FITweb

Reklama

ZPĚT

Vítězství nad jojo efektem

Jojo efekt je největším nepřítelem všech, kteří se opakovaně pokoušejí zhubnout. Jana střídavě hubla a zase tloustla více než šest let. Pak ale změnila životní styl a nad jojo efektem navždy vyhrála.

JANA, 26 LET NA MATEŘSKÉ DOVOLENÉ

Někdo má to štěstí, že se narodí s geny předurčujícími mu štíhlou postavu bez ohledu na to, co a v jakém množství sní, jiný se trápí s kily odjakživa. Jana patřila ke druhé skupině. Babička i maminka mají sklon k nadváze a ona to po nich také podědila. Záviděla sestře, která byla spíše po hubeném tatínkovi. „Odmalička mi každý říkal - ty jsi celá maminka - jak já jsem tuhle větu nesnášela. Věděla jsem, že jsem silnější než ostatní děti ve třídě, a proto pro mne byl každý tělocvik nebo každoroční vážení před celou třídou utrpením. Příliš těžkou hlavu jsem si z toho ale nedělala a dál do sebe cpala hory sladkostí. Třeba taková tatranka s mlékem nebo bábovka… To bylo moje,“ říká dnes už štíhlá Jana. „Oči mi otevřela až tátova věta, že mám největší zadek ze třídy, a kluk, do kterého jsem se v té době zamilovala. Bylo mi 14 let, vážila jsem 75 kg a moje „láska“ to vnímala jako terč dost častých narážek. To mě přinutilo k tomu, abych začala hubnout.“ Jen málokterá dívka má v tomto věku dostatečné znalosti o výživě a správných principech hubnutí, proto není divu, že se Jana uchýlila k na první pohled nejjednodušší, ale zrádné cestě - hladovce. Přestala téměř úplně jíst a pila pouze vodu a čaj. Výsledek se dostavil rychle, za měsíc měla o 8 kg méně, za měsíc a půl byl úbytek již 15 kg. „Pár týdnů si jídlo dokážete odpírat poměrně snadno, zvlášť když máte pevnou vůli jako já. Bohužel, věčně se hladovka vydržet nedá a já se brzy opět vrátila ke svým stravovacím návykům. A kila šla opět nahoru.“ Tak to šlo stále dokola, po každém dietním pokusu se Janina váha vyšplhala o několik kilo nahoru oproti předchozí váze. Díky tomu se brzy dopracovala až k 85 kg.

SPOKOJENOST NASTARTOVALA HUBNUTÍ

„Postupně jsem se již smiřovala s tím, že nadváha je v naší rodině dědičná a ani já nebudu výjimkou a stanu se tak věrnou kopií své maminky. Okolo dvaceti let se ale něco změnilo. Možná to bylo i tím, že jsem již čtyři roky žila s přítelem, kterému má kila navíc nevadila a já se nemusela stresovat tím, že musím zhubnout kvůli němu. Vlastně si ani nepamatuji, co pro mne bylo tím hlavním impulzem ke změně celého životního stylu.

Možná to byla kniha „Miluj svůj život“, kde autorka píše, že vše, co si přejeme a po čem toužíme, se nám může splnit. Stačí si jen věřit, být spokojený sám se sebou a mít se rád. Byl to pro mne hnací motor a opravdu se mi díky tomu život změnil.“ Jana tehdy zjistila, že i müsli tyčinka může chutnat překvapivě dobře, že kuřecí maso je lepší než vepřové a že nízkotučný sýr chutná vlastně skoro stejně jako smetanový a podobně. Její jídelníček se postupně úplně změnil. Omáčky, smažená jídla a různé sladkosti omezila na minimum a postupně je vyměnila za zdravější varianty. Zvykla si při nakupování kontrolovat kalorie, tuky a sacharidy a pečlivě číst etikety potravin. „Zpočátku jsem měla strach, že mám příliš zpomalený metabolismus, a když začnu častěji jíst, budu přibírat. Jedla jsem tedy opravdu miniaturní porce pětkrát až šestkrát denně. Ke svému překvapení jsem nejen netloustla, ale začala i pomalinku hubnout. Časem jsem dokonce vycítila, že si mohu v jídle i trochu přidat, aniž by se to projevilo na mé váze. Během tří let jsem tímto způsobem zhubla o 30 kg,“ popisuje Jana svůj začátek hubnutí.

