dávejte snad jen při sjíždění kopců. KAM NA BĚŽKY? PARK STROMOVKA Praha (okruh 1 km) – LEHKÁ KLÍNY Krušné hory (4 km) – LEHKÁ BĚŽECKÝ AREÁL U SV. ANNY Chotěboř, Vysočina (3,3 km) – STŘEDNÍ ZA VYHLÍDKOU NA SNĚŽKU Krkonoše (16,8 km) – STŘEDNÍ Z KVILDY NA ZLATOU STUDNU Šumava (18 km) – STŘEDNÍ JIZERSKÁ MAGISTRÁLA Jizerské hory (115 km) – NÁROČNÁ HLAVNÍM HŘEBENEM HRUBÉHO JESENÍKU Jeseník (28 km) – NÁROČNÁ Další tipy najdete na www.vyletnik.cz SJEZDOVÉ LYŽOVÁNÍ Spálíte 2100 kJ/h Lyžovat můžete v podstatě po celý rok, záleží jen na vašich finančních možnostech. Základem pro tento sport jsou samozřejmě lyže. Dnes se kupují většinou carvingové, které mají být o 15 až 20 centimetrů kratší, než je výška lyžaře. Ještě kratší jsou určené pro závodní slalom, dlouhé a těžké zase pro závodní sjezd. Důležité je správně seřízené vázání. Špatně seřízené vázání vypne buď při každém slabém nárazu a způsobí nečekaný pád, nebo naopak nevypne ani při silném nárazu, a úraz kolena pak na sebe nenechá pravděpodobně dlouho čekat. Vždy před začátkem sezony si nechte lyže a vázání zkontrolovat. Přece jen je možné, že jste trochu přibrali a vázání bude potřeba znovu seřídit.

CHRAŇTE SI ZDRAVÍ I KRÁSU

Nutné je při lyžování samozřejmě správné oblečení. Investovat se vyplatí do bundy a funkčního prádla. Nezapomeňte ani na helmu! Na alpských sjezdovkách je běžná a měla by být i u nás. A než vyrazíte na svah, namažte se opalovacím krémem s vysokým ochranným faktorem, horské sluníčko umí být totiž zrádné.

SEMAFOR SJEZDOVEK

Při sjezdovém lyžování posilujete srdce a ze svalů zejména ty na nohou a hýždích. Sjezdové lyžování obecně klade značné nároky na systém svalů a šlach. A spálené kalorie pak závisí na době strávené na svahu, kvalitě terénu, rychlosti apod. Při sjezdu nutí obtížnější terén k vynakládání většího množství energie, ale dochází k extrémnímu přetěžování pohybového aparátu – především kloubů. Proto i zde volte zlatou střední cestu. Sjezdovky se dělí podle stupně obtížnosti barevně. Modré sjezdovky bývají určeny začátečníkům, nejmenším dětem a starším lyžařům. Jejich sklon je totiž nejmírnější, a proto na nich lze dosáhnout pouze menší rychlosti. Sjezdové tratě označené červenou barvou mají větší sklon a ideální jsou pro pokročilé lyžaře a všechny, kteří fandí bezpečné jízdě s přiměřenou rychlostí. Černá sjezdovka je nejtěžší a určená pro dobré lyžaře. A při cestě do Alp myslete na to, že černé sjezdovky v zahraničí bývají mnohem náročnější než ty naše.

NAHORU RYCHLOSTÍ BLESKU

Šlapat po každém sjezdu nahoru na kopec si už asi nikdo nedokáže představit. Tuto práci za nás naštěstí obstarají vleky a lanovky. V malých lyžařských centrech nejčastěji objevíte pomu. Nástup na ni vyžaduje jistou zručnost, ale velice často vám ochotně pomůžou obsluhující vlekaři. Druhým nejčastějším vlekem je kotva, kde budete potřebovat partnera. Jezdí se na ní ve dvou, jízda v jednom vyžaduje větší zručnost. Nejpohodlnější jsou vleky ve velkých střediscích – sedačkové nebo kabinkové. SNOWBOARDING

Spálíte 1764 kJ/h

Snowboard si získává stále více a více příznivců především mezi mladými lidmi. Tvrdí se, že je jednodušší než klasické lyžování. Potřebujete „prkno“ a snowboardové boty. V těch jsou na rozdíl od lyžáků daleko snadnější přesuny. Pokud fandíte jízdám mimo sjezdovku, není problém se v nich kamkoli dostat.

MYSLETE NA BEZPEČNOST

Pro jezdce milující rychlou a dravou jízdu jsou namístě chrániče, například páteře. Obzvlášť u snowboardistů, kteří vyhledávají tratě mimo sjezdovku, doporučujeme také helmu! Stejně jako u lyží se i tady vyplatí dobře seřízené vázání. Při dlouhých sjezdech snowboarding posiluje nohy, hýždě, břicho a záda. Výdej energie opět závisí na tom, v jakém terénu a jak rychle budete jezdit. Čím rychleji svah zdoláte a čím těžší terén si vyberete, tím více energie samozřejmě vydáte.

BRUSLENÍ

Spálíte 2000 kJ/h

Místa pro veřejné bruslení vznikají stále. Jestliže teplota spadne pod bod mrazu, je velice snadné vytvořit kluziště z každého hřiště nebo rybníka. Umělé ledové plochy jsou bezpečnější, ale připravit se musíte na větší množství lidí a disciplinovanou jízdu s ostatními. Na přírodních plochách bývá málo bruslařů a jezdit můžete i delší trasy. Vždy se ale ujistěte, že je led dost silný.

POZOR NA ZOUBKY

Abyste si tento sport mohli užít, stačí si koupit brusle. Existují v dámské a pánské variantě. Dámské mají zoubky a na nerovnostech se o ně snadno zakopne. Ideální jsou proto spíše pro umělý led. Bruslením každopádně posílíte a udržíte svou fyzickou kondici a zpevníte svaly na nohou i hýždích. Nemluvě o tom, že se připravíte na letní ježdění na in-line bruslích. Snad každá malá holka chce být krasobruslařka. Ale i když na ledě nezvládnete piruety, prospěje bruslení vašemu zdraví i postavě tak, že na něj nedáte dopustit.

14.5.2009 15:34 | aktualizováno 16.12.2009 12:44 | PAVLA MAŘÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.