ZPĚT

SPORTUJTE SPOLU!

Začínají být vaše rande stereotypní? Co byste řekli třeba společnému sportování? Budete spolu a budete hubnout… Máme pro vás hned několik tipů. Stačí jen jedno: začít!

VENKU:

NORDIC WALKING

Nejjednodušší variantou s minimálními náklady je jít společně do přírody „chodit“. Aby byla chůze pro vaše zdraví co nejvíc prospěšná, musí být ve svižném tempu a trvat minimálně čtyřicet minut. Můžete ji zintenzivnit pomocí holí na nordic walking. Sportovní aktivita jménem nordic walking se objevila začátkem 90. let ve Finsku jako mimosezonní tréninková metoda pro běžce na lyžích. Dnes ji používá široká veřejnost hlavně proto, že je snadno dostupná. Nevyžaduje speciální terén ani žádné extra vybavení. Hole na nordic walking jsou dnes v Česku k dostání v řadě obchodů v různých cenových relacích. Vhodnou délku poznáte, když ohnete předloktí tak, aby bylo rovnoběžně s podlahou. Hůlky by vám pak měly sednout do dlaní. Většinou jsou vyrobené ze speciálního odlehčeného materiálu a bývají teleskopické, takže se dají přehnout a složit do batohu. „Co se týká obuvi, k dostání jsou dnes speciální boty na nordic walking, pro začátek vám ale úplně postačí pohodlná, pevná, a především nízká sportovní obuv,“ říká instruktorka nordic walkingu Eva Maličová. Chůze se speciálními holemi nahradí i tělocvičnu. Na rozdíl od klasické chůze, kdy jsou zapojeny jen dolní končetiny a částečně trup a ruce „plandají“ kolem těla, je při nordic walkingu v činnosti až devadesát procent všech svalů. Chůze s holemi by měla být co nejpřirozenější, zároveň je ale důležité držet tělo zpříma a ramena mírně před tělem tak, aby při pohybu následovala pohyb paží. Důležitý je krok a při něm došlap na patu, aby se část váhy přenesla z nohou na horní část těla. Platí, že čím rychlejší je chůze, tím delší by měl být i krok. Jakmile vykročíte, měli byste dopředu natáhnout protilehlou ruku s hůlkou a zapíchnout ji přibližně na úrovni paty došlapující nohy. Protože jde o jiný styl chůze, než jaký běžně vykonáváme, chvilku trvá, než se vám správná technika dostane pod kůži. Pomocí hůlek jdete svižněji, takže tento způsob chůze zvyšuje i spotřebu kalorií, a to zhruba o 20–25 procent oproti běžné chůzi. Chůze je poměrně jednoduchá, ale pokud se chcete vyvarovat zbytečných chyb, je vhodné nechat si poradit aspoň v rámci jedné lekce od odborníků. Nordic walking můžete vyzkoušet po celé České republice, ceny se pohybují od 110 do 350 korun za lekci.

