FITweb

Reklama

ZPĚT

Malý zázrak zvaný pilates

Chcete mít tělo pružné jako baletka, štíhlé svaly tanečnice a zbavit se bolestí zad? Nejde o nesplnitelné přání, ale možnost, kterou vám nabízí cvičební metoda pilates. I když jde o hit posledních let, její historie je stará už více než sto let. Dlouhá léta zaručují její fungování téměř u každého.

„Ještě donedávna jsem si myslela, že pilates je dobrý leda tak pro ty, kteří se nechtějí při cvičení zapotit a zároveň mít čisté svědomí, že udělali něco pro sebe. Tedy nic pro mne. Já potřebuji odcházet z tělocvičny vyřízená a promočená na kost,“ říká Jitka. „Po několika letech pravidelného cvičení aerobiku, posilování v posilovně jsem ale cítila, že by to chtělo změnu. Kamarádka mě pozvala na cvičební víkend a tam jsem vlastně náhodou poprvé v životě vyzkoušela pilates. První lekce nic moc, ale druhý den jsem cítila snad každičký sval v celém těle. Byla jsem nadšená. Začala jsem pilates cvičit každý týden a do pár měsíců se mi natolik změnila postava, že jsem musela vyměnit polovinu šatníku. Získala jsem měkčí, ale zároveň štíhlejší křivky, zhubla v pase a na bocích, tedy přesně to, co se mi v posilovně nedařilo.“

CVIČEBNÍ METODA PRO VOJÁKY

Metodu pilates vytvořil Joseph Hubertus Pilates narozený v Německu. Od dětství trpěl mnoha nemocemi -astmatem, revmatismem a křivicí, ale díky cvičení a posilování své nedostatky překonal a už ve čtrnácti letech se stal díky své vypracované postavě modelem pro anatomické výkresy. Během války se dostal do internačního tábora, kde své sportovní schopnosti ještě zdokonaloval. Vymyslel systém jednoduchých, ale účinných cviků, které procvičovaly celé tělo a zachovávaly ho silné, ale zároveň i pružné. Po válce rozšířil svou metodiku i mezi tanečníky, baletky a sportovce. Všichni byli nadšeni jednoduchostí a přitom velkou účinností cvičení.

TĚLO A DUŠE

Pilates, na rozdíl od mnoha jiných cvičebních technik, propojuje tělo a duši do jednoho celku. Jedno bez druhého nemůže fungovat, a proto je důležité se na každý cvik plně soustředit. Pilates je vhodný pro každý věk dětmi počínaje. Je ideální pro všechny, staré či mladé, pro lidi v kondici i bez, stejně tak pro ty s chronickými bolestmi, po úrazu nebo s astmatem. Je ideálním cvičením pro maminky po porodu, kterým pomáhá zpevnit střed těla, jenž je při těhotenství a porodu zvlášť namáhaný. Jde o program složený ze série asi 500 různých cviků. Ty se mohou cvičit na podložce, na speciálních strojích nebo s cvičebními pomůckami. Všechny pilates pohyby vycházejí z břišních svalů a svalů spodních zad. Jsou vymyšleny tak, aby pracovaly menší a hlouběji uložené svaly, které pomáhají větším svalům a zároveň danou svalovou oblast protahují. Přestože se jedná o lowimpact cvičení, jde o cvičení velmi intenzivní.

NA ZEMI I NA STROJÍCH

Lekce pilates lze rozdělit na dvě základní skupiny: 1. „matwork“ -cvičení na podložce nebo 2. pilates na strojích. V prvním případě se při cvičení používají ještě další pomůcky, jako je např. Magic Circle, overball, gymnastický balon, BOSU, pěnové role, therabandy ap. K těmto pomůckám se však dopracujete až časem, rozhodně je nechtějte vyzkoušet hned při první lekci. Nejdříve se musíte naučit pracovat s vlastním tělem, a teprve potom si můžete cvičení oživit a zintenzivnit různými pomůckami. Pilates na strojích je dalším stupněm náročnosti. I když stroje na první pohled připomínají mučicí nástroje, nebojte se jich. Instruktor vám ukáže, jak na nich cvičit, a při prvních lekcích by měl i dohlédnout, zda vše provádíte správně.

HLAVNÍ ZÁSADY CVIČENÍ PILATES:

* kvalita je důležitější než kvantita
* koordinace dechu a pohybu
* dokonalá kontrola nad prováděným pohybem
* plynulost cvičení
* všechny pohyby vycházejí ze středu těla - tzv. „power house“
* rovnováha
* přiléhavé trikoty

Na svou první lekci pilates si připravte přiléhavé, ale pohodlné oblečení. Instruktor musí vidět, zda se svaly zapojují tak, jak mají. Ideální jsou legíny - krátké nebo dlouhé a top nebo tričko. Pilates se cvičí naboso, budou vám tedy stačit žabky na přechod ze šatny do sálu. Nezapomeňte také na dostatečně velký ručník (který využijete i při cvičení) a láhev s vodou.

1. Jak jste se k pilates dostal/a?

Renata Sabongui: Žila jsem a pracovala v USA. Ve Washingtonu, D. C, jsem učila na The Washington School of Ballet (kde byla v roce 1993 mojí žačkou i Chelsea Clinton). Tam jsem se také poprvé blíže seznámila s cvičením pilates. Zaujalo a přesvědčilo mě to natolik, že jsem se pilates začala intenzivně věnovat. Dnes reprezentuji školu pilates od Rona Fletchera. Ron Fletcher dělal 10 let choreografi i pro Áju Vrzáňovou v lední revui Ice Capades . Daniel Müller: Zcela náhodně, přes jednu svou dávnou klientku z Ameriky, která si přišla před osmi lety zacvičit na mou lekci Aby záda nebolela. Právě ona mě k pilates přivedla a otevřela mi tím nové možnosti. Gabriela Davídková: Coby fyzioterapeutka jsem hledala metodiku, kterou bych mohla doporučit svým pacientům zotavujícím se po úrazu nebo trpícím bolestmi zad. Víceméně ze zvědavosti jsem se přihlásila na kurz pilates a byla jsem mile překvapena. Seznámila jsem se s obdivuhodnou metodou založenou na jednoduchých, snadno zapamatovatelných cvicích, které ovšem dají člověku zabrat.

