ZPĚT

Jak si vybrat kolo?

Co všechno potřebujete vědět předtím, než šlápnete do pedálů, jsme se zeptali Martina Vernera ze Ski a Bike Centra Radotín.

Jaké je základní kritérium pro výběr kola?

Rozhodně terén, v němž se na kole budete pohybovat. Pro dlouhé vyjížďky po silnici si vyberte silniční kolo, do terénu horské, pro kombinaci asfaltu a terénu kolo krosové či trekingové a pro kratší přesuny městem kolo městské. Kola, zejména silniční a horská, se pak dají ještě orientačně rozdělit na rekreační, sportovní a závodní.

Na co je potřeba dát si při výběru pozor?

Obecně na kvalitu zpracování a jednotlivých komponent. Vyvarujte se zejména lákadlu nabídek nápadně levných kol ze supermarketů a velkých sportovních řetězců. Raději vsaďte na značková kola a specializované cykloprodejny, kde vám s výběrem zkušeně poradí.

Jak zjistím, že vybrané kolo bude i pohodlné?

V první řadě je potřeba si vybrat správnou velikost. Orientovat se můžete podle velikostních tabulek výrobců či prodejců, kde najdete optimální velikost kola pro vaši výšku postavy. Správná velikost se dá například u horského či krosového kola odhadnout i tak, že se přes kolo rozkročíte s chodidly na zemi. Při správné velikosti vám mezi rozkrokem a horní rámovou trubkou zbude místo asi tak na velikost pěsti. Nejlepší pak je si vybranou velikost projet alespoň pár metrů před obchodem a sledovat, zda se vám jede pohodlně, nebolí vás záda nebo jestli nemáte příliš pokrčené nohy či ruce.

Kdyby mi kolo po nákupu v něčem nevyhovovalo, je možné si ho nějak vylepšit?

Existuje řada možností. V případě, že vám nevyhovuje pozice na kole, zkuste se podívat na nastavení posedu, které spočívá v nalezení optimální pozice sedla, představce a pedálů. Někdy je nutné některou z těchto komponent vyměnit. Dokonalé sladění kola a jezdce představuje systém BG FIT firmy Specialized a nabízejí ho kvalitní specializované cykloprodejny. U všech komponent můžete uspořit váhu. Lepší přehazovačka či přesmykač umožní přesnější a hladší řazení.

Je důležité, aby ženy jezdily na dámském a muži na pánském kole?

Určitě, protože kola se liší svojí geometrií, která je přizpůsobena odlišné stavbě mužského a ženského těla. Ženy mají delší nohy oproti trupu, proto dámská kola mohou mít delší sedlovou a kratší horní rámovou trubku. Některé modely dámských kol to řeší odlišnou délkou klik a představce, obvykle mají užší řídítka a u odpružených modelů je měkčí odpružení, které počítá s nižší hmotností žen. Odlišné jsou i dámské anatomii přizpůsobené gripy a sedla. V neposlední řadě mají dámská kola také jiný design.

Jaké kolo zvolit pro získání lepší kondice?

Kondice se dá získat na silničním, horském i krosovém kole. Opět však záleží na tom, zda chcete jezdit na asfaltu, v lese či terény kombinovat. Existuje i zvláštní kategorie fitness kol pro jízdu na zpevněných cestách, které jsou pohodlnější a levnější než závodní silniční kola.

Existují nějaká kritéria i pro rekreační kola?

Jsou o něco těžší a uzpůsobená vzpřímenějšímu a pohodlnějšímu posedu. I svým osazením se hodí spíš pro občasné vyjížďky v pomalejším tempu.

A co kola pro dobrodruhy, kteří rádi vyrážejí mimo město?

Pokud termínem „mimo město“ myslíte do terénu, pak je důležité vybrat si v kategorii horských kol, která se dělí na závodní XC a maratonské stroje zaměřené na rychlou jízdu terénem, trailová kola pro technické ježdění po lesních stezkách, all-mountain bicykly pro delší přejezdy horskými oblastmi, enduro stroje stavěné spíše pro sjezdy a pak čistokrevné sjezdové a freeridové speciály pro divokou jízdu z kopce a skoky. Čím více jde o náročnější terén a větší sjezd, tím má kolo vzpřímenější posed, ostřejší úhel přední vidlice a hlavně vyšší zdvihy odpružení. Od trailových kol dále se jedná o celoodpružená kola, která kromě přední vidlice mají odpruženou i zadní stavbu.

Momentálně jsou v kurzu takzvaná městská kola. Jaké jsou jejich základní parametry?

Jsou určena pro kratší přesuny ve městě, takže jejich konstrukce je zaměřena zejména na pohodlí jezdce – vzpřímený posed, lehčí převody, měkká a široká sedla, snížené rámy.

Je možné mít jedno kolo celý život? Třeba můj dědeček takové má – starého favorita…

Díky kvalitě materiálů je dnes možné mít kolo na celý život, samozřejmě s tím, že na něm budete měnit komponenty, které se při jízdě mechanicky opotřebovávají. Druhou věcí je, že vývoj materiálů a technologií jde tak rychle dopředu, že možná bude těžké nenechat se za pár let zlákat nějakým novým modelem, který nabídne ještě lepší jízdní vlastnosti.

A co když si vyberu kolo, které se mi až tak nelíbí? Je možné ho dodatečně designovat?

Design by měl být při výběru kola až na posledním místě. Jak se mezi cyklisty říká: „Barva nejezdí.“ Je ale jasné, že kolo se vám také musí líbit a hlavní cyklistické značky jdou s dobou, takže nabízejí kola v různých designech, ze kterých si vybere každý. Třeba firma Trek dává v rámci programu Project One možnost vytvořit si při nákupu vlastní design. Díky jednoduché on-line počítačové aplikaci si můžete navrhnout kolo podle svého vkusu od barev až po podpis na rámu.

PEČUJTE O SVÉ KOLO

* Udržujte ho čisté a namazané (mazání se týká zejména řetězu, kladek přehazovačky a nohou odpružené vidlice).

* Pravidelně, nejlépe před každou vyjížďkou, zkontrolujte také stav brzdových destiček nebo špalků, plášťů a jejich nahuštění, lanek a bowdenů a dotažení všech šroubů.

* Jednou za sezonu nechte kolo prohlédnout ve specializovaném servisu a podle doporučení odborníků vyměňte řetěz, lanka a bowdeny, brzdové destičky, případně jiné nutné opravy.


Článek vyšel v časopise Dieta 6/2014.

8.7.2014 1:01 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.