ZPĚT

Dieta podle Kim Cattrall

Většina komerčních diet přichází do Evropy z USA, tedy paradoxně ze státu, který má největší problémy s obezitou...Kim Cattrallová se nejenže proslavila v seriálu Sex ve městě, ale je i známou propagátorkou „své“ diety.

rt }}

Většina komerčních diet přichází do Evropy z USA, tedy paradoxně ze státu, který má největší problémy s obezitou…Kim si svoji sexy štíhlou postavu udržuje i ve svých čtyřiceti čtyřech letech právě díky své dietě. Jak sama říká: „Miluji jídlo, proto bych se nemohla trápit dietou, která zakazuje sladkosti, nutí jíst naposledy v pět odpoledne a každou zkonzumovanou kalorii navíc považuje téměř za hřích.“

Kim Cattrallová se nejenže proslavila v seriálu Sex ve městě v roli krásky Samanthy Jonesové, ale ve své zemi je známá také jako propagátorka „své“ diety. Jde vlastně o původní dietu South Beach dr. Arthura Agatsona. Ten sám o ní říká: „Vymyslel jsem vlastní dietu, která není složitá, nevyžaduje po lidech, aby hladověli.

Není ani nízkosacharidová, ani nízkotučná. Můžete jíst vejce, sýry, ořechy, zeleninu a můžete jíst normální porce.“ Jak je to ale ve skutečnosti? Kupodivu není charakteristika daleko od pravdy, i když samozřejmě porce omezené jsou. Dieta je rozdělená do dvou fází, přičemž první část je o poznání striktnější než ty následující. První fáze je čtrnáctidenní, na ni pak navazuje fáze druhá a pak následuje fáze třetí - dlouhodobá a celoživotní.

==== FÁZE PRVNÍ ====
Prvních 14 dní je v případě této diety poměrně přísných co do možnosti výběru potravin. Jde o fázi s velmi nízkým obsahem cukru, kdy podle autora má dojít k obnovení citlivosti těla i na malé dávky sacharidů v dietě. Pokud už jsou nějaké sacharidy ve stravě povoleny, tak jen ty s nízkým glykemickým indexem. Tedy takové, které člověka zasytí na poměrně dlouhou dobu. Přísnou regulaci sacharidů vyvažuje rozumný přístup k tukům, zejména těm zdravým (rostlinným a tukům z mořských ryb). Poměrně velké množství bílkovin v dietě snižuje riziko velkého hladu a zároveň autor vybírá bílkoviny zdravé s nízkým obsahem doprovodného cholesterolu. První fázi můžeme charakterizovat i podle povolených a zakázaných potravin, které jsou přesně vyjmenovány. Zakázané potraviny: bílé pečivo, rýže, brambory, těstoviny, ovoce, zmrzlina, cukr, koláče, sladkosti (bonbony, čokoláda apod.), alkohol. Zdá se vám toto omezení přísné? Možná. Ale vzhledem k tomu, že jde jen o dva týdny, určitě se to dá vydržet. Ostatně tento systém je obecně používán i při ostatních redukčních a ozdravných programech, protože bylo vyzkoušeno, že tato délka je pro dodržení přísných omezení ve stravě pro většinu lidí zvládnutelná.

==== NELOGIČNOSTI V PRVNÍ FÁZI ====

Ne se vším, co autor hlásá, se dá souhlasit a takové stravování doporučit. Například podle jeho rad jsou povoleny pekanové ořechy a pistácie, zatímco nepražené mandle nebo lískové oříšky zcela opomíjí. Anglická slanina, doporučovaná autorem, také nebude ideální součástí pravidelného jídelníčku a zařazovat ji mezi potraviny, které bychom si měli dopřávat stále, je nesmysl, stejně jako každodenní konzumace vařených vajíček. Omezení rajčat na jedno celé denně také nemá logiku. A už vůbec ne v porovnání s doporučovaným konzumováním hrášku, o kterém je známo, že obsahuje poměrně velký podíl cukrů. Není také jasné, proč je mezi nedoporučené sýry zařazen eidam a naopak doporučován k časté konzumaci čedar a tavený sýr.

==== TŘI KILA DOLŮ ==== Autor slibuje po této fázi úbytek tři až šest kilogramů. Reálné jsou spíše tři než šest kilogramů. Výhodou této fáze je, že si uvědomíte základní dietní pravidla:
* jíst pravidelně
* jíst v pěti až šesti malých dávkách
* vybírat si, co jíte ==== FÁZE DRUHÁ ==== Tato fáze by se dala stručně charakterizovat jako opětovné zařazení některých potravin do jídelníčku, například celozrnného chleba, celozrnných cereálií, celozrnných těstovin, brambor a rýže natural. Jíst můžete i ovoce a z alkoholu si denně dopřát skleničku vína.