IN-LINE BRUSLENÍ

Bruslení je ideálním sportem pro jednotlivce i pro páry. Je to skvělý prostředek, jak si vyčistit hlavu, a pomáhá i k fyzické a mentální kondici. U bruslení spálíte dost kalorií – uvádí se až 450 kalorií za 30 minut – a vytvarujete si svaly. Navíc když budete chodit aspoň trochu pravidelně, budete i v lepší fyzické kondici. Pokud si budete chtít brusle koupit, vězte, že rozdíly mezi jednotlivými typy jsou obrovské. Na trhu naleznete spoustu modelů s takzvaným označením unisex, tedy vhodné pro obojí pohlaví. Tyto brusle zdánlivě vyhovují všem, ale jsou vhodné spíš pro začátečníky. Vzhledem k rozdílné stavbě těla mužů a žen je pro zkušenější bruslaře důležité mít na noze přesně padnoucí a dobře fixovanou botu. Rozhodující by měl být váš pocit po upnutí boty, která by měla sedět pevně a stabilně na noze, ale neměla by škrtit. Jízda na bruslích vypadá velmi snadno, ovšem přesně do té chvíle, než chcete zastavit nebo změnit směr. Takže první, co byste se měli s partnerem naučit, je úspěšné zastavení rozjetých koleček. Je to důležité pro bezpečnost vaši i vašeho okolí. Zastavit se dá několika způsoby – použitím brzdičky, „téčkem“ (dojezd do písmene T), obloukem nebo jako na lyžích. Ze začátku se na bruslích jen „vozte“, abyste zjistili, jak se chovají. Sami pak poznáte, jak reagovat na terén náklonem těla, přesunem těžiště a podobně. Než si nazujete brusle, je dobré se trochu protáhnout, abyste se připravili na pohyb a nehrozilo vám natažení svalu, vyhození kolena nebo ploténky. Ve dvojici vám to půjde snadno – můžete využít obě vaše těla nebo pohlídat provedení jednotlivých cviků. Když si půjdete odpočinout na lavičku, odborníci doporučují ulevit bederní páteři, která je jízdou dost zatěžovaná. Stačí se ohnout ke kolenům a pomalu přes kulatá záda vracet zpět. Nebo je-li možnost, lehněte si na zem a záda protáhněte rotačními cviky – koleno na jednu, hlava na druhou stranu. Pokud si nejste jisti stylem jízdy nebo čímkoli jiným, přihlaste se do některých z kurzů. Podívat se můžete například na www.inlinekurz.cz nebo www.kurzy-inline.cz a mnoho jiných.

VEVNITŘ I VENKU:

BOULDERING

V poslední době se stále oblíbenějším stává tzv. sportovní lezení, konkrétně bouldering. O co se jedná? Jde o druh pohybové aktivity, který by se dal nazvat horolezectvím v tělocvičně. Tento druh sportu se samozřejmě provozuje i venku, ale pro začátečníky je možná vhodnější využít vnitřní prostory. Jeho průkopníky jsou Britové, kteří ho v 80. letech 19. století začali používat coby složku tréninkového plánu horolezců. Při boulderingu se leze na tři až čtyři metry vysoké stěně, pod kterou jsou umístěné tlusté žíněnky určené na měkký dopad. Pro začátečníky je bouldering ideální vstupenkou k lezení. Výhoda boulderingu je v tom, že na tento druh lezení nepotřebujete žádnou horolezeckou výstroj, pouze speciální boty (můžete si půjčit) a magnezium na vysušení zpocených rukou. Nejste odkázáni na žádná jisticí zařízení, jen sami na sebe. A co při lezení nejvíc procvičíte? V první řadě rovnováhu. K lezení paradoxně není třeba tolik síly, spíš je důležité umět ji správně využít. Každopádně pomocí tohoto sportu posílíte zejména ruce, břicho a záda. Co se týká oblečení, je důležité, aby spodní část oděvu zakrývala kolena, protože chyty a stupy na stěně jsou hrubé a snadno byste mohli přijít ke škrábancům. Pokud se rozhodnete zkusit bouldering, stačí najít nejbližší „bouldrovku“ a pustit se do toho, klidně můžete sami. Kromě toho, že je nutné dávat pozor na to, kdo leze nad vámi, a nepadat příliš krkolomně, se nemáte čeho bát. Pochopitelně si můžete najmout i instruktora lezení. A kam vyrazit? Největší lezecká stěna v Praze a v celé republice je SmíchOff (www.smichoff.cz). Pro začátek jsou ale vhodnější o něco komornější prostory, v Praze například na Palmovce (www.scpalmovka.cz), v Brně se pak můžete vydat na Klajdu – www.klajda.cz. V dobrých centrech najdete kolmé až skoro položené stěny pro nováčky a nejmenší, převislejší profilované stěny přecházející v extrémně převislé až stropovité dachy určené zdatným lezcům s nutností mít potřebné vybavení. Venku se dá v Praze boulderovat pod Petřínskou rozhlednou nebo na náplavce pod Palackého náměstím.

