ZPĚT

V rytmu hudby

Určitě to také znáte – některá písnička vás donutí vstát ze židle, i když jste předtím padali únavou, a jiná vás zase spolehlivě zklidní. Hudba je v každém případě prvek, který vám může pomoct i při hubnutí.

Hudba světu vládne. Milují ji mladí stejně jako lidé v pokročilém věku, a všem ovlivňuje náladu. Dokáže rozbrečet i nabít chutí něco dělat. A právě proto se stala nezbytným doprovodem snad každé pohybové lekce, na kterou se ve fitness zapíšete.

Hudba a tanec

Spolu s rozmachem hudebních doprovodů a přizpůsobováním lekcí větší hudební dynamičnosti se do fitness dostaly samozřejmě také tance. Dokonce se uchytily tak moc, že vznikly celé taneční kurzy pro naprosté začátečníky, kurzy, kde se na hudbu tančí intuitivně, spontánně, kurzy a lekce, v nichž byste bez hudby neudělali ani sebemenší pohyb správně. Skvělým nápadem se ukázaly být taneční kurzy ve formě tzv. open class neboli lekce otevřené široké veřejnosti, na něž se nemusíte hlásit předem. Zavlnit se na nich můžete do rytmu afra, zumby, orientálních tanců, moderního street dance… Pokračovat bychom mohli ve výčtu dlouho, protože tanec, potažmo hudba, dokázala v trenérech vzbudit spoustu nápadů a nechala je přivést na svět velmi zajímavé lekce.

Pro každého něco

Pojďme se ale vrátit k hudbě jako doprovodu, který s vámi za všech okolností nějak pohne, což při hubnutí potřebujete určitě jako sůl. Můžete si samozřejmě jen tak tančit nebo cvičit doma, nedívat se na to, jestli máte nějakou choreografii, a prostě si to řádění užít s tím, že jen tak mimochodem vydáte spoustu energie. Ale vydáte-li se na lekce do fitness, už to bude chtít trošku přemýšlet.

Pravda totiž je, že pokud jste například zvyklá chodit cvičit s kamarádkami, můžete se v případě lekcí postavených na hudbě neshodnout na vkusu, co se muziky týče. Tady tedy platí asi spíš pravidlo dát přednost oblíbené hudbě a nenutit se chodit na lekce, kde trenér pouští Kabáty, když milujete Madonnu. Jednoduše proto, že cvičení by vám potom vůbec nešlo. A ani úplně bez hudby to nejspíš nebude ono. Je totiž prokázáno, že lidé, kteří sportují při hudbě, vydrží déle a dokážou vyvinout větší úsilí než ti, kteří cvičí bez ní. Hudba při cvičení navíc dokáže i z nudné a stereotypní aktivity (jako je například stoupání do schodů nebo na stepperu v posilovně) udělat zábavu, takže si ani neuvědomujete ubíhající čas.

Hýbejte se chytře

Stejně jako je důležité zvolit správnou intenzitu cvičení, je nezbytné vybrat si vhodný typ hudby i odpovídající tempo. Ačkoliv existují obecná doporučení pro různé sportovní aktivity (uvedená dále v tabulce), také zde platí individuální rozdíly. Začínáte-li s nějakým sportem, určitě volte tempo pomalejší, naopak chcete-li se více motivovat k výkonu, můžete zvolit hudbu rychlejší a třeba i tvrdší. Nezapomeňte také, že stejně jako můžete hudbu přizpůsobovat cvičení, funguje to i obráceně. Běžíte-li například na běžeckém pásu a po rychlé písničce následuje klidnější song, zvyšte si náklon pásu tak, že budete simulovat chůzi do kopce. Nebo při posilování v posilovně můžete za doprovodu pomalé hudby zvedat těžší zátěže, při dynamické písničce zase zátěž ubrat a zvýšit rychlost cvičení. Hudba vám tak do určité míry nahradí instruktora, který vás průběžně povzbuzuje k výššímu výkonu. Ale pozor – ani v hudební euforii nezapomínejte na správnou techniku cvičení!