PÉČE O DÍTĚ JE PRO MNE SPORT

Mnoho žen má strach z těhotenství kvůli poporodním kilogramům. Jak to bylo u Jany, maminky dvouleté holčičky? „I když mne nejdříve všichni strašili a tvrdili, že u nás v rodině má každá žena problém shodit kila nabraná v těhotenství, já si byla jistá svojí pevnou vůlí a způsobem života, proto jsem o svoji postavu starosti neměla. Do porodnice jsem odcházela s 80 kg a při propuštění jsem měla o deset méně. Zbývající kilogramy jsem hravě zhubla během prvních pár měsíců po porodu. Možná teď budu velkou inspirací pro všechny „lenochy“, ale ani já sportování příliš nedám. Každý den se snažím pouze posilovat břicho, což je naše rodové kritické místo, a dělám několik cviků na zadeček a nohy. Jiný sport v podstatě neprovozuji. Pravda ale je, že taková péče o malé dítě je pro mne velký sport sám o sobě.“

TURBODÁMA

Váhu si Jana udržuje poměrně snadno a jak sama tvrdí, rozhodně nemá strach z jojo efektu. Řekla si, že už nikdy nedopustí, aby výrazně přibrala a věří si, že to dokáže. Nakupuje jen nízkokalorická jídla, kuřecí a krůtí maso a do jídelníčku zařazuje co nejčastěji zeleninu a ovoce. „Přestože jsem úplně vyřadila své milované sladkosti, nemám pocit, že by mi nějak výrazně chyběly. Jde jen o zvyk. Všechno lze nahradit, proto když mám chuť na sušenku, dám si müsli s nižším obsahem cukru, a pokud se mi opravdu sbíhají sliny na čokoládu, dám si ji. Ale jen kousek a občas. To se týká i různých večeří a obědů s kamarádkami. I když obyčejně nevečeřím, jednou za čas si s nimi do restaurace zajdu a dám si normální jídlo. Ale bez výčitek a špatného svědomí. Vím, že si to zasloužím, protože z 99 % jsem v jídle vzorná.“ Jana také nedá dopustit na různé pročisťující čaje a odlehčovací dny. Jednou za dva týdny si naplánuje den, kdy pije pouze vodu a zelený čaj a jednou za rok provádí týdenní detoxikační kúru (viz rámeček). „Mnoho lidí se mne ptá, co mne celou dobu motivovalo. Já tvrdím, že motivací by si měl být každý sám pro sebe. Velkou motivací byl i obdiv okolí a uznání od kamarádů. Za každých pár kilo jsem se odměnila něčím hezkým na sebe. Byla to v podstatě i nutnost, protože časem mi bylo všechno volné a jen na mně plandalo. Když se teď podívám na své staré kalhoty, které mám schované pro výstrahu, tak si říkám, že jsem byla opravdu turbodáma,“ dodává se smíchem Jana.


Tip: Přestože Jana bydlí v jednom domě s rodiči, vaří si pro sebe a svoji holčičku odděleně zdravá jídla. Snaží se tak jít příkladem své mamince, kterou také trápí nadváha a již několik let s ní zápasí. Jednou z nejlepších motivací je totiž příklad blízkého, který boj s kily úspěšně vyhrál.

Tip 2: Nákupy oblečení, které pro mě dříve znamenaly noční můru, se změnily v mou nejoblíbenější činnost.

Tip 3: Když mě večer honí mlsná, dám si místo čokolády zelený čaj s medem.

UDRŽOVACÍ JÍDELNÍČEK

SNÍDANĚ: ráno většinou začínám cereáliemi, nízkotučným mlékem a nakrájeným ovocem
SVAČINA: ovoce nebo ovocný koktejl
OBĚD: kuřecí maso se zeleninou nebo sójové maso s rýží
SVAČINA: tmavé pečivo s nízkotučným sýrem nebo tvarohovou pomazánkou, zeleninová šťáva
VEČEŘE: tu vynechávám, pouze si dám něco malého, abych neměla večer u televize hlad, je to buď mrkev, jablko, banán nebo nízkotučný jogurt.

