FITweb

Reklama

ZPĚT

Zhubněte (nejen) povánoční kila

Probíhá to rok co rok stejně. Vánoční přejídání, potom nový rok a s ním četná předsevzetí. Ta „hubnoucí“ jsou asi nejčastější. Většinou nám ale dlouho nevydrží. Poradíme vám, jak začít.

Pokud si celý rok nepřipouštíme, že bychom měli zhubnout, před koncem roku už oči před tímto problémem příliš zavírat nelze. Vše umocní svátky, kdy své žaludky rozhodně nešetříme. Na Nový rok je jasné, že bez radikálního snížení hmotnosti to již opravdu nejde. Že to není jednoduché, ví i paní Alena z Brna: „První lednový týden je v práci zmatek, musím dohnat to, na co přes svátky nezbyl čas. Začít snižovat hmotnost na pokraji pracovního vyčerpání je nesmysl, začnu až od dalšího týdne, říkám si vždy. To ale jdeme s kamarádkami na večeři a skleničku, zbilancovat uplynulý rok.“ Druhý týden tedy uplyne, pak třetí, čtvrtý… a je tu jaro a začínáme řešit hubnutí do plavek. Zkuste si letos říct, že by to skutečně mohlo jít i jinak.

JEDNA LŽIČKA ZA MAMINKU, DRUHÁ ZA TATÍNKA...

Jsme stále obéznější. Dokonce tak moc, že ve výskytu obezity jsou před námi už jen Řekové a Chorvaté. S obezitou jsou ale spojeny i zdravotní problémy, které nebývají právě příjemné. Vedle život ohrožujících komplikací, jako jsou ischemická choroba srdeční s možným infarktem myokardu či cévní mozková příhoda, nám život komplikuje např. přetížení žilního systému dolních končetin s otoky nohou, bolesti páteře či mykózy. Jak tedy přistupovat k odhodlání zhubnout?

ZVLÁDNU TO SAMA

Můžete to zkusit svépomocí. S dostatkem pevné vůle je tato cesta snadná. Ale to je právě nejčastější kámen úrazu. Stále fungujeme jako děti, které aby dělaly to, co není příjemné, musejí mít nad sebou kontrolu. A hubnutí je opravdu cesta proti přirozenosti, musím se rozhodnout vědomě se snažit několik týdnů či měsíců omezovat to, co mi je příjemné a dělá mi radost. Pokud se na tuto krkolomnou cestu vydáte samostatně, vyhněte se chybě, kterou dělá mnoho žen i mužů. Pokud jíte ráda maso, vyhněte se tomu, že si budete k večeři dělat zeleninové saláty a k obědu celerové řízečky. Nevydržíte dlouho. Po třech týdnech se vyčerpaná a nespokojená vrátíte k tomu, co vám chutná. Rada zní: pouze nahrazovat nezdravé věci. Místo běžného sýra např. typu eidam, který má asi 1460 kJ na 100 g, kupte tentokrát eidam 20%, který obsahuje 900 kJ na 100 g. Podobně postupujte i u jiných výrobků.


Víte, že… poslední porce jídla by měla být v 19 hodin a její kalorická hodnota by neměla překročit 800 kJ?

MUDR. ERIKA MATĚJKOVÁ

Centrum pro léčbu obezity a zdravý životní styl www.obezita.com


OŠALTE CHUTĚ (A BUĎTE ŠTÍHLÁ)

Dostáváte chuť k jídlu vždy, když před sebou vidíte ležet jídlo, ačkoli jste před chvílí svačila? Celý den se dokážete kontrolovat, ale vaše vůle pravidelně selhává úderem sedmé hodiny večerní a návštěvy u příbuzných končí prázdnou miskou s oříšky, které jste spořádala během pěti minut? Nezoufejte, i vy máte šanci na změnu. Podívejte se na několik pravidel, která vám pomohou. Ukusujte po velmi malých částečkách. Překlenete tím velmi nebezpečný časový interval, po který trvá našemu mozku, než získá ze žaludku signál, že jíme. * Mezi každým soustem se hodně napijte. Pocit zasycení se dostaví dříve.
* Používejte malé talířky, lžíci i skleničku. Na menší talířek máme tendenci dát méně jídla.
* Pokud půjdete na návštěvu, kde je více neznámého jídla, od každého jen trochu ochutnejte.
* Nejezte zbytečně to, co znáte. Nechte si možnost ochutnat spíše to, co nekoupíte.
* Na oslavu, raut či pracovní večeři si oblékněte něco, co je vám skutečně „tak akorát“. Možná se budete cítit trochu nesvá, ale těsné oblečení vám nedovolí sníst víc, než je nutné.
* Nenoste doma vytahané oblečení. Klamete tak sama sebe, že vaše váha je v normě a nemusíte se hlídat. Oblečení do pracovního kostýmku by pak mohlo být tvrdou srážkou s realitou.
* Posaďte se ve společnosti vedle velmi štíhlé ženy. Můžete se inspirovat tím, jak ona zvládá pokušení oříšků a chlebíčků a nebudete chtít zažít pocit trapnosti, kdy byste vyjídala chipsy z misky.

