ZPĚT

S Dietou krásnější - 4. díl

"Vánoce jsem zvládla myslím velmi dobře. Na začátku ledna jsem byla u paní doktorky Šrámkové a váhu jsem měla o 2,5 kg nižší než před svátky," říká Jitka Javůrková, jedna z účastnic hubnoucího programu.

SVÁTKY JSOU PRO VĚTŠINU TĚCH, KTEŘÍ DODRŽUJÍ DIETNÍ REŽIM, JEDNÍM Z NEJTĚŽŠÍCH OBDOBÍ V ROCE. TALÍŘE PLNÉ DOBROT, POSEZENÍ U TELEVIZE… TO VŠECHNO SVÁDÍ K JEHO PORUŠENÍ. JAK SE S NÁSTRAHAMI ZIMNÍCH SVÁTKŮ POPRALY NAŠE SOUTĚŽÍCÍ?

VÁNOČNÍ DIETA

1. JAK JSTE ZVLÁDLA VÁNOCE PO DIETNÍ STRÁNCE? 2. UDĚLALA JSTE SI ČAS NA SPORT? 3. CO PRO VÁS O SVÁTCÍCH BYLO Z HLEDISKA DIETNÍHO PROGRAMU NEJTĚŽŠÍ? 4. VAŘILA JSTE DIETNĚ, NEBO BYL NA STOLE KLASICKÝ SMAŽENÝ KAPR A BRAMBOROVÝ SALÁT S MAJONÉZOU? 5. DODRŽUJE S VÁMI ZDRAVÝ JÍDELNÍČEK I NĚKDO BLÍZKÝ? 6. ASI MÍVÁTE OBČAS CHUŤ SE VŠÍM „PRAŠTIT“ A TŘEBA SE POŘÁDNĚ NAJÍST. CO DĚLÁTE, ABYSTE TOHLE ZVLÁDLA? —-

PROGRAM HUBNUTÍ

Jitka Javůrková
BMI 28,3 (na začátku projektu 30,4) 1. Vánoce jsem zvládla myslím velmi dobře. Na začátku ledna jsem byla u paní doktorky Šrámkové a váhu jsem měla o 2,5 kg nižší než před svátky! Většina lidí přes Vánoce přibere, což naštěstí nebyl můj případ. Mým cílem bylo váhu si hlavně udržet, takže jsem byla opravdu mile překvapená, když jsem zjistila ten úbytek kil. Vůbec jsem nedoufala, že bych přes svátky něco shodila. Věděla jsem, že se přes Vánoce neubráním cukroví, kousku vánočky, domácímu bramborovému salátu ani silvestrovským chlebíčkům. Je pravda, že jsem si dala ode všeho, ale jen malé porce a s tím, že následující den jsem jedla „zdravě“, tedy ovoce, zeleninu… Snažila jsem se kousky cukroví nahradit fíky nebo mandarinkou, ale není to prostě ono. Proto jsem byla moc ráda, že i MUDr. Šrámková byla mile překvapená váhovým úbytkem, je to pro mě takový dobrý vstup do nového roku. 2. Na sport jsem si čas neudělala. Naposledy jsem byla v posilovně těsně před Vánocemi a pak až 3. ledna. S trenérem jsem se shodla, že si udělám takové menší sportovní prázdniny, tedy oněch 10 dní, ale slíbila jsem, že si budu hlídat jídlo, což se mi podařilo. Během Vánoc, po nich a přes silvestrovské volno jsem podnikla pouze několik delších procházek na čerstvém vzduchu. 3. Jak jsem již uvedla, tak nejtěžší bylo odolat všem vánočním a silvestrovským nástrahám v podobě cukroví a vůbec množství jídla všude kolem - na návštěvách u příbuzných a přátel. Pravda je, že pokud by bylo striktně zakázáno jíst cokoli z výše uvedených dobrůtek, tak by to člověka lákalo o to víc. Protože jsem věděla, že si 1-3 malé kousky cukroví nebo něčeho podobného vzít můžu, nebylo to tak hrozné pokušení. 4. Na Štědrý den jsem měla tradiční menu v malém množství - čočkovou polévku (je to tradice u nás v rodině, protože rybí nikdo nejí), kuřecí řízek (kapra zrovna nemusím) a trochu bramborového salátu i s tou majonézou - a jako přípitek sklenku suchého bílého vína. 5. Zdravý jídelníček nikdo v mém okolí nedodržuje, ale jak si jednou zvyknete na „svůj“ způsob stravování, tak vám ani nevadí, že vaše okolí si dopřává něco jiného než vy. Někdy mám pocit, že to tělo se samo „brání“ dát si například masové výpečky, bramborové knedlíky plněné uzeným masem a podobné speciality. Prostě to už ani nechcete. 6. Popravdě řečeno, pocit „praštit s tím“ kvůli stravě jsem ještě neměla. Spíš mám někdy pocit, že nemám v současné chvíli čas na nic jiného než na „dietní program“ - 3krát týdně do posilovny (přičemž trenér by mě tam rád viděl spíše 4krát), 2-3krát týdně do salonu na kúry, a to vše za podmínky, že cvičení a návštěva salonu by neměly být ve stejný den. Do toho práce, společenské povinnosti… a „normální“ život. Naopak musím říct, že je velmi motivující, když si lidé v mém okolí začínají všímat, že jsem zeštíhlela. Takže zatím rozhodně nekončím! Jitka během několika týdnů shodila více než 6 kg. Pokud se vám to zdá málo, zkuste si vzít do jedné ruky čtyři velké láhve plné vody. Že je to docela velká zátěž? Vidíte, a přesně o tolik je Jitka lehčí.