==== POMALU ALE JISTĚ ==== V této fázi by měl pokračovat postupný, už pomalejší úbytek váhy, přibližně půl až jeden kilogram týdně až do dosažení potřebné tělesné hmotnosti. Tato informace, doporučující hubnout okolo půl kilogramu týdně, se shoduje s doporučením odborníků obezitologů. Autor zdůrazňuje možné pozitivní zdravotní dopady, kdy kromě snížené tělesné hmotnosti dojde i k normalizaci hladiny cholesterolu a triglyceridů v krvi. Klesnout by měla i hladina krevního cukru, což vše jsou logické závěry, ke kterým dojdete, pokud si podrobněji prostudujete jídelníček. Nelogické v této fázi je zařazení popcornu do jídelníčku. Ten má totiž vysoký glykemický index. Zakázané je zde hroznové víno bohaté na jednoduché cukry, a naopak doporučené omezení konzumace vodního melounu a kukuřice na konci této fáze. —- Tip: Zkuste klasické zákusky nahradit tvarohovým sýrem ricotta. Přidat můžete citron, mandle, vanilku nebo kakao.


==== Z TÉTO DIETY SI URČITĚ ZAPAMATUJTE ==== Pravidelná strava pětkrát denně. Zákusek povolen - je zařazen po večeři, tedy v době, kdy máme tendenci mlsat. Ideální je například nízkotučný ovocný tvaroh s vysokým obsahem bílkovin. Klade důraz na konzumaci vlákniny - je důležitá pro správné fungování střev a navozuje pocit sytosti. Pravidelný pohyb je důležitým doplněním redukčního jídelníčku.

Tip : Více informací o této dietě najdete například v knize Dieta ze South Beach (Pragma, 2003).

==== JÍDELNÍČEK PODLE KIM CATTRALL ==== ==== PONDĚLÍ ==== SNÍDANĚ:
180 ml 100% zeleninové šťávy, celozrnný chléb s čerstvou zeleninou

SVAČINA:
miska mozzarelly s rajčaty
OBĚD:
grilovaná kuřecí prsa na tymiánu, zeleninový salát, želatinový dezert

SVAČINA:
celer plněný nízkotučným sýrem
VEČEŘE:
grilovaný losos na rozmarýnu, dušená zelenina, míchaný zeleninový salát s olivovým olejem

==== ÚTERÝ ==== SNÍDANĚ:
180 ml rajčatové šťávy, vaječná omeleta, celozrnný chléb
SVAČINA:
plátky nízkotučného sýra s paprikou

OBĚD:
sekaný zeleninový salát s tuňákem, želatinový ovocný zákusek
SVAČINA:
nízkotučný jogurt
VEČEŘE:
kuřecí prsa s restovanou zeleninou, zákusek ricotta s hořkou čokoládou ==== STŘEDA SNÍDANĚ: ==== Skořicové překvapení (viz recept na str. 34), 180 ml zeleninové šťávy

SVAČINA:
jablko a lžička rostlinného tuku
OBĚD:
velká červená paprika plněná sýrem cottage a pokrájenou zeleninou

SVAČINA:
mozzarella s rajčetem
VEČEŘE:
grilovaný steak s mačkanými brambory

==== ČTVRTEK ==== SNÍDANĚ:
omeleta z ovesných vloček s nízkotučným jogurtem

SVAČINA:
hruška s ricottou
OBĚD:
ledový salát s ananasem a tuňákem

SVAČINA:
polotučný jogurt
VEČEŘE:
kuřecí směs se zeleninou

==== PÁTEK ==== SNÍDANĚ:
celozrnný chléb, rostlinný tuk, vajíčko natvrdo, půl grapefruitu
SVAČINA:
ovoce s tvarohem

OBĚD:
pita chléb s krůtím masem a dijonskou hořčicí
SVAČINA:
nakrájená paprika s nízkotučným sýrem

VEČEŘE:
pečená treska, čerstvý salát s balzamikovou zálivkou ==== SOBOTA ====
SNÍDANĚ:
šálek celozrnných cereálií s čerstvým ovocem, zalité mlékem
SVAČINA:
jablko s tvarohem

OBĚD:
špízy z hovězího masa, paprik a žampionů
SVAČINA:
míchaný salát (rajče, paprika, listový salát, okurka) s olivovým olejem

VEČEŘE:
salát z grilovaného kuřete se tzatziki; hrušky plněné čokoládou ==== NEDĚLE ====

SNÍDANĚ:
borůvkový krém (rozmixovat jogurt, borůvky, drcený led)
SVAČINA:
plátek celozrnného chleba s vajíčkem

natvrdo OBĚD:
kuskusový salát s pikantním jogurtovým dresinkem
SVAČINA:
nízkotučný jogurt

VEČEŘE:
celozrnný chléb s rostbífem, hlávkový salát —- Tip: Pokud se rozhodnete stravovat se podle tohoto dietního plánu, budete potřebovat kromě potravin uvedených na nákupním lístku také: papriky, rajčata, hlávkový salát, okurky, jablka, hrušky, ovoce podle chuti na želatinový zákusek. Suroviny kupujte vždy čerstvé.
Víte, že…**
Kim Cattrallová patří ve svých 50 letech v Hollywoodu mezi nejštíhlejší herečky?

28.1.2009 15:14 | Mgr. Pavel Suchánek

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.