FITweb

ZPĚT

Rovnější štíhlejší

Věděli jste, že když se vzpřímíte, dělá vás to nejen vyšší, ale pomáhá vám to také vypadat štíhleji? Poradíme vám, jak docílit správného držení těla.

Správné držení těla má mnoho výhod. Lidé, kteří chodí vzpřímeně, se pohybují s větší volností a díky tomu působí nejen sebevědomě, ale i zdravě a štíhle.
Nevěříte tomu? I podle psychologicko-sociologických průzkumů se ukazuje, že lidé s narovnanými zády se cítí mnohem silnější, tolerantnější a nad věcí než ti, kteří mají ramena schoulená dopředu.
Schválně si to zkuste. Postavte se a narovnejte se. Jak se cítíte?

LEPŠÍ VÝKON

Realita je však taková, že mnoho z nás stojí špatně, což ovlivňuje nejen vzhled, ale hlavně zdraví. Když se přestaneme hrbit, ustoupí bolesti hlavy a zad, zlepší se pohybová flexibilita, zabezpečíme větší průtok kyslíku do svalů a udržíme kosti a klouby v jedné ose. I pohyb pro nás bude jednodušší – vydržíme déle, předejdeme zranění a spálíme i víc kalorií.

JAK NA TO?

„Držení těla vychází z vrozených a získaných tělesných parametrů a funkcí každého z nás,“ říká MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu v Brandýse nad Orlicí, podle které ale rehabilitace dokáže změnit tělo tak, aby bylo vyvážené a lépe funkční, a to jak v klidu, tak při pohybu. „Není to však jednoduchá cesta, protože naše kultura a západní civilizace nás odmalička učí špatně sedět a stresovat se, což,tvaruje‘ i naše postavení těla.

Abychom dosáhli optimálního držení, je nutná určitá synchronizace funkce svalů i vazivových tkání a celkové vyvážení těla. O to se snaží například naše metoda Infinity, která pracuje s uvědoměním centra těla. Cviky vycházejí z centra hlavy, trupu a končetin,“ vysvětluje primářka. S problémy s držením těla si dokáže poradit i jóga, pilates nebo fyzioterapeut, který doporučí vhodné cviky.

Jednoduše a účinně

Vyzkoušejte jednoduchý cvik, kdy pracujete s představou talířů.

1. Jeden talíř je pomyslně položen v oblasti pánve. Další v oblasti dolního hrudníku a třetí pod hlavou.

2. Talíře by měly být nad sebou symetricky. Takto si postupně můžete hledat optimální postavení těla vsedě i vstoje. Zatímco vsedě je to představa sedu na talíři, vstoje si vizualizujte, že na dalším velkém talíři stojíte s rozkročenýma nohama na šířku pánve. Poslední talíř je položen na vaší hlavě.

3. Vytvořte si další obrázek, kdy se jednotlivé talíře od sebe navzájem oddalují a poté se vaše hlava vytáhne nahoru, a naopak zadeček (v případě sedu) nebo nohy (v případě stoje) dolů.

Správné držení těla

Bezchybné držení se týká postavení nohou, kolen, pánve, břicha, zad, ramen i hlavy.

Ramena

Ramena by měla být uvolněná, srovnaná, ne předsunutá vpřed, ale velmi mírně stažená dozadu a dolů rovnoběžně s podlahou. Střed ramene společně se středem kyčelního kloubu tvoří těžnici těla z bočního pohledu, která se promítá dolů mezi plosky nohou, zhruba do oblasti kotníků.

Břicho a páteř

Pro správné držení těla musíte dosáhnout rovnováhy mezi povrchovými a hlubokými svaly břicha a páteře. Na aktivaci hlubokých svalů, které nejsou vidět, existují speciální cviky.

Kolena

Nohy by měly být postaveny na šíři ramen nebo pánve a kolena by neměla být propnutá.

Hlava

Máte-li hlavu vysunutou vpřed nebo ji spíš lehce držíte na jednu stranu, napravte to. Bradu mírně zasuňte zpět, pohled směřuje vpřed a páteř je vytažená až do temene hlavy.

Záda

Přestaňte se hrbit. Abyste toho docílili, hrudník nesmí být schoulený. Ruce jsou volně podél těla, lehce v zevní rotaci, s palci mírně vytočenými do stran.

Pánev

Pánev a bederní oblast zad by měly být v rovnovážné neutrální pozici – ne podsazená ani prohnutá. Snažte se srovnat boky přímo pod ramena.

Nohy

Máte při stání většinou jednu nohu na stranu? Dejte chodidla symetricky vedle sebe. Váha je tak rozložená rovnoměrně na celé chodidlo a kotník zpevněný.


Článek vyšel v časopise Dieta .

8.3.2018 1:01 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.