ZPĚT

Zdena Kautová - Vítězství v hubnoucí soutěži

Někomu se hubne lépe samotnému, jiný dává přednost skupinovému hubnutí. Paní Zdena vsadila na podporu ostatních bojovníků s nadváhou a za devět měsíců se jí podařilo shodit 25 kg.

ZDENA KAUTOVÁ, ZDRAVOTNÍ SESTRA

Někomu se hubne lépe samotnému, jiný dává přednost skupinovému hubnutí. Paní Zdena vsadila na podporu ostatních bojovníků s nadváhou a za devět měsíců se jí podařilo shodit 25 kg. Paní Zdena začínala hubnout jako většina z nás několikrát a výsledek, pokud se vůbec dostavil, měl krátkou trvanlivost. Téměř rok zahajovala každé pondělí novou dietu, dodržovat ji však dokázala jen několik dní a pak se vrátila ke svým starým zvykům. „V lednu 2005 se mi dostal do rukou inzerát se soutěží „Komplexní proměna“ a já se rozhodla, že to zkusím,“ vypráví paní Zdena. „Vůbec mi nešlo o nějakou výhru, tu jsem zpočátku vůbec neregistrovala, důležitější pro mne bylo mít nad sebou dohled. Dnes můžu říct, že bych to sama nikdy nezvládla. Přihlásila jsem se do kurzu skupinového hubnutí pod odborným vedením. Jednalo se o tříměsíční kurzy snižování nadváhy, jejichž cílem je zhubnutí i celková změna životosprávy.“ Kurz probíhal každý týden a obsahoval vážení, měření obvodů, analýzu jídelníčku, měření tuků v těle a poradenství o zdravé výživě. Pak následovala hodina cvičení uzpůsobená pro lidi s nadváhou.

JÍDLO LZE OŠIDIT

Zdenu vychovávala babička, která výborně vařila i pekla. Téměř všechna jídla měla máslový základ, smetanu, zkrátka nic šizeného. „Babička mi vždycky říkala: „Na jídle se nedá šetřit.“ Já jsem nyní poznala, že to lze a na chuti to nijak neubere. Z jídelníčku jsem úplně vyřadila tučné a smažené potraviny, kupovala jsem hodně ryb a drůbeže, smetanové jogurty a sýry jsem zaměnila za nízkotučné, bílé pečivo za celozrnné a přidala jsem hodně ovoce a zeleniny. Začala jsem si zapisovat a vážit každou porci jídla a naučila se počítat energetickou hodnotu pokrmu. Největší problém mi ze začátku dělaly snídaně, protože jsem nikdy v životě nesnídala, a příjem dostatku tekutin, protože dřív jsem pila jen tehdy, když jsem měla žízeň. Začala jsem také užívat vlákninu a jedla jsem minimálně 5-6x denně,“ popisuje změnu svého jídelníčku. Ze začátku byl příjem stravy omezen na 4000 kJ za den. Zdena si toto množství rozdělila na 800 kJ na snídani, 400 kJ na svačinu, 1600 kJ na oběd, 400 kJ na odpolední svačinu a 800 kJ na večeři. Kdo se v nutričních hodnotách jídel jen trochu orientuje, na první pohled vidí, že nejde o nijak závratné množství jídla. Paní Zdena však tvrdí, že největší roli hraje psychika a pevná vůle. Díky tomuto přísnému režimu se jí podařilo během 3ŕ4 roku zhubnout o 25 kg, a stala se tak i výherkyní celé soutěže „Komplexní proměna“.

ZMĚNIL SE MI CELÝ ŽIVOT

Tím, jak postupně ztrácela na váze, začínala být stále více pohyblivá. Kromě cvičení v kurzech chodila hodně pěšky. „Přestaly mne bolet nohy a i krevní tlak se dostal do normálních hodnot. Přestože se objevili lidé, kteří mne od hubnutí zrazovali, více bylo těch, kteří mi drželi palce a podporovali mne. Já se motivovala tím, že jsem si za každé kilo dole koupila nějakou maličkost - kosmetiku nebo něco na sebe.“ Se ztrátou kil se nezměnilo jen tělo, ale celý život. Už se nestydí vyjít ven, nevyhýbá se společnosti, nebojí se fotoaparátu. Její udržovací jídelníček se naopak příliš neliší od toho redukčního. Má výhodu, že v závodní jídelně mají na výběr ze sedmi jídel, u kterých je uvedena energetická hodnota. Když zvolí bohatší pokrm, sní jen polovinu a zbytek si nechá na večeři. Jojo efektu se tak nebojí. Věří, že když bude dodržovat pravidla naučená v kurzu, tak se jí podaří váhu udržet už napořád. v

REDUKČNÍ JÍDELNÍČEK:

SNÍDANĚ: nízkotučný jogurt a 50 g tmavého pečiva
SVAČINA: 100 g sezonního ovoce nebo 150 g zeleniny, knäckebrot
OBĚD: zeleninový talíř se šunkou nebo sýrem + 100 g pečiva
SVAČINA: 100 g ovoce nebo zeleniny eventuálně 2-3 sušenky Diet+
VEČEŘE: 60 g tmavého pečiva + 50 g kuřecí šunky nebo nízkotučného sýra, zelenina
2. VEČEŘE
: jen zelenina

RADA ČTENÁŘKÁM DIETY: „Nevěřte žádným zázračným přípravkům, které vám slibují 20 kg dole za dva týdny. Raději se obraťte na odborníky nebo se přihlaste do klubu hubnutí. Dostanete tam cenné rady, materiály, ale především duševní podporu a motivaci. Jak s tím naložíte, je však na každé z vás.“


Tip: Chcete také efektivně a natrvalo zhubnout? Může vám pomoci Poradna pro snižování hmotnosti Merrylinka. Bezplatné rady vám jsou k dispozici ve všední dny na čísle 800 116 116, . Od nás se můžete těšit na dárek.

Tip 2: Denně jsem pila 2-3 l vody a studených čajů, v létě i mnohem více.

Tip 3: Paní Zdena musela obměnit celý šatník. 25 kg se na velikosti znatelně projeví.

30.6.2008 22:14 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.