ZPĚT

Fitness poradna

Chcete začít s pohybem, ale netušíte, jak na to? Sportujete, a přesto se ručička na váze nehýbe? Možná vás trápí úplně jiný „pohybový problém“, který vám může pomoct vyřešit trenér David Huf.

JAK CVIČIT PODLE DVD?

Nestíhám chodit do fitness centra, a proto jsem se rozhodla, že si pořídím několik DVD se cvičením a pár cvičebních pomůcek na doma. Co byste mi doporučil? Čím se mám řídit při výběru DVD?
Michaela

David Huf: Michaelo, ze široké nabídky cvičebních DVD si vyberte nejprve program vhodný pro začátečníky s jasným vysvětlením obsahu a intenzity, včetně doporučení a zaměření jeho obsahu. Z mého pohledu jsou pro domácí podmínky nejvděčnější a nejsnáze použitelná DVD s programem komplexního formování postavy, který není náročný na cvičební prostor (např. bodystyling). Dále jsou vhodná DVD s programem funkčního posilování hlubokého stabilizačního systému prostřednictvím pilates, balantes nebo fitballů. Z pomůcek na doma se určitě hodí fitball (65–75 cm), 2–3 overbally, cvičební podložka, gumový posilovací pás. Pro aerobní trénink doporučuji crosstrainer, popř. stepper, rotoped. Ideální nabídku pro aktivity home fitness poskytuje např. společnost FIT PLUS BOHEMIA.

TVAROVÁNÍ POSTAVY

Myslíte si, že je možné vytvarovat postavu (nepotřebuji zhubnout) jen pomocí cvičení, bez úpravy stravy? S jídelníčkem mám totiž problém a nedělám si iluze, že bych byla schopná nějakých radikálních změn. Které cvičení je nejúčinnější?
Beata

David Huf: Beato, formování postavy, byť nepotřebujete hubnout, pouze pomocí cvičení by možná šlo, ale to by vaše dosavadní stravovací návyky musely splňovat hlavně dostatečný přísun kvalitních bílkovin, komplexních sacharidů, vlákniny a neslazených tekutin, to vše zabaleno v pravidelném každodenním režimu. Nejdůležitější je úměrná a pravidelná aerobní zátěž 3x týdně 30 minut (tzn. mezi 65–75 % maxima tepové frakvence) doplněná o posilování svalového korzetu kolem tělesného středu. Postačí obden čtyři cviky na svaly pánevního dna, tzn. na spodní část břišních svalů, šikmé a hluboké svaly, cvičit tři série po 10–15 opakováních. Časově to vychází maximálně na 15 minut.

POTŘEBUJI MÉNĚ NÁROČNÝ SPORT

Pravidelně již několik let cvičím, chodím do posilovny a občas na spinning, ale poslední dobou cítím únavu. Trénink ani jídelníček jsem nezměnila, možná mám více práce, ale přesto nechci cvičení šidit. Mohu posilovnu a spinning „vyměnit“ za nějaké méně náročné aktivity, při nichž bych si odpočinula i psychicky?
Lucie

David Huf: Lucie, ve vašem případě je skvělé, že se snažíte udržet intenzitu a pravidelnost tréninkového plánu, jen vzhledem k dalším povinnostem pociťujete větší únavu, což je pochopitelné. Doporučuji obměnit trénink a např. místo cvičení v posilovně vyzkoušet pilates, powerjógu, kruhový trénink, plavání či sport v přírodě – jogging, biking, walking. Také doporučuji pravidelnou návštěvu relaxačních procedur (sauny, páry, masáží) a zařadit doplňky výživy pro posílení imunity a urychlení regenerace (vitaminy C a B, lecitin, kloubní tekutou výživu).

DOPLŇKY STRAVY

Co si myslíte o užívání různých doplňků stravy při cvičení typu například L-Carnitin?
Tereza

David Huf: Terezo, pokud sportujete pravidelně s přiměřenou zátěží, dodržujete základní stravovací doporučení (pestrost, čerstvost, střídmost, pravidelnost) a netrpíte nadváhou, doplňky nepotřebujete. Vybočujete-li z něčeho a vidíte u sebe v něčem výše zmíněném odchylku, tak např. pro urychlení spalování tuků při dostatečně intenzivním aerobním tréninku (tepová frekvence 70 % maxima) je vhodné používat pravidelně po dobu minimálně šesti týdnů L-Carnitin a jiné fat burnery pro urychlení spotřeby zásobních tuků. Vše ale dopředu zkonzultujte s dietologem a svým praktickým lékařem.


Na otázky odpověděl: David Huf, fitness trenér a poradce v oblasti životního stylu,

6.5.2009 11:00 | aktualizováno 16.12.2009 15:45 | PAVLA MAŘÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.