2. Co vám pilates přináší?

Renata Sabongui: Především pohodu - tělesnou a duševní. Po cvičení cítím, jak jsem nabitá energií, a říkám si: „Tak, a co teď podniknu.“ Od svých klientů vím, že i oni se na cvičení chodí nabíjet pozitivní energií.

Daniel Müller: Především radost, že mohu pomoci lidem s problémy s páteří a že mohu své zkušenosti předávat novým lektorům v našem školicím institutu.

Gabriela Davídková: Pilates cvičební metoda postupem času pronikne do vašeho každodenního života, což se stalo i mně. Kromě kvalitní, tělu prospěšné fyzické aktivity (která je základním kamenem pilates) je pro mě toto cvičení aktivním odpočinkem, při kterém nelze myslet na práci a starosti běžného života.

V neposlední řadě si na pilates cvičení cením skutečnosti, že dokáže zaujmout a uspokojit začátečníka i pokročilého. Je to cvičení, které pomůže odstranit bolesti zad pohybového laika, ale dokáže také připravit o iluze o sobě samém leckterého profesionálního sportovce.

3. Jaký je váš nejoblíbenější cvik?

Renata Sabongui: Nemám nejoblíbenější, ale od dětí vím, že obecně to bývá „rolling like a ball“ (rolování jako míč). S dětmi cvičím pilates vůbec velmi ráda. Pravidelně cvičím se svými žáčky v pořadu Raníček s Dádou na ČT1. Daniel Müller: Můj nejoblíbenější cvik je „jack knife“, což je hodně silový prvek. Také „swan dive“ je můj velice oblíbený cvik, neboť mi přesně pomáhá s páteří v místech, kde mám problém již z dětství ze závodního plavání a z aerobiku. Gabriela Davídková: Nemám oblíbený cvik. Pilates je pro mě krásný v celkovém pojetí. V plynulosti, preciznosti a různorodosti pohybů. Musím přiznat, že mě skutečně oslovily pilates stroje, které vymyslel a sestavil před více než sto lety autor metody J. H. Pilates. Cvičení na strojích považuji za výjimečnou cvičební aktivitu s neuvěřitelným spektrem náročnosti a variant cviků.

4. Změnila se vám postava od doby, co cvičíte pilates?

Renata Sabongui: Ne, protože fyzickou výbavu jsem měla z tance, ale problém je si ji udržet. A toto je super způsob, jak zůstat fit a přitom být šetrný ke svému tělu.

Daniel Müller: Zcela určitě. Kdysi jsem utrpěl úraz hlavy a pilates mi opět pomohl stát rovně.

Gabriela Davídková: Samozřejmě. Od dětství jsem hodně sportovala a měla spíše chlapeckou postavu, která se po návštěvách posilovny ještě zvýraznila. Pilates je jediná cvičební metoda, pomocí které se mi podařilo zmenšit objemy, narovnat se a získat ženské křivky.


5 mýtů o pilates

1. Pilates je jen jiná forma jógy

Tento mýtus způsobuje špatné spaní nejednomu lektorovi jógy nebo pilates. I když mají obě cvičení mnoho podobného, v celku se velmi liší. Joseph Pilates studoval jógu, ale také mnoho jiných forem cvičení, a teprve kombinací všech vznikla metoda pilates.

2. Pilates je pouze rychlým řešením povoleného bříška

Pravda je, že pilates výborně formuje bříško. Většina cviků zapojuje totiž hluboké vnitřní břišní svaly a zpevňuje střed těla, který slouží jako stabilizátor celého těla. Díky tomu také pomáhá při bolestech zad a dalších problémech.

3. Pilates je nudný a pomalý

Tento názor rychle změníte, jakmile navštívíte první opravdu dobrou lekci pilates vedenou profesionálním instruktorem. Pilates může být snadný i velmi náročný. Mohou ho cvičit těhotné ženy a lidé po úrazech, ale také profesionální sportovci.

4. Pilates je hlavně pro ženy

Už fakt, že pilates byl vytvořen mužem, tento omyl vyvrací. Mnoho prvních cvičitelů byli také muži. Je pravda, že pilates je mezi ženami oblíbený, ale vhodný je pro obě pohlaví stejně.

5. Pilates se lze naučit jen z knihy nebo DVD

Naučíte se pár cviků, ale pravděpodobně špatně, takže si cvičením spíše uškodíte, než prospějete. Pilates je velmi precizní technika, kterou z knihy nevyčtete ani z DVD nevykoukáte. Nicméně knihy ani DVD nezavrhujte. Díky nim můžete proniknout do tajů pilates hlouběji, nebo ho třeba déle procvičovat v soukromí. Mgr. Renata Sabongui lektorka pilates, majitelka jediné licence Ron Fletcher Towelwork v Evropě ()


Daniel Müller Master instruktor Pilates Institute ()
Gabriela Davídková Master Teacher BBU, majitelka Body Style Prague () cviky


Vyzkoušejte si, jak se cvičí pilates hned po přečtení Diety. Vybrali jsme vám dva jednoduché cviky, které zvládnete i doma a rovnou uděláte něco pro svou postavu.

9.4.2009 11:58 | aktualizováno 16.12.2009 12:35 | PAVLA MAŘÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.