ZPĚT

Hyperproteinové diety

Pod tímto pojmem si možná představíte dietu spojenou se jménem doktora Atkinse, propagátora stravování s nízkým příjmem sacharidů. Všechno je to ale trochu jinak.

Hyperproteinové diety (tedy ty s vysokým obsahem bílkovin) ve formě polévek, omelet, nápojů, krémů, těstovinových jídel či tyčinek v pravém smyslu slova patří mezi potraviny pro zvláštní lékařské účely. Zařazení do této kategorie ovšem znamená, že by se tyto výrobky ke konzumentům měly dostat pouze pod dohledem lékaře.

BÍLKOVINNÝ BOOM
Současná legislativa na tento typ diet příliš nemyslí a uvádění do oběhu paradoxně nijak neupravuje, přestože jejich používání představuje v některých zemích obrovský a nekontrolovaný rozmach a jejich šíření je často pouze v rukou laiků. Proč? Výroba hyperproteinových diet je totiž levnější a jednodušší než výroba redukčních diet, jejichž složení je striktně dáno evropskou legislativou, a proto je zde výrazně větší prostor pro jejich obchodování a případný zisk. A PŘECE SE POUŽÍVAJÍ

Zdá se, že tyto diety nejsou pro lidský organismus příliš užitečné. Proč se tedy vlastně používají? Důvodů je několik: vedou k rychlému váhovému úbytku díky velmi nízkému obsahu energie a sacharidů a pomáhají snižovat váhu tam, kde běžné dietní režimy na bázi počítání kalorií selhávají. Jsou dobře využitelné při potřebě rychlého snížení váhy pacienta před operací, složitým vyšetřením nebo tam, kde hrozí zdravotní rizika způsobená nadváhou. Také zvýšená tvorba acetonu, vznikajícího během hubnutí, je při dietě užitečná, protože vede k snížení pocitu hladu. Riziko selhání pacienta je tak často výrazně nižší než u běžné diety sestavené z klasických potravin.

KDYŽ KILA NEJDOU DOLŮ
Hyperproteinové výrobky ovšem nejsou výživově kompletní, a proto je nutné dobře znát zdravotní stav pacienta. Při jejich dlouhodobé konzumaci je také třeba doplňovat vitaminy, minerální látky, stopové prvky a nenasycené mastné kyseliny. To však vyžaduje vysokou odbornost lékaře. Dalším rizikem je, že tato dieta při jejím dlouhodobém užívání nemá takové účinky jako na začátku a váha může stagnovat.Navíc se při jejím podávání daleko více objevují vedlejší účinky než u komerčně vyráběných redukčních diet. NESPAVOST I ŠPATNÁ NÁLADA

Pokud takovou dietu držíte krátkodobě (10-14 dní), vedlejší účinky nebývají závažné. Nejčastěji se objevuje zácpa, snížení krevního tlaku, sucho v ústech, bolest hlavy, křeče v nohou, poruchy menstruačního cyklu, změna nálady či nespavost. Při dlouhodobém používání se předpokládá zvýšené riziko odvápnění kostí, různé poruchy látkové výměny, možné poruchy srdečního rytmu či ledvin. Výraznějším snížením váhy může také dojít k úpravě dávkování řady léků, například na vysoký krevní tlak nebo cukrovku.

ZDRAVÝ ČLOVĚK
Potřebujete snížit váhu a jste zdraví? Pak se této diety bát nemusíte. Takovou tyčinkou můžete nahradit třeba přesnídávku, a tím snížit svůj denní energetický příjem a zároveň zlepšit poměr mezi bílkovinami a tuky v dietě. Po samotném zhubnutí s pomocí této diety můžete regulovat svoji hmotnost podobně jako s redukčními dietami, váš jídelníček by ale měl být skutečně pestrý. Jen tak si zajistíte dostatečný přísun vitaminů, minerálních látek a dalších nezbytných složek výživy. * ==== VYSOKOBÍLKOVINNÝM DIETÁM VSTUP ZAKÁZÁN V OBDOBÍ: ====

* těhotenství

* kojení

* výskytu nádorových onemocnění

* výskytu psychiatrických nemocí

* poruch srdečního rytmu

* po mozkové příhodě

==== HYPERPROTEINOVÉ POTRAVINY KE SNIŽOVÁNÍ VÁHY ====

1. Mají velmi nízkou energetickou hodnotu (asi 100 kcal/420 kJ v jedné porci), což je o polovinu méně, než je stanoveno jako minimální hodnota jedné porce představující náhradu jednoho hlavního jídla a také hodnota, kterou musí splňovat komerčně vyráběná redukční dieta.

2. Obsah sacharidů v porovnání s obsahem bílkovin je extrémně nízký, v poměru přibližně 1:8-10. V komerčních redukčních dietách je tento poměr opačný: 2-4:1, a tedy více odpovídá přirozenému složení naší stravy.

3. Mohou mít (a zpravidla také mají, na rozdíl od komerčně vyráběných redukčních diet) malý obsah vitaminů a minerálních látek. Jejich výše totiž není stanovena žádnými předpisy, proto je třeba jejich nedostatek doplňovat multivitaminovými a multiminerálovými přípravky.

4. Mají také neobvyklý poměr mezi bílkovinami a tuky, zpravidla 4-5:1 na rozdíl od běžné stravy, ve které tyto látky konzumujeme přibližně ve stejném množství.

Víte, že:** Hillary Swank pije proteinové koktejly při natáčení náročných scén?

30.6.2008 22:16 | Pharm. Dr. Martin Staněk

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.