FITweb

Reklama

ZPĚT

Dělená strava

Dělená strava je založena na teorii údajně lepšího trávení a následného spalování oddělených složek potravy. Výsledkem má být výrazný úbytek na váze, který je podpořen právě lepším spalováním oddělených složek stravy.

Princip dělené stravy vlastně nefunguje. Přesto s tímhle jídelníčkem dozajista zhubnete. Proč?

Dělená strava je založena na teorii údajně lepšího trávení a následného spalování oddělených složek potravy. Výsledkem má být výrazný úbytek na váze, který je podpořen právě lepším spalováním oddělených složek stravy. Tak jednoduché to však není.

Důkazy neexistují

V současnosti neexistuje jediný vědecky ověřený důkaz, že strava se lépe tráví a vstřebává, pokud jsou v jídle pouze cukry spolu s tuky nebo jen bílkoviny spolu s tuky. Přesto podle mnohých tato dieta funguje a má výrazný vliv na úbytek hmotnosti.

Dříve dělená strava rozdělovala dny v týdnu na „kytičkové“ a „zvířátkové“, nyní se prosazuje spíše dělení v rámci jednoho dne a pokrmu. Všechny zákonitosti lidské fyziologie však ukazují, že tělo při příjmu potravy vylučuje všechny enzymy. Tedy ty, co tráví bílkoviny, i ty, které tráví cukry. Tělo tedy neodlišuje sacharidy a bílkoviny ve stravě. Stejně tak téměř nenajdeme čistě sacharidové a bílkovinné potraviny. Proto striktně vzato, dělená strava vlastně neexistuje.

Jednoduché počty

Existuje totiž jen velmi málo čistě jednodruhových (cukry, tuky, bílkoviny) nebo povolených dvoudruhových potravin (cukry + tuky, bílkoviny + tuky). Pokud bychom šli tedy v dělení stravy do důsledku, získali bychom jen velmi úzké spektrum potravin, z nichž bychom mohli vybírat. Dokonce i pečivo, těstoviny nebo rýže obsahují určité množství bílkovin, které se nesmí podle této diety s cukry míchat.

Kouzlo nechtěného

Dělená strava má ale několik nezanedbatelných pozitivních přínosů. Rozhodnete-li se pro dělenou stravu, musíte přemýšlet o tom, co jíte, a svůj jídelníček tak postupně výrazně „ozdravíte“. Jste nuceni zařazovat do stravy velké množství potravin bohatých na rozpustnou, a především nerozpustnou vlákninu, jejímž zdrojem je zejména zelenina. Zelenina kromě nerozpustné vlákniny nenese navíc téměř žádnou energii (v porovnání například s pečivem) a přitom organismus zasytí na poměrně dlouhou dobu. A právě tento efekt pak vede ke zhubnutí. Sníte tedy na objem stejně, ale do těla dodáte výrazně méně energie. Tělo vlastně hladoví (ale bez pocitu hladu), a tak musí sáhnout do energetických rezerv.

Výhody

principy dělené stravy vás nutí konzumovat poměrně velké množství zeleniny výrazně se tak snižuje energetický příjem stravy, a tím také riziko obezity dělená strava je bohatá na vlákninu (snižuje tak riziko rakoviny tlustého střeva)

Rizika

v knihách předepsané jídelníčky jsou často energeticky poměrně chudé a nedodávají organismu všechny potřebné živiny a minerály

špatné pochopení principů dělené stravy může vést i velkému nárůstu hmotnosti kvůli volbě vysokoenergetických potravin

u řady žen urychluje dělená strava vznik mentální anorexie

Ukázkový jednodenní jídelníček podle dělené stravy

Snídaně:

Sacharidové jídlo: 1 krajíc celozrnného chleba nebo celozrnná houska, tence namazat rostlinným tukem a tence medem,

nebo čerstvé ovoce (kromě banánů, fíků a datlí)

Svačina:

Bílkovinné jídlo: 250 ml polotučného mléka nebo 200 ml zakysaného mléčného výrobku (kyška, kefír, zákys) Oběd:

Bílkovinné jídlo: 150 g libového masa nebo 150-200 g ryb + 400 g zeleninového salátu + malá lžička olivového oleje (varianta: filé na paprice + strouhaný sýr + zelenina)

Svačina:

Sacharidové jídlo: Müsli tyčinka s ovocem Večeře:

Bílkovinné jídlo: Hráškové palačinky - 1 hrnek sterilovaného hrášku, 4 vajíčka, 3 lžíce sušeného mléka, sůl, slunečnicový olej na potření pánve + zelenina

27.1.2009 13:49 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.