Naučte se měřit rychlost

Při hledání ideální hudby ke svému cvičení nejspíše narazíte na označení BPM. Ptáte se, co to znamená? Jedná se o zkratku „beats per minute“ neboli počet úderů za minutu. Zjednodušeně řečeno jde o rychlost tempa hudby, která je důležitá při výběru muziky. Pro každý sport je totiž samozřejmě vhodný jiný typ hudby. Na posilování a zvedání činek se hodí tvrdší hudba s krátkými pauzami mezi sety na protažení a odpočinek po sérii. Běhání, cyklistika i další aerobní sporty, při nichž se příliš nemění tempo, zase vyžadují dynamickou, ale rytmickou hudbu bez pauz a velkých výkyvů tempa.

Instruktor jako DJ

Aerobik a posilovací lekce ve fitness centrech jsou kapitolou samy o sobě – zde potřebujete totiž jiné tempo na úvodní zahřátí, hlavní choreografi i, posilování stejně jako na závěrečné zklidnění a protažení. Také každý instruktor má trochu odlišný vkus, takže jeden bude mít lekce s hudbou spíše rockovou, jiný vám pustí „popík“ a třetí si potrpí zase na house a techno. Záleží jenom na vás, čemu dáte přednost. BPM je důležité především u aerobiku, kde jsou choreografi e sestavené do určitých bloků (jeden blok má 32 dob). Platí, že na rozehřátí a posilování by měla být spíše pomalá hudba (128 BPM), u stepu záleží na trénovanosti cvičenců a charakteru sestavy, běžný aerobik 130–140 BPM, hi-impact aerobik a kickbox aerobik kolem 150 BPM. A pozor, malá rada – dobrý instruktor aerobiku se pozná mimo jiné podle toho, jak dokáže pracovat s hudbou, jestli se mu prvky při cvičení poskládají do hudby, jak mají, umí-li počítat a zvolit muziku, jež odpovídá tempu cvičení.

Jóga v rytmu dechu

Zajímavý názor mají někteří instruktoři jógy a pilates, kteří vedou své lekce úplně bez hudby. Tvrdí, že pouze tak se může každý plně koncentrovat na jednotlivé cviky nebo pozice a dobře je procítit. Mnoho jógových ásan je také vhodné cvičit v rytmu dechu, což může být při špatně zvolené hudbě obtížné. Stojí proto za to, nejdříve vyzkoušet si několik lekcí (ať už individuálních nebo skupinových) bez hudby, pořádně se naučit techniku a různé druhy dýchání a teprve pak přidat hudbu. Pokud ale máte pocit, že vás cvičení bez hudby tolik nebaví a místo soustředění spíše pozorujete hodinky, určitě uděláte lépe, když budete cvičit s hudbou než necvičit vůbec.


Hudební mix pro různé sporty

BĚH
Our Lips Are Sealed – The Go-Go’s
September – Earth, Wind & Fire
Promiscuous – Nelly Furtado
Headsprung – LL Cool J
Hip Hop Hooray – Naughty by Nature
Lose Yourself – Eminem
Crazy – Alanis Morissette

HUDBA PRO RYCHLOU CHŮZI
New Attitude – Patti LaBelle
I Feel Good – James Brown
Let’s Stay Together – Al Green
It Takes Two – Tina Turner
Never Can Say Goodbye – Gloria Gaynor
Turn Your Love Around – George Benson
I’m Walkin’ – Fats Domino

HUDBA PRO CARDIO
Vertigo – U2
Taper Jean Girl – Kings of Leon
Spit It Out – Brendan Benson
Crazy – Gnarls Barkley
What You Waiting For? – Gwen Stefani
Let Go – Frou Frou
Born To Run – Bruce Springsteen

27.10.2009 15:06 | aktualizováno 16.12.2009 11:22 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.