JITČIN DIETNÍ RECEPT

KUŘECÍ PRSA NA ROZMARÝNU
Suroviny plátky kuřecích prsou (množství podle počtu osob) rozmarýn - nejlépe čerstvý sůl, pepř Postup Plátky syrových kuřecích prsou lehce poklepejte a posypejte čerstvým rozmarýnem pokrájeným na větší kousky. Osolte, opepřete a pečte nasucho z obou stran na tefl onové pánvi. K tomu je ideální restovaná zelenina nebo kopec čerstvého salátu. Je to moje oblíbené jídlo: jednoduché, dietní a chutné.

FORMOVÁNÍ POSTAVY

Anna Mansfeldová
Boky: -7 cm 1. V mém případě snad ani nešlo o to, že byly Vánoce, ale o to, že jsem byla doma u rodičů. V Praze v ledničce nic nemám, a tak nic jíst nemůžu, ale tady doma je lednička vždy plná. Snažila jsem se ale jíst normálně, jak jím, ale občas jsem nějakému tomu sýrovému pečivu neodolala. 2. U nás doma není až taková možnost sportovního vyžití, jako je v Praze. Chodila jsem plavat do bazénu, jezdila jsem na rotopedu a s přítelem jsme si udělali výlet na Sněžku a tu jsme zdolali pěšky, takže jsem nezahálela. 3. Nejtěžší bylo jít kolem stolu, na kterém byla spousta dobrot, a neuždibovat. Kdyby tam nebylo nic, byly by Vánoce úplně v pohodě :-) 4. Já jsem jedla tak, jak jím normálně. Zbytek rodiny jedl své jídlo. Já jedla kuře s celozrnnou rýží, brokolici, těstoviny atd. U Štědrovečerní večeře jsem měla malou lžíci bramborového salátu, aby se neřeklo, a přírodní kuřecí plátek. 5. Ne, bohužel… 6. Není to chuť se najíst, ale najít čas a chuť na všechno ostatní. Můj jídelníček není zase až tak odlišný od toho, co jsem jedla doposud, takže to mi tak nevadí, ale chuti a času je pořád málo na ostatní věci. A když to na mě přijde, tak si holt řeknu, že jsem se dala na vojnu, tak z ní přece nebudu utíkat. Dokázali to jiní, tak já to dokážu také!

OTÁZKA PRO

Davida Hehejíka, osobního trenéra World Class, člena profesionálního týmu osobních trenérů World Class Mají od vás Anička, Barbora a Jitka nějaká pohybová doporučení na doma, nebo cvičí „jen“ ve fitku? Myslím, že pokud se člověk rozhodne dosáhnout svého cíle, musí ho cesta, kterou si zvolil, bavit, aby hodnoty, kterých dosáhne, byly trvalé a kompenzované.

Soutěžící se rozhodly a já se snažím, aby je cesta bavila. Chci maximálně využít jejich úsilí a nevyčerpat jejich motivaci. Kdybych je úkoloval i na doma (…a věřím, že mají spoustu povinností i mimo rámec soutěže), jistě by jejich úsilí v tělocvičně nebylo takové (pokud by doma cvičily poctivě…), a pokud by doma necvičily poctivě, jistě by to nemělo pozitivní vliv na jejich celkovou motivaci ke cvičení vůbec.

Je to kruh. Ten kruh je důvodem, proč jsem jim nedával práci domů. Mým záměrem je, aby to, co odvedou v posilovně, bylo jejich „the best“. Psychologicky vzato totiž není důležité trávit určitou činností hodiny (…dokud ji nezačnete nenávidět a následně možná i sám sebe), ale dělat věci nejlépe, jak dovedete. Teď a tady.

ELIMINACE CELULITIDY

Barbora Malá

Stehna: -7 cm

1. Nepřistupuji k jídlu jako k dietnímu, ale spíše se snažím, aby bylo co nejzdravější a samozřejmě v dnešní uspěchané době i rychlé. Většinou jsou to pečené ryby podlité vodou a s kořením anebo již zmiňovaný bramborový salát bez majonézy a tatarky, ale s přídavkem bílého nízkotučného jogurtu nebo sojanézy.

2. Kdyby byl sníh i u nás, asi bychom alespoň na den někam vyrazili, ale jinak bohužel nemám čas vyjet za sněhem na dovolenou.

3. Ve firmě jsme měli hodně práce i mezi svátky, a tak jsem musela cvičení skloubit i s jinými místními posilovnami a skupinové cvičení nahradit hodinovou jízdou na kole.

4. I když nemám předepsanou žádnou dietu, snažím se jíst zdravěji, a tak na Vánoce jsem sice měla obalovaného kapra, ale jedla jsem ho bez trojobalu a k němu brambory vařené ve slupce. Klasický bramborový salát spíše jím na chlebíčkách, ale přidávám do něho místo majonézy a tatarky bílý nízkotučný jogurt anebo sójovou majonézu.

5. V naší rodině málokdy jíme společně. Ale pokud přijedu za rodinou a uvařím něco zdravého a vypadá to dobře, také si dají.

6. Nemyslím si, že jíst zdravěji, znamená hladovět. Ale pravda je, že občas mám chuť si dát třeba čokoládu. Dám si ji, ale vždy se o ni s někým podělím, a proto jí nesním takové množství.

BARBOŘIN TIP

Pokud si potřebujete připravit na druhý den do práce rychlý a přitom zdravý oběd, zkuste následující recept: čerstvou zeleninu (fazolky, brokolici, kolečka mrkve atd.) krátce povařte ve vodě, nechte okapat a poté orestujte na olivovém oleji. Takto připravenou zeleninu si také můžete rozdělit do menších porcí, zamrazit a podle potřeby postupně použít.

26.1.2009 13:30 | Mgr. Jana Chocholáčová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.