ZPĚT

Kancelářské trable aneb neproseďte celý život

Možná to zažíváte na vlastní kůži. Jste stále unavená a je to čím dál horší. Nálada klesá k bodu mrazu, nedokážete se koncentrovat. Bolí vás hlava, záda, nohy - a přitom neděláte nic těžkého, jen sedíte v práci. Jenže - právě to je kámen úrazu! Kvůli tomu totiž zapomínáte relaxovat anebo nevolíte správný druh odpočinku adekvátní své práci.

Pokud bychom to vzali ze všeobecného hlediska, lze poznat správný způsob relaxace docela jednoduše: platí totiž, že lidé, kteří vykonávají fyzickou práci, by měli odpočívat na psychické bázi. To znamená zajít do kina, divadla, přečíst si knížku nebo se třeba věnovat rybaření, zkrátka dělat něco, při čem se nemusejí příliš namáhat. Kdežto ti, kdo pracují „hlavou“, potřebují daleko více odpočinek spojený s fyzickou činností - dnes tomu moderně říkáme aktivní odpočinek.

KANCELÁŘSKÉ UTRPENÍ

Sedíte-li celé dny v kanceláři, určitě to znáte. Přináší vám to nejednu trampotu, přičemž všechny do jedné souvisejí s nedostatkem pohybu. Ráno se dovezete do práce buď autem, anebo si dáte záležet na tom, abyste si našla místo v autobusu. V obou případech se příliš nehýbete, sedíte. Pak přijdete do práce. Vyvezete se výtahem do svého patra a sednete si k počítači. Zvednete se od něj, jen když jdete na oběd, chcete si uvařit kafe a nakonec zase jen ve chvíli, kdy odcházíte domů. A tam si pro změnu uděláte pohodlí na gauči u televize, vezmete si k ní i večeři, a když už únavu nezvládáte, zamíříte do postele… Samozřejmě, tohle je extrémní případ, ale pravdou zůstává, že lidé pracující v kancelářích prosedí téměř 90 % času stráveného v práci. Jaké to má následky? Bolest hlavy, ztuhlá šíje, oslabené zádové svalstvo, srdíčko, horší zvládání stresových situací, křečové žíly a těžké nohy. A v neposlední řadě také poruchy trávení a postupné nabírání kil.

FIT S FITNESS?

Jestliže jste se v našem extrémním případu trochu poznala, nebojte se, nebudeme vás nutit jít do posilovny a během každé volné chvilky dohánět to, co jste zatím zameškávala. Spíš vám chceme připomenout, že fitness neznamená jenom vyrýsované svaly, široká stehna a mocná ramena, jak se mnozí mylně domnívají. Být fit znamená být především v kondici a mít své svaly pod kontrolou. Vážně se není čeho bát, a upřímně, než by vám z těch ochablých kancelářských svalů narostly nevzhledné kamenné „hroudy“, trvalo by to dlouho. Vám může dát fitness něco úplně jiného: pohodu a kondici, která vám pomůže zvládat kancelářský stres.

TIP: Zkuste udělat v práci malý průzkum. Vytipujte si lidi, kteří srší energií, a zeptejte se jich, jakému cvičení se věnují. Třeba přijdete na něco, co bude vyhovovat i vám.

ENDORFINY JSOU MOCNÉ

Po pár týdnech nejspíš také zjistíte, že už zase máte chuť vyrazit si s kamarádkami do baru, zajít na večeři s partnerem, zkrátka zmizí ten pocit nekončící únavy, který vás možná už dlouhé měsíce zahnal po práci vždycky rovnou domů. Výhodou dnešních fitness center určitě je, že nabízejí různorodé sportovní vyžití, a ten svůj adekvátní druh pohybu si v nich vybere skutečně každý. Už jste tam byla, ale nic se vám nelíbilo? Odradila vás společnost chladných strojů, které vás vystrašily? To je něco jako výmluva. V každém fitku pracuje personál obvykle sršící neskutečnou energií a vždycky ochotný vám pomoct. A ten je tu od toho, aby vás zbavil obav, nejistoty i strachu, že to nedokážete. Spolu s trenérem či trenérkou pro vás bude cvičení také daleko zábavnější. A do toho se vyplatí investovat trochu peněz navíc, které hodiny s trenérem stojí. TIP: Zkuste to třeba v Holmes Place v pražském Karlíně, kde se konal Den s Dietou, jehož účastnice byly nadšené a cvičení i relaxaci se s vášní odevzdaly.