JANINA RADA:

„Nemá cenu přečíst si dietu, pak se s ní několik dní trápit, dodržovat ji a po skončení týdenní terapie se vrhnout na normální jídlo. Připadá mi to jako týrání sebe sama. Lidé, kteří potřebují zhubnout, si musejí uvědomit, že jde o běh na dlouhou trať, a zařídit se podle toho. Pomalu si zvykat na jiná jídla, obětovat tomu čas a vydržet. Postupně sami zjistí, tak jako já, že jim kachna s knedlíkem zmizela ze stolu. Každý by si měl upravit jídelníček podle svých chutí a možností. Začněte třeba tím, že si jídlo rozdělíte do více porcí. Nebudete se celý den trápit hlady a po návratu domů se vám nestane, že vybílíte lednici.“

DETOXIKAČNÍ TÝDEN

PRVNÍ DEN - pije se pouze voda a čaje
DRUHÝ DEN - může se přidat kysané zelí
TŘETÍ DEN - zařadí se zelenina
ČTVRTÝ DEN - ovoce
PÁTÝ DEN - rýže, zeleninové rizoto…
ŠESTÝ DEN - brambory, těstoviny, sýry, mléčné produkty…
SEDMÝ DEN - postupně se navracíme k normální stravě, přidat můžeme drůbeží maso nebo rybu

RÝŽOVÉ NUDLE S KUŘECÍM MASEM

Na pánvi opražíme na kolečka nakrájenou mrkev, kousky rajčat, pórek a brokolici. Přidáme hrst namočených sušených hub a na kostky nakrájené kuřecí maso. Opepříme, osolíme, zakápneme sójovou omáčkou a nakonec promícháme s uvařenými rýžovými nudlemi.

DÁREK

Čtenářce Janě blahopřejeme k úspěšnému úbytku tolika kilogramů a zasíláme jí malý dárek: stolní kalendář na rok 2007/2008 a hydratační tělové mléko Balea z dm drogerie.

JANINY DIETNÍ TIPY

1. Před každým jídlem vypiji sklenici vody, která mi navodí pocit sytosti, a já toho pak již tolik nesním.
2. Ráno si dávám na povzbuzení organismu sklenici vody s jablečným octem a medem nebo vymačkaným citronem. Snídám až po 20 minutách.
3. Snažím se vždy jeden den v týdnu pít jen vodu a čaje. Připadám si pak pročištěná a lehká. Mám pocit, že se mi tím zlepšuje i pleť a sama ze sebe mám dobrý pocit.
4. Jednou za rok udělám detoxikační kúru. Většinou to bývá v lednu, abych do nového roku vstupovala zbavená všech škodlivin.
5. Četla jsem skvělou radu, která zabírá i u mne. Když mám na něco obrovskou chuť, nejdříve napočítám do třiceti, a pak se snažím sama sobě vsugerovat pocit, že jsem to už snědla. Jídlo dodá jen krátkodobý pocit chuti a za chvíli už ani nevíte, že jste něco snědla. Takhle se krásně přelstíte.
6. Nikdy u vaření neuždibuji. Zjistila jsem, že neustálým olizováním vařeček a ochutnáváním spořádám neskutečně kalorií a ani si toho nevšimnu.
7. Olej používám opravdu minimálně. Stejně dobře lze vařit na páře a některá jídla navíc tuk ani nepotřebují.
8. Místo tatarky nebo majonézy si dělám zálivku z bílého jogurtu, tím ušetřím spoustu kalorií.
9. Dnes je opravdu bohatá nabídka nízkoenergetických jídel, kterými lze stejně dobře nahradit i klasické kalorické bomby. Kupuji nízkotučné sýry, jogurty, používám tofu, sójové maso apod. Přitom si pochutnám úplně stejně dobře.

30.6.2008 22:15 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.