ZPĚT

Útlá jako asiatka

V Číně byste za normálních okolností hledali člověka s nadváhou marně. Těla místních obyvatel fungují tak, že netloustnou. Pokud je ovšem nenaučíte jíst hamburgery. Jak to, že číňané nemusejí držet diety?

Honba za štíhlou linií se často hluboce podepisuje na našem zdraví. Zatímco Evropané často své tělo trápí hladovkou a odpíráním si toho, co mají rádi v kombinaci s nočními útoky na ledničku, štíhlí a vitální Číňané se mají rádi a vůbec se s bojem s přebytečnými tukovými polštářky nemusejí trápit.

Tajemství úspěchu spočívá už v jejich životní filozofii - taoismu. Zatímco křesťanství člověku říká žij teď a tady tak, abys potom přišel do nebe, a buddhismus lidi učí žít teď tak, aby se potom inkarnovali do lepšího života, taoismus praví, že to jediné důležité bytí máme právě tady. Zdůrazňuje, že naše tělo je pro nás tím nejcennějším majetkem a zaměřuje se na pěstování zdravého a dlouhého života. Díky tisícileté tradici se v Číně taoistické vědomosti staly stejnou samozřejmostí jako násobilka a podkopal je až vliv „vysněného“ Západu.

JEDEN O VOZE, DRUHÝ O KOZE

Přesně tak by dopadla debata mezi lékařem západním a tradičním odborníkem z Číny. Zatímco jeden kontroluje vitaminy a minerály, druhý je ignoruje a zkoumá, jestli máte v těle teplo nebo chlad a zda máte v rovnováze všech pět prvků (dřevo, oheň, země, kov a voda). Zatímco jeden používá k zjištění vašeho zdravotního stavu přístroje a nejnovější technologii, druhý si na vás připraví systém dotěrných otázek, zkontroluje pulz a bude okukovat váš jazyk. Vzdělaný Číňan má v jedné věci nesporně navrch - zatímco v našich končinách určujeme diagnózu, až když už je v podstatě pozdě, on se svým několik tisíc let starým a osvědčeným přístupem rozpozná a vyléčí nemoc ještě než propukne. Nenutí vás užívat léky, jen občas trochu nechutné, ale vuci organismu přátelské byliny, a hlavně pracuje s vaším jídelníčkem. Každá potravina má totiž vlastnosti, o kterých zde na Západě nemáme většinou ani ponětí.

VAŠE PRIVÁTNÍ JÍDELNA

Pojďme si udělat malou exkurzi po našem trávení. Představte si žaludek jako dělníka. Má za úkol rozbít všechno, co do sebe nasoukáte na menší kusy a dopravit to k dalšímu zpracování do „sleziny“. Není to slezina v pravém slova smyslu, ale v čínské medicíně se takto nazývaný fyzický okruh, o kterém je řeč, překládá. Tam se tedy upravený materiál zahřívá a transformuje na jemnou složku. „Slezinu“ si představte jako kuchařku. Ta ze surovin vaří polévku, kterou rozděluje mezi strávníky, tedy orgány, a dává jim tak sílu fungovat. To, co se nezpracovalo, odchází z těla pryč.

NESPOKOJENÍ STRÁVNÍCI

Pokud žaludek přiveze materiál jednou v osm hodin, podruhé v devět a potřetí vůbec, klepou strávníci marně na okénko výdejny a na adresu kuchařky padne nejedná nadávka, výhrůžka, nebo dokonce fyzické násilí. Navíc orgány nemohou ani pracovat. Když autu nedáme benzin, také na vzduch nepojede. Na rozdíl od chladného stroje se ale naše tělo, dokud to jde, snaží být solidární a „jede“ na rezervy. Proto ze začátku nic nepoznáme, obdivujeme v zrcadle svoje vyčnívající kosti a je nám fajn. Zásoby ale nejsou bezedné, po nějaké době tak dochází k vyčerpání a devastaci. Čínské přísloví „Jeden den bez jídla zkracuje život o jeden měsíc“ se malým dětem stále nepřipomíná pro nic za nic. Takže milé dámy, hladovky vás možná rychle přivedou ke kýženému efektu (a často ani to ne), ale hlavně neprospějí vašemu tělu.

V SUCHU A TEPLE

Pravidelná strava ovšem není všechno. Naše kuchařka „slezina“ potřebuje ke správné práci sucho a teplo. Mnohem víc času a peněz ve formě ve formě elektřiny nebo plynu pro váš vařič spotřebujete na kilo zmrazeného masa než na kilo libové a už tepelně opracované šunky. A přesně tak je to s naší vnitřní kuchyní. Pokud svou „slezinu“ dlouhodobě zásobujeme převážně surovinami z jejího pohledu chladnými a vlhkými, přetížená kuchařka nakonec padne vyčerpáním. Potrava se přestane transformovat a na nás zaútočí únavy. Co se v těle mělo zužitkovat, v lepším případě pouze propadá ven, v tom horším nevyloučené kalné substance vytvářejí patologické usazeniny. To vysvětluje například dobře známý pocit, že tloustneme i po vodě.

STÁLE UNAVENÍ?

Dobré je se zamyslet, nakolik pociťujeme únavu po ránu, před menstruací nebo po jídle, kdy jsou na „slezinu“ kladeny největší nároky. Jak velká porce vyvolá zaúpění naší bezvládné kuchařky: „Už zase? Kdo se s tím má pořád dělat?“ Zajímavá je z tohoto pohledu i jedna známá reklama na rozpustné plátky okamžitě navozující svěží dech máty. Jazyk mladé dámy na billboardech byl velký, jakoby oteklý, s otisky po zubech na okrajích - typický příznak vyčerpané „sleziny“, a se silným bílým povlakem - známkou patologických kalných usazenin v těle. Pokud nechcete, aby ten váš vypadal stejně, pak zapomeňte na mléčné výrobky, syrovou zeleninu a zvláště tropické ovoce!

ČÍNSKÉ MENU

Možná jste právě oněměli zděšením. Trendy evropských diet, které propagují zeleninové a ovocné saláty a nízkotučné jogurty či sýry, jsou opravdu podle čínské medicíny od základu špatné.

Nevěříte? V horkých tropických oblastech potřebují zvířata osvěžit své vnitřní prostředí, proto plody z těchto míst silně ochlazují. Dokud si toho u nás nebudeme vědomi, stále se maminky krmící své děti v zimě pribináčkem, banány a pomeranči budou divit, kde jejich ratolest ty stálé záněty průdušek jenom bere. Asijské národy jsou v tomhle chytřejší - umějí svou stravu přizpůsobit ročnímu období i momentálnímu zdravotnímu stavu, a tak dokážou vhodným nákupem na tržišti