CVIČTE I V PRÁCI

Když začnete pro své tělo něco dělat, pak se vám bude samo hlásit i v průběhu pracovního dne. Jestli jste zatím sedávala shrbená, záda vás stále rychleji upozorní, abyste se narovnala a nějakým způsobem je uvolnila. Jak? Rozhýbejte je. Zkuste třeba střídavě zvedat ramena, kroužit jimi například do rytmu hudby, kterou si v kanceláři pouštíte (a jestli ne, určitě si můžete dát na chvíli sluchátka do uší). Podobně tak učiňte s bolavým a ztuhlým krkem. Uvědomte si, že ho máte v jedné poloze, která vyplývá z umístění vašeho monitoru. I on si zaslouží trochu pozornosti. Chvíli proto hýbejte hlavou ze strany na stranu nebo jí párkrát zakružte. Pomáhá také svěšení hlavy tak, že se bude dotýkat hrudníku. A pak jsou tu nohy. Snažte se je při sezení nekřížit - tak deformujete celý posez a jednu nohu střídavě přetěžujete. Máte pocit, že se nohy hlásí o trochu pohybu? Jděte otevřít okno nebo zajděte za kolegyní z jiného patra místo toho, abyste si telefonovaly.

TIP: Ještě lepší kondici v pracovním procesu získáte, když se stihnete před začátkem pracovní doby rozhýbat. Ideální je třeba bazén, nebo zkuste v klidu pár ásan z jógy.

…se při pohybu vyplavují do mozku hormony štěstí endorfiny, po kterých se cítí člověk dobře, odpočatě a spokojeně?


3 TIPY JEN PRO VÁS:

SPA A WELLNESS

Další slova, za kterými jen matně něco tušíte? V obou případech vás čekají profesionální služby. SPA představují koupele, dlouhodobější oddech, klidně i několikatýdenní. Ve stručnosti si pod tím můžete představit velmi moderní lázně zaměřené na celkovou regeneraci. Ve wellness centrech najdete nabídku služeb naprogramovanou na krátkodobější relaxaci a aktivní oddech. Tedy fitness centrum s paletou různorodého cvičení, ale i kosmetických služeb a masáží. Služby v nich nabízejí také odborníci, kteří mají za úkol pomoct vám při výběru fitness aktivity, odstranění stresu prostřednictvím různých procedur, ale i poradit ohledně kontroly váhy a nastavení optimální výživy.

TIP: Čokoláda není zrovna přítel diet, avšak existuje možnost, jak se s čokoládou spřátelit -čokoládová masáž, která vyhlazuje pokožku, zmírňuje celulitidu, detoxikuje a zlepšuje náladu.

ROZMAZLUJTE SVOU DUŠI

Už staří Řekové věděli, že ke spokojenému životu je třeba dosáhnout tzv. kalokagathie. Tedy harmonie krásy, ducha i těla. Ani vy nezapomínejte na svou duši. Vyhledávejte společnost svých přátel co nejčastěji, zajímejte se o krásné umění, zvelebujte svoje okolí - v práci třeba pečujte o květiny, zapalte si na chvíli relaxační vonnou svíčku, doma si přečtěte knížku od svého oblíbeného autora a věnujte se i dalším koníčkům. Uvidíte, že když spojíte pohyb s nějakým příjemným pohlazením, energie se k vám vrátí. TIP: Pečujte v práci o orchidej. Je nenáročná - postačí jí jedna lžíce vody denně, za kterou se vám odvděčí celoročním kvetením a vaším spokojeným úsměvem, když se na ni podíváte.

ODLEŤTE PRYČ

Ovšemže aktivní odpočinek neznamená jen návštěvu fitness centra a masáže. Žít aktivně znamená i hodně poznávat. Rutinu pracovního nasazení vám osvěží nejenom dovolené v létě či zimě, ale i menší výlety do přírody v okolí, procházky po oblíbených místech třeba ve vašem rodném městě nebo víkendové výlety do zahraničí. Mnohé letecké společnosti nabízejí slevy na letenky po Evropě, takže náklady na výlet, který si včas naplánujete, nemusejí být tak strašné, jak se na první pohled mnohým jeví.

TIP: Vydejte se třeba do Barcelony. Do města stvořeného pro procházky, poznávání a zábavu. Jedny z nejlevnějších letenek nejen do Katalánska seženete přes Student Agency ().

6.4.2009 12:19 | aktualizováno 16.12.2009 12:38 | ALEXANDRA PAULOVIČOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.