ZÁKLADNÍ PRAVIDLA SNIŽOVÁNÍ VÁHY

* Jezte do 5000 kJ, 80 % žen i mužů při této hodnotě hubne a přitom netrpí pocitem hladu ani nedostatkem základních živin.
* Zapisujte si pravidelně do záznamníku to, co sníte. Ještě než se pustíte do jídla, odvažte si ho a spočítejte si velikost porce.
* Porce by neměla přesáhnout 1400 kJ, večerní porce 800 kJ. Pokud si dáte porci větší, např. běžnou porci špaget se smetanou a masem či pizzu, což je přibližně 3500 kJ, je tělo nuceno si kJ, které není schopno rychle spálit, uložit do tukových zásob.
* Omezte příjem tuků. Dejte si pozor na příjem skrytých tuků v potravinách (např. kokos, ořechy, smetanové jogurty, sýry apod.).
* Dbejte na to, aby bylo v jídelníčku dostatečné množství bílkovin. Bílkoviny je možno získat např. z masa (nejlépe krůtí, kuřecí, ryby, méně vhodné hovězí, nejméně vhodné vepřové), dále z tvarohu (sladký tvaroh, cottage sýr, běžné vaničky tvarohu), tofu sýra, fazolí. Dostatečné množství bílkovin v jídelníčku pomáhá uvolňovat tuky z tukových zásob v buňce.
* Jezte hodně zeleniny a ovoce. Zelenina je pro snižování váhy vhodnější, v ovoci, i když je zdravé, můžeme přijímat hodně kJ. Např. banán obsahuje 600 kJ, což je více než 1 houska, broskev má průměrně 500 kJ. Po nadměrné konzumaci ovoce můžeme v létě lehce přibrat. Jezte hodně mléčných výrobků. Lidé, kteří snědí alespoň pět porcí mléčných výrobků za den, nemají potíže s udržením váhy.
* Vyvarujte se velkého množství ořechů a sušeného ovoce. Ořechy obsahují hodně skrytých tuků, průměrná hodnota je 2800 kJ/100g. Sušené ovoce je koncentrovaná usušená hmota, průměrná hodnota je 1200 kJ/100 g.
* Omezte příjem kJ ze sladkých nápojů a alkoholu (např. šťáva do vody, džusy, slazené minerálky, sklenička vína či piva po večeři).
* Sladké pouze do 14 hodin, maximálně jedna sladkost za den.
* Denně snězte 6-7 porcí. Pokud jíme častěji a menší porce, pomáhá to zrychlovat náš metabolismus, a rychleji tedy spalujeme a hubneme. Pokud jíme pouze 3-5 porcí za den, tělo je ve stresu a zapíná šetřící cestu metabolismu, hubnutí se tím zpomaluje.

Místo tučného jogurtu např. Florian, který má přibližně 700 kJ na 100 ml, kupte např. jogurt Holandia s hodnotou 300 kJ na 100 ml. Místo vepřových steaků si udělejte krůtí řízek. Místo smetany do omáčky použijte smetanu light. Maso podlévejte minimem tuku, ale dobře ho okořeňte. K večeři mu kupte tuňáka ve vlastní šťávě a ozdobte to trochou zeleniny. Tato cesta je sice pomalejší, ale k úspěchu jistojistě vede.

PORADÍM SE S ODBORNÍKY

Zkuste překonat svůj pocit nejistoty a navštívit, pokud je to v oblasti, kde bydlíte, možné, odborníka - lékaře. Je mnoho lidí, kteří mají rádi systém. A ten vám v poradně opravdu doporučí. Zde se dozvíte, že můžete jíst většinu svých oblíbených jídel, ale v menších porcích či v určitém čase, a přitom si udržet dietní režim do 5000-6000 kJ. Naučíte se spočítat si kalorickou hodnotu jídla, zkombinovat si vhodně jídlo tak, aby v něm bylo dostatečné zastoupení jednotlivých živin. Docílíte tak toho, že budete spalovat vysoké procento tuků, minimálně svaloviny a přitom vám stále zůstane pocit kvalitního života. Pokud jste nuceni předložit svůj týdenní jídelníček lékařce a ještě se před ní svléknout do spodního prádla a zvážit, ješitnost a touha po úspěchu vám nedovolí si bezmyšlenkovitě koupit koláček nebo si u rodičů dát vepřo knedlo zelo. Obezita je zdravotní problém. Je to skutečně tak. Mnoho lidí to ovšem odmítá přijmout jako fakt. Lékař přesně může zvážit, co je pro vás z hlediska příjmu potravy vhodné, čemu se naopak vzhledem k vašim dalším onemocněním vyhnout. Včas vám také může doporučit a předepsat léky na snížení hmotnosti. Tím je možné se vyhnout nejen dalšímu zklamání z toho, že vaše vůle opět selhala. v

POMOC JMÉNEM CLA

Dodržování zdravého životního stylu vč. pitného režimu a pohybové aktivity - to vše vám pomůže ke snižování nadváhy. Pokud hledáte i podpůrné volně dostupné prostředky, zkuste se v lékárně poohlédnout po přípravku s CLA, tedy s konjugovanou kyselinou linolovou. Ze zbrusu nové studie provedené profesorem Schoellerem totiž vyplývá, že skupina mužů ve věku 18-44 let, která užívala denně 3,2 g CLA v kapslích, za šest měsíců shodila v průměru kilogram tuku na člověka oproti lidem, kteří užívali neúčinnou látku v identických kapslích. Ti dokonce v průměru jeden kilogram tuku naopak nabrali. Co ze studie vyplývá? Že konjugovaná kyselina linolová má schopnost redukovat tělesný tuk.


KDE VÁM POMOHOU

www.obezita.com - individuální poradna snižování nadváhy
www.stob.cz - skupinové kurzy hubnutí
www.iscare.cz - tato poradna je hrazena z veřejného zdravotního pojištění
www.merrylinka.cz - individuální poradna snižování nadváhy
www.klub-diana.cz - skupinové kurzy snižování nadváhy, individuální terapie

FAKTA

Obvod pasu spolehlivě udává, jak jsme na tom se svým zdravím. Zvýšené riziko zdravotních komplikací u žen je s obvodem pasu větším než 80 cm, u mužů pak více než 94 cm. Proto se sami změřte a hned si můžete udělat představu, jak na tom jste.

30.6.2008 22:15 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.