ZPĚT

Cvičení, které vám pomůže hubnout

V pořadu Jste to, co jíte jste mohli vidět hned několik cvičebních pomůcek, které jsou ideální pro všechny, kteří chtějí hubnout. My vám představujeme osm z nich. Nezáleží, zda se cvičením již máte zkušenosti, nebo jste úplní začátečníci, trenér David Huf má pro každého dobrý tip.

PTALI JSME SE:

Davida Hufa, fitness trenéra www.davidhuf.cz

Při hubnutí je pohyb stejně podstatný jako strava. I když se říká, že jídlo je 70 % úspěchu a cvičení „pouze“ 30 %, ani bez něj to nejde. Zvláště u lidí s větší nadváhou a těch, kteří se dříve hýbali jen minimálně, je fyzická aktivita více než důležitá. „Bez aerobního pohybu či procvičování svalů to prostě nefunguje. Nikdy nezískáte ideální postavu, aniž byste k dietnímu jídelníčku přidali také sport. V pořadu Jste to, co jíte se snažím ukázat, že možností je víc než dost,“ tvrdí trenér David Huf. A co doporučuje za cvičení?

AB Roller aneb Jako na houpačce

Tuto cvičební pomůcku možná znáte z různých TV shoppingů. Ne všechny jsou však kvalitní a především bezpečné, proto rozhodnete-li se pro její koupi, zajděte si raději do specializovaného obchodu, kde vám poradí, na co si dát pozor. „AB Roller je skvělá cvičební pomůcka pro začátečníky, kteří si ještě nedokážou při cvičení přesně dávkovat pohyb. Tím, že na AB Rolleru mají podepřenou hlavu a uvolněné krční svaly, musí mnohem více zapojit svaly břicha. A to nejen ty povrchové, ale i hluboké stabilizační,“ říká David Huf. AB Roller je vhodný také pro starší osoby, protože nedochází k přetěžování krční páteře. Cvičení na něm se doporučuje kombinovat i s jiným posilováním břišních svalů, aby nedošlo k uvyknutí svalů na zátěž, a tím i ke stagnaci výsledku.

FLOWIN® aneb Mobilní posilovna

Chcete cvičit doma, protože se stydíte nebo nemáte fitness centra rádi? Pak je horká novinka FLOWIN® určená právě pro vás. „Měl jsem v pořadu klientku, která nechtěla chodit do fitka, nikdy nesportovala ani necvičila, a navíc bydlela v garsonce. Myslela si, že neexistuje žádný pohyb, který by jí pomohl zhubnout, a zároveň by ho mohla provádět doma. Tak jsem ji naučil cvičit na speciální podložce FLOWIN® a ona byla nadšená,“ říká David Huf. Tento cvičební koncept vznikl ve Švédsku a původně s ním pracovali trenéři vrcholových sportovců. FLOWIN® se skládá ze skluzné silikonové podložky a několika různě velkých neoprenovo-pěnových podložek pro ruce, kolena a nohy. „S FLOWIN® využíváme tzv. frikční neboli třecí pohyb dvou ploch. Míru zátěže si každý určuje sám podle velikosti zatížení či tlaku na jednotlivá místa kontaktu s podložkami… Hlavně tím skvěle můžeme posilovat a současně protáhnout protilehle působící velké svalové partie těla a aktivovat také hluboký stabilizační svalový systém. Dále protáhnout, cvičit aerobně, simulovat různé specifi cké pohyby typické pro spoustu druhů sportů (golf, hokej, fotbal, basketbal, in-line skating…), a dokonce i tančit. I když cvičíte „jen“ s vlastní vahou, věřte, že během 10–20 minut procvičíte celé tělo. Je to proto vděčný pomocník pro všechny, kteří mají na trénink málo času,“ říká David Huf. FLOWIN® má dvě verze: pro použití do fitness center a na přesný domácí trénink – tzv. verzi PRO, která je nemobilní a těžší; nebo mobilní verzi vybavenou cestovním obalem, vhodnou například pro trénink při cestách mimo domov, do kanceláří atd. Na obou se však cvičí s minimálními rozdíly v odporu třecích ploch naprosto stejné typy cviků.