VEVNITŘ:

SPOLEČENSKÝ TANEC

Tanec tvaruje postavu, posiluje svaly, zlepšuje držení těla, čímž pomáhá odbourat řadu fyzických obtíží, jako jsou třeba bolesti zad. Kultivuje pohyby, podporuje fyzickou kondici i výdrž a při tom všem odbourává stres a navozuje psychickou pohodu… Taneční kurzy najdete v každém větším městě. Zaplatit si můžete buď individuální hodiny, nebo hromadné lekce, většina kurzů je odstupňována podle tanečních zkušeností – základní, mírně pokročilí, středně pokročilí a pokročilí. Po absolvování celé výuky byste měli zvládat základy waltzu, valčíku, polky, tanga, foxtrotu, blues, z latinskoamerických tanců se naučíte čaču, rumbu, jive a sambu, případně i jiné, záleží na konkrétním kurzu. Nemusíte mít obavy, krokovat se naučí opravdu každý a taneční mistři s oblibou říkají, že kdo se naučil chodit, zvládne i tančit. Při tanci nejenže se naučíte lépe zacházet se svým tělem, respektive koordinovat různé jeho části, ale také rozvinete svou pohybovou paměť, což je schopnost, kterou jinak většinou moc nepěstujeme. To si uvědomíte hned na první hodině. Zpočátku vás vlastní neschopnost zapamatovat si pár kroků choreografie bude dovádět k šílenství, ale brzy se to zlomí. Budete ladnější, jistější a budete si to užívat. Tanec působí kladně i na vaši duši – to je na něm úžasné. Tanec je tudíž ideálním sportem a není divu, že jeho popularita coby fitness aktivity roste. Největším problémem se většinou ukazuje přesvědčit partnera, aby do toho šel s vámi, ale i kdyby se vám to náhodou nepovedlo, kde je napsáno, že nemůžete začít sama? Možností je spousta, stačí si jenom vybrat. Ceny kurzů se pohybují většinou od tří do pěti tisíc korun, záleží na konkrétním typu kurzu a lokalitě. Nezapomeňte, že k výuce společenských tanců patří i pěkné oblečení a etiketa!

SQUASH

Taky se vám přes zimu nechce sedět doma a čekat, až se oteplí, ale do posilovny vás nikdo nedostane? Zkuste squash, u kterého se skvěle pobavíte a během chvilky spálíte spoustu kalorií. Squash je dynamický raketový sport založený na odrazu míčku o stěnu. Hrát mohou dva nebo čtyři hráči na kurtu, který tvoří poměrně malý prostor obklopený čtyřmi stěnami. Cílem je odpálit míček tak, aby ho soupeř nebyl schopen regulérně odehrát. Stejně jako v tenise se hraje na sety. Jeden set má devět bodů a jsou celkem tři. A co budete ke hře potřebovat? Důležité je zejména vhodné oblečení. Squash je rychlý sport, během kterého do dvaceti minut kompletně vše propotíte, proto zvolte pohodlný prodyšný úbor. Boty by měly být pevné, pohodlné a s bílou podrážkou, protože černou byste po sobě zanechali šmouhy. Co se týká rakety a míčku, v řadě sportovních center si můžete vhodné vybavení půjčit a nechat si poradit, co je pro vás nejvhodnější. Míčků existují čtyři druhy a každý má jiné využití. Pokud squash hrajete vůbec poprvé, je vhodný modrý míček nebo ten, který má modrou tečku. Je rychlejší a více skáče, ale je snazší udržet ho ve hře. Černé míčky s červenou tečkou jsou určené pro mírně pokročilé, žlutá tečka pro pokročilé a úplní profesionálové hrají s míčkem, na kterém jsou dvě tečky. Squash je dobrý pro zisk fyzické kondice. Spálíte při něm sice spoustu kalorií, ale upřímně, na hubnutí se moc nehodí, protože se pohybujete v rychlém tepovém pásmu. Nicméně postavu při něm zformujete dokonale. Největší zápřah dostanou celé dolní končetiny, nazmar ale nepřijdou ani ruce a prsní svaly. Před samotnou hrou je důležité se trochu rozcvičit. Není dobré naskočit hned na kurt, protože vaše svaly na to nebudou připravené a můžete se snadno zranit. Po skončení se nezapomeňte protáhnout. I na squash si můžete najmout trenéra, většina si jich účtuje kolem tří až čtyř stovek za hodinu. Squash se hraje po celé ČR. Tento sport může hrát v podstatě každý, nevhodný je pouze pro lidi s nadváhou a pro ty, kteří mají kloubní potíže. Namáhají se při něm totiž hodně kolena a kotníky.


