ZPĚT

Skok k dobré náladě: Formujte postavu na trampolíně

Dá se skákáním na trampolíně zformovat postava i zahnat deprese? Lekci jumpingu, český nápad, otestovala editorka Iveta Vařečková.

To, že během skákání dochází k produkci velkého množství endorfinů neboli hormonů dobré nálady, jsem si už párkrát ověřila při skákání na velké trampolíně i při návštěvě JumpParku. Zajímalo mě ale, jestli to platí i v případě, kdy jde o hodinový trénink pod vedením instruktorky. Na začátku podzimu jsem proto vyrazila na lekci jumpingu.

LIMITY ZAČÁTEČNICE

Na malou trampolínu jsem se ze začátku dívala dost nedůvěřivě. Zatímco šest holek, se kterými jsem se sešla ve studiu na pražském Žižkově, si zkracovalo dobu čekání veselým poskakováním, já jsem pevně doufala, že mě v případě nouze zachrání řídítka, která byla k trampolíně připevněna. „O řídítka se neopírejte celou vahou, slouží pouze k udržení balance při cvicích,“ vyvrátila moji představu trenérka Markéta Krejčová. První minuty lekce jsem tak při pomalejší písničce rozehřívala nejen tělo, ale i odvahu. Připadala jsem si jako neohrabaný medvěd, který se snaží najít stabilitu v nestabilitě. Byla jsem ráda, když Markéta ztlumila světlo a já se tak mohla víc soustředit na vlastní výkon.

Po protažení odstartoval blok rychlejších písniček a s ním i lekce, během které se čas i strach postupně rozplynuly.

CELÉ TĚLO V POHYBU

Motivující hudba pobízela nejdříve k pomalejším skokům a silovým prvkům. Postupně se přidalo posilování rukou, střídání nohou, tempa, balanční cvičení i rychlé sprinty. Vše se dá zvládnout, když si uvědomíte důležitost držení pevného středu těla. Hlavní je také nepropínat kolena, dupat do trampolíny pouze celými chodidly a přestávky využít k napití (a brzy i na utření potu). Dynamičnost jumpingu, kdy se skákáním na chvíli dostáváte do stavu beztíže, mě sama navedla k tomu, dát si pořádně do těla a vymazat z hlavy vše, co mě trápí v reálném životě. „Tři roky, co jumping předcvičuji, na klientkách vidím, jak odcházejí z hodiny zpocené, ale s dobrou náladou. Svůj vliv na to má i fakt, že tu nejde o složité choreografie, což vám dává možnost soustředit se pouze na vybití,“ vysvětluje trenérka.

ZASLOUŽENÉ ENDORFINY

Málokdo ví, že za vznikem jumpingu stojí čeští instruktoři Jana Svobodová a Tomáš Buriánek. První lekce proběhly v roce 2000 v Táboře a od té doby se cvičení už dostalo až do Německa, Ameriky či Kuvajtu. Na konci lekce, když uklízím trampolínu, chápu, proč se někteří do jumpingu zamilují doslova na první skok. Mně se to sice podařilo až tak na padesátý, ale dobrá nálada mi vydržela ještě pár dní. Přijde mi to jako dobrá alternativa k běhání a ideální sport pro ty, kteří se ke psychické pohodě a zformování postavy rádi dostávají přes dynamické cvičení. Existují i rozšířené varianty jumpingu, jako je lekce více zaměřená na posilování či jumping propojený s tabatou. Vyzkoušíte to?

Než vyrazíte

VÝHODY: zlepšíte si fyzickou kondici, během lekce spálíte zhruba 1500 kJ, formujete postavu, skákání neničí klouby, zvýšíte kapacitu plic, posílíte pánevní dno a získáte větší odolnost proti nachlazení a depresím

POZOR: není vhodné pro lidi, kteří mají problém s rovnováhou, váhu nad nosnost trampolíny čili nad 120 kg, a nedoporučuje se ani těhotným ženám KAM: Pohybové studio K6, Praha 3 (www.pohybovestudiok6.cz), Jumping centrum Brno (www.jumpingcentrumbrno.cz) + dalších 300 míst po republice

ZA KOLIK: od 80 Kč/lekce


Článek vyšel v časopise Dieta 11/2015.

14.1.2016 1:01 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.