FITweb

Reklama

ZPĚT

Zbavte se zimních tukových zásob!

S příchodem chladných dnů má tělo tendenci ukládat více tuků. Přebytečná kila však na jaře neodložíte jako teplý svetr!

rt}}S příchodem chladných dnů má tělo tendenci ukládat více tuků. Uvědomte si ale, že kaloričtější strava vás sice možná „ochrání“ před zimou, ale přebytečná kila na jaře neodložíte jako teplý svetr…

Co s tím, když se nám zimní tukové faldíky nelíbí a nechceme čekat do léta, až nám počasí a geny dovolí zhubnout? Nejlepší recept je vyhlásit tukovým zásobám válku. Její strategie vyplývá z individuální situace každého jednotlivce. Každopádně pro začátek se všem vyplatí udělat „radikální řez“ a rozmařilé hodování zakončit nasazením týdenního režimu odlehčovacích dní. První den by měl být čistě zeleninový, druhý jen ovocný. Vždy si dopřejte jeden kilogram zeleniny či ovoce na den. Během těchto prvních dvou dnů se organismus dobře pročistí. Od třetího dne přidejte postupně bílkoviny v podobě nízkotučného sýra, jogurtu, bílého masa a sacharidy ve formě celozrnného chleba, rýže, těstovin. Pokud možno vynechte větší dávky tuku a sladkosti. Dbejte na dostatečný pitný režim - alespoň dva a půl litru nekalorických tekutin denně (minerálky, ovocné čaje). Pocit hladu pomůže překonat popíjení vody. Není pravda, že ta žaludek roztahuje. Nezadržuje se v něm, rovnou protéká dále do organismu.

==== DOSTATEK TEKUTIN JE POTŘEBNÝ I V ZIMĚ ==== Pitný režim v chladných měsících roku by se neměl nijak odlišovat od toho, který se doporučuje pro letní období. Většina lidí tráví v zimě hodně času ve vytápěných a klimatizovaných prostorách, kde se organismus dehydruje. A stejně působí na člověka i mrazivé povětří. Denně je proto dobré vypít alespoň dva až tři litry tekutin. Zatímco množství zůstává stejné, výběr nápojů se s klesajícími venkovními teplotami mění. Namísto limonád s ledem přicházejí více ke slovu nápoje teplé, jež zrychlí prokrvení a organismus se po návratu z chladu do tepla rychleji rozehřeje. Typickými zimními nápoji by ale neměly být ty alkoholické. Svařené víno, grog nebo horký punč je dobré konzumovat jen omezeně, a pokud se člověk chystá vyjít na delší dobu do mrazu, neměl by alkohol pít vůbec. Ten sice v první chvíli po požití působí zahřátí, ale jelikož roztahuje cévy, je výdej tepla z organismu příliš velký. Tepelné zásoby se tak v zimním povětří rychle vyčerpají a člověk snadno prochladne. K doporučeníhodným nápojům nepatří černá káva ani silný černý čaj, protože ty namísto dodání tekutin organismus odvodňují a stahují sliznice. Slabý černý čaj je však možné pít bez větších omezení. Lze do něj přidat odtučněné mléko, jako to dělá většina Britů, aby se tak omezila svíravá chuť čaje. Osvěžující je využít původní ruský zvyk a přidat do čaje citron. V posledních letech se velké oblibě těší čaj zelený. Připisuje se mu protirakovinné působení, ochrana proti srdečním onemocněním, snížená kazivost zubů a údajně i podpora dlouhověkosti. I zdánlivě tento zázračný nápoj je však třeba pít uvážlivě. Zelený čaj totiž působí stimulačně - zrychluje srdeční činnost, a kdo nemá v pořádku oběhový systém, mohl by jej nadměrně zatížit. Záleží však na vypitém množství a na tom, jak je čaj silný. ==== VITAMINY V ZIMĚ ====

Vitaminy jsou látky našemu tělu velmi prospěšné a potřebné. Většinu z nich si tělo samo nedovede vytvořit, je tedy nutné je přijímat v potravě. V zimních měsících nám může častěji chybět vitamin C. Jeho zdrojem jsou v našich podmínkách ze 30 % brambory, asi 45 % vitaminu C získáváme ze zeleniny, z ovoce asi 15 %, z mléka asi 3 % a necelá 2 % z masa. Vitamin C bývá při přípravě jídel znehodnocován - a to až z 55 % - teplem, světlem, stykem s kyslíkem, vyluhováním do vody. Při skladování a přípravě potravin bohatých na vitamin C je důležité dodržovat několik zásad, aby se vitaminu zachovalo ve stravě co nejvíce (viz rámeček).

Tip: Doporučená denní dávka zeleniny a ovoce je 500 g, nejlépe v pěti porcích.—-

Tip: Někomu odlehčovací týden bude stačit. Ti, kteří organismus zásobovali potravou vydatněji a potřebují shodit víc, musejí i nadále dodržovat redukční režim. Mělo by se jednat o dietu s trvalým efektem. Platí zásada, že optimální úbytek hmotnosti je 0,5 kg, maximálně 1 kg za týden.

30.6.2008 22:15 | Věra Králová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.