FITweb

Reklama

ZPĚT

Jak nepolevit a vydržet běhat?

Začali jste běhat? Gratulujeme! Teď ale nastává ta složitější fáze – vydržet. Máme pro vás tipy, které vám v tom pomůžou.

Dobrý důvod

Koučka Eva Marková rozeznává dva druhy motivace. Jednou z nich je vnější, která k nám přichází zvenčí prostřednictvím lákavých stimulů (např. musím běhat, protože běhají všechny moje kamarádky), pak je tu vnitřní, založená na vašich niterných pohnutkách (např. těší mě, že denně běhám, přidávám na tempu i vzdálenosti). U běhu (ani u žádné jiné činnosti) nevydržíte, pokud se budete snažit přizpůsobit cíli místo sama sobě. Proto není dobré, když momentální trend nebo snaha zhubnout budou vaší jedinou motivací, proč běhat.

Vysoké cíle

Pokud jste člověk, který se rozhodně nepohne z gauče, když před sebou nevidí cíl, dejte si ho dostatečně vysoko. Pět kilometrů totiž zvládnete. Deset? Také. Ale půlmaraton už zní líp. Poslední dobou si všímám, že hodně lidí má problém, který se jmenuje splněný sen. Něčeho, o čem snili, dosáhli příliš brzo a vlastně – viděno zpětně – i poměrně jednoduše. A teď co dál? Dobrý tip na stanovování cílů, které vás nepřestanou popohánět k aktivitě, má kondiční kouč David Vydra: „Dejte si cíl tak vysoko, aby vám devět z deseti lidí řeklo, že jste se určitě zbláznili, protože to prostě nezvládnete.“ Nezvládnete? To se na to podíváme!
Američan Tim Ferriss, autor knihy

Pozor na sliby

Čtyřhodinové tělo, má jednoduchý recept: Vyberte si částku, jejíž ztráta je pro vás bolestivá. Když nesplníte závazek, který jste si předsevzali (třeba uběhnout dvakrát v týdnu pět kilometrů), pošlete tuto sumu na charitu. Dobrá volba na začátek je podle Ferrisse 1 % vašeho ročního příjmu před zdaněním. Tenhle tip vás dokáže nejen udržet v chodu, ale také díky němu na začátku rozklíčujete, jestli opravdu chcete dělat, k čemu jste se zavázali, anebo je to jen takové plácání do větru.
Ať je vaše motivace sebesilnější, její míra

Lék na krizi

přirozeně kolísá. „Pro tyto případy je dobré si teď hned odpovědět na otázku: Co mě v mé motivaci udrží, ať přijdou jakékoli překážky?“ doporučuje Eva Marková. Klidně si to napište na papír nebo natočte na video. Až opravdu přijde krize, třeba se zraníte a lékař vám na čas běhat zakáže, nebudete mít takový problém naskočit zpátky. To samé budete potřebovat, až pojedete na dovolenou, kde běhat nebudete, a po návratu začnete trénink odkládat na jindy. Koučka doporučuje pokládat si provokativní otázky: Proč se vám nechce? Plní běhání něco, co jste si během pauzy nahradili něčím jiným? Nebo už splnilo, co jste chtěli? Bojíte se, že to nebude ono?
Že se třeba zase zraníte?
Běh je skvělý způsob, jak se naučit prožívat

Víc než jen běh

přítomný okamžik. Když běžíte, nemůžete dělat nic moc jiného než běžet, a tak se můžete naučit pozorovat svoje myšlenky. Uvědomte si, jak dýcháte, jak nohy dopadají na chodník, jak v parku, kterým běžíte, zpívají ptáci… Tyhle radosti nezažijete, když zůstanete doma u televize. Zkuste najít další důvody, proč vstát a obléknout si tepláky, než je jen běhání samotné, zdolané kilometry nebo zhubnutí.


Článek vyšel v časopise Dieta.

1.9.2017 1:01 | Jana LeBlanc Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.