ZPĚT

Jak nemít z dětí cvalíky

Pokud povedete své děti k pohybu odmalička, nebudete pak později muset řešit problémy s dětskou obezitou. Lze začít cvičit už s miminkem? A jaký pohyb je pro naše potomky nejlepší?

Velké většině dětí je od přírody dána láska k pohybu, kterou můžeme vhodným přístupem podpořit a rozvíjet, anebo – v tom horším případě – úplně zadupat. Děti se nejvíce učí napodobováním, proto se dá předpokládat, že když uvidí, jak tatínek hraje tenis, jezdí na kole, maminka chodí na aerobik a bruslit s kamarádkou, budou to chtít dělat také. Rodiče, kteří tráví víkendy v nákupním centru nebo u televize, své potomky k pohybu příliš nemotivují.

A přitom lze v dnešní době s dětmi cvičit opravdu již od narození. Existuje totiž nepřeberné množství různých pohybových kurzů a kroužků a je jen na vás a vašem dítěti, co si vyberete. Přínosem cvičení v tak útlém věku je pak mimo jiné fakt, že se děti naučí vnímat své tělo, budou s ním umět pracovat a zamilují si pohyb. Tím vám v pozdější době odpadnou starosti, jak je odlákat od monitoru počítače, budou pohyb vyhledávat samy. V každém případě cvičení dětem a rodičům přináší vzájemné sblížení, což je pro obě strany nejcennější odměnou. A jak cvičit s těmi úplně nejmenšími?

Domácí posilovna

Pro novorozené miminko je cvičením v podstatě všechno, co dělá. Těsně po narození je lepší nechodit s ním do velkého kolektivu kvůli infekci, ale cvičit s ním můžete i doma. Už od prvního měsíce je vhodné pokládat miminko alespoň dvakrát denně na bříško (pod dohledem) a motivovat ho ke zvedání hlavičky. Dětem, kterým se tato „námaha“ nelíbí, můžete zkusit hrát divadlo, ukazovat jim těsně před hlavičkou hračky apod. Pak budou při zvedání hlavičky posilovat zádové a šíjové svaly, které budou později potřebovat k sezení, stání i chůzi. Pro posílení rovnováhy děťátko můžete zvedat nad sebe, kroužit s ním ve vzduchu a napodobovat pohyby letadla. Nezapomeňte, že miminka se v tomto věku velmi rychle unaví, proto stačí pár minut takového cvičení a dost. Pro děti starší dvou měsíců je také vhodné plavání ve vaničce (ať už doma nebo v plaveckém centru), při kterém se učí reagovat a pohybovat se ve vodě a připravují se na pozdější přechod na plavání v bazénku.

Cvičení maminek s miminky

Asi od šesti měsíců můžete s dětmi začít navštěvovat různé lekce cvičení maminek s miminky. I když nejde v pravém smyslu slova o cvičení, při různých hrách se zapotíte také. V lekcích se zpívají písničky, říkají básničky a říkanky a k tomu se s dětmi procvičují pohyby ručičkama, nožičkama apod. Do cvičení se zapojují i velké gymnastické míče a overbally, na nichž se děti učí pracovat s rovnováhou a posilovat tzv. stabilizační svaly. Součástí lekce může být i míčkování a masírování dětí, pohupování dětí na míčích, přednášky o psychomotorickém vývoji dětí a dalších věcech, které maminky zajímají.

Plavání kojenců a dětí

Skoro v každém alespoň středně velkém městě je dnes již možné chodit plavat i s těmi nejmenšími dětmi. Lekce probíhají ve speciálních bazénech, často s mořskou vodou, a i když se zde v prvních letech plavat neučí, děti (i rodiče) získají mnohé. Především kladný vztah k vodě a pohybu v ní, procvičí svaly a zatěžovaným partiím ve vodě naopak uleví, naučí se potápět a za pomoci rodičů proplouvat pod vodou a mnohé další. Lekce spíše než cokoli jiného připomíná „dovádění“ ve vodě za doprovodu říkanek, básniček a písniček.

Hurá do Sokola

Ano, sokolská organizace stále existuje, a i když nad ní můžete bez bližšího prozkoumání činnosti ohrnovat nos, nabídku cvičení pro děti i dospělé má více než širokou. Většina „sokoloven“ nabízí lekce pro rodiče s dětmi od 2 do 4 let, kde se děti seznamují s náčiním a nářadím, učí se první techniku hry s míčem, tanečky apod. Důležité je také odstraňování psychických zábran a včleňování se do kolektivu stejně starých dětí. Od čtyř let mají děti cvičení již samostatné a doplněné i o náročnější nářadí, jako jsou kruhy, kladina apod. Děti v Sokole získávají motivaci ke cvičení také díky přeborům a závodům, které se několikrát za rok pořádají a jsou jimi velice oblíbené.

Další možnosti, jak rozhýbat sebe i své malé děti, naleznete v mateřských centrech nebo domech dětí a mládeže, popř. v místních fitness centrech a sportovních klubech. Nabízejí se nejrůznější kroužky tanečků, rytmiky, dětský aerobik, míčové sporty pro kluky apod. Stačí si jen vybrat!


Jak to vidí Iva Málková ze společnosti STOB:

„Geny jsou mocné, a tak je jedno dítě jako z hadích ocásků, neposedí, a jiné je s odpuštěním jako buchta a nehne se od televize. U těchto dvou případů asi nebude obtížné odhadnout, jak se uvedené vlastnosti odrazí na hmotnosti. Ale i zde lze geny přelstít. Pro dítě je těžké nedívat se na televizi a provozovat něco aktivního, když zbytek rodiny u ní sedí. Pokud se ale budete dívat na televizi cíleně a sledovat jen to, co vás zajímá, překvapí vás, kolik času zbude na pohybovou aktivitu, kterou můžete vykonávat společně s dítětem. I ten, kdo má v zaměstnání dostatek pohybu, např. roznáší noviny, pracuje fyzicky, musí přidat novou pohybovou aktivitu, chce-li hubnout. Stejně tak i dítě, které již nějak sportuje, by mělo přidat další pohyb.

A co můžete provozovat? Přes víkend se vypravte na túru, postupně zvyšujte počet kilometrů, které zdoláte. Oprašte kolo či brusle, zavzpomínejte na mládí a vyrazte. Milovníci vody si mohou jít zaplavat nebo zkusit aquaerobik. Uvidíte, že heslo od diskomfortu ke komfortu stále platí a že si vychutnáte po takovém aktivním odpoledni posezení či poležení u televize daleko lépe, než kdybyste tam leželi celý den. Pokuste se ještě alespoň 2x do týdne hýbat tak, aby pohyb trval alespoň půl hodiny a zpotili jste se. Nejméně časově náročná je postupně dávkovaná jízda na rotopedu – vy při zprávách a dítě při pořadu, které má rádo. Střídejte druhy pohybu. Uvidíte, že společně prováděná aktivita upevní i rodinné vztahy.“


Další tipy, jak rozhýbat své drobečky, najdete na: www.hravezijzdrave.cz

23.7.2009 14:27 | aktualizováno 16.12.2009 14:34 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.