ROZHOVOR S DAVIDEM HUFEM (fitness trenér):

Jaké hlavní výhody má sportování ve dvojici?

Hlavní výhoda je určitě větší bezpečnost, a to jak při cvičení ve fitcentru, tak při sportování venku v přírodě. Pokud jsou muž a žena partnery i v osobním životě, jedná se o společné trávení volného času a jeho zpestření, kterého není nikdy dost. Jsou sport y, kde vůbec nezáleží na individuálních dispozicích jedince, a tudíž není limitem ani rozdílná kondice – například sportovní lezení, paragliding, rafting, sjezdové lyžování, trecking, golf, jezdectví a spousta dalších. Pokud partneři chtějí zhubnout, důležitá je i vzájemná motivace, kdy si dávají dopomoc nebo se vzájemně podporují, při dodržování stanoveného jídelníčku. určují tempo a hecují se v souboji se stopkami. Taková podpora je rovněž důležitá

Jak to udělat, aby se z ambiciózního sportovního plánu nakonec nestaly spíš takové vycházky nebo vyjížďky na pivo a posezení v restauraci?

To záleží na motivaci, vůli a možná také na ročním období. (usmívá se) Pokud se sejde skupinka nebo dvojice se stejným cílem a motivací podat dobrý výkon, pak by k takovému „sjetí z cesty“ nemělo dojít. Naopak ve dvojici nebo menší skupince je podaný výkon jednotlivců mnohdy výrazně lepší, a to jak v případě vyššího výdeje energie, ta k i motivace. Například špičkoví atleti, triatlonisté, cyklisté a další sportovci rádi tvoří společné tréninkové skupiny.

Jaké sportovní aktivity byste doporučil páru – muž a žena, který chce zhubnout (řekněme každý z nich asi 10–15 kg) a získat lepší fyzickou kondici? Jakým sportům je lepší věnovat se společně a které provozovat individuálně?

Nejprve bych doporučil, aby každý z dvojice absolvoval diagnostické vyšetření kompozice těla, to znamená zjištění rozložení tělesných hmot a vody, poté jim bude stanovena úroveň optimálního příjmu a vhodného výdeje energie pro zdravé hubnutí. Společně si mohou připravovat stravu, ale i absolvovat aerobní trénink (běh, kolo, nordic walking, rotoped, plavání, spinning, heat), jenom zde každý podle své tepové frekvence. Dokonce i silový trénink formou oblíbených a velmi zdraví prospěšných funkčních tréninků je možné dělat ve skupinkách s trenérem – TR X, fitpower bags, kruhov ý trénink s využitím různých kombinací, a to jak v tělocvičně, tak i venku, například Bootcamp a podobně.

Co je pravdy na tom, že k hubnutí stačí začít se více věnovat sexu? Skutečně lze sex považovat za sport a brát ho třeba jako náhradu joggingu?

Je to dobrý tip. (usmívá se) Spokojení, sebevědomí lidé, kteří se cítí fit mají také mnohem lepší sexuální apetit a libido. V takovém případě je však kvalitní a čistý sex spíš vynikajícím relaxem a uvolněním než samostatným tréninkem za účelem zvyšování kondice nebo výdejem energie. Každopádně, co má sex s pravidelným tréninkem společného? Je výborným prostředkem na zvyšování hladiny důležitých hormonů, které jsou nezbytné pro fungování organismu. Na druhou stranu, pokud se to vezme, řeknu­li to lidově, opravdu z gruntu a sexuální aktivita trvá minimálně hodinku, nejde zase o tak zanedbatelný výkon a výdej energie… Jako náhradu za jogging bych jej ale nepasoval.

23.2.2012 9:00 | Jana Benešovská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.