Balon s expandery

Gymnastický balon má doma nebo v kanceláři mnoho z nás. Velká většina lidí však na míči maximálně sedí a v horším případě si stěžuje, že jen překáží. Přitom jde o skvělou cvičicí pomůcku, která je vhodná opravdu pro všechny – těhotné a starší lidi nevyjímaje. „Gymnastický balon patří mezi stálice domácích pomůcek. Skvěle se s ním posiluje především střed těla – břicho, záda, trup. Lze s ním procvičovat kompletně celé tělo, ale pro zintenzivnění cvičení k němu často přidávám gumové expandery, se kterými pak posilujeme paže a nohy. Jedinou nevýhodou je, že pro použití expanderů musíte mít speciální míč s postranními úchyty. A takových balonů se zatím prodává jen minimum,“ dodává David Huf.


Aerobní aktivity:

BĚŽECKÝ PÁS

+ velká variabilita intenzity
+ dostupný téměř ve všech fitness centrech
+ vhodný i pro lidi s problematickými klouby

Běžecký pás není určený jen pro běh. Můžete na něm i „ jen“ chodit nebo provádět jogging. Ve všech případech jde o aerobní aktivitu vhodnou pro spalování tuků. „Pro osoby s vyšší nadváhou je lepší chůze, při které nedochází k velkým otřesům. Náročnost si můžete snadno zvýšit náklonem pásu a simulovat tak chůzi do kopce. Stejně pohyb zintenzivníte používáním zátěží nebo tím, že se nedržíte madel,“ říká David Huf.

NORDIC WALKING

+ umožňuje pohyb v přírodě
+ je vhodný pro každou věkovou kategorii
+ lze jej provozovat kdekoli

„Chůze je pro člověka nejpřirozenější pohyb a mohou se jí věnovat téměř všichni. Použití hůlek nejenže odlehčí páteři, ale zapojí i horní polovinu těla,“ konstatuje David Huf. Na nordic walking potřebujete kromě hůlek už jen kvalitní obuv, která musí být zpevněná v kotníku. Výšku hůlky nastavte tak, aby loket svíral pravý úhel.

ELIPTICKÝ TRENAŽÉR

+ umožňuje vysoký výdej energie za krátký čas
+ šetří klouby
+ výrazně zapojuje i horní polovinu těla

„Eliptický trenažér nebo tzv. crosstrainer má oproti jiným kardiostrojům jednu velkou výhodu. Výrazně zapojí i horní část těla – paže, záda i hrudník, což zvýší výdej energie až o 40 %. Při pohybu paží navíc aktivujete i dýchací svaly,“ říká David Huf. Jsou-li dobře nastavené stupačky, šetří se klouby kolen a kyčlí. „Jedinou nevýhodu vidím v tom, že zabírá dost místa, a do menších bytů se nehodí.“

ROTOPED

+ nezabere příliš místa
+ je vhodný i pro obézní
+ nevyžaduje velké sportovní zkušenosti

Stacionární kola jsou evergreenem českých domácností. Přestože mnohdy plní pouze funkci věšáku, zkuste ho oprášit a postavit ho před televizi místo křesla. „V současné době jsou již rotopedy dokonale provedené. Doporučuji je lidem, kteří šetří čas a přitom mají pevnou vůli trénink absolvovat doma,“ radí David Huf. Pokud si budete rotoped teprve pořizovat, vybírejte pečlivě. Výhodnější je mít nastavitelnou vzdálenost i výšku sedla, opěrky rukou, a máte-li problémy se zády, tak i opěrku zad. „Lidem, kteří chtějí snižovat váhu, radím trénovat hlavně po ránu nalačno, kdy nabudí metabolismus a budou spalovat opravdu převážně tuky.“

STEPPER

+ ideální pro tvarování nohou a hýždí
+ vhodná alternativa k chůzi do kopce
+ šetrnější než step aerobik

Stepper je jeden z nejoblíbenějších „dámských“ kardiostrojů. Je proslulý tím, že krásně tvaruje zadeček a zadní stranu stehen. „Intenzivně na něm spalujete kalorie, ale pouze za předpokladu, že máte správně nastavenou zátěž a nepřenášíte váhu na paže opřené o madla. Pohyb s držením je sice méně náročný než bez držení, ale bezpečnější,“ upozorňuje David Huf.

10.12.2009 15:36 | aktualizováno 16.12.2009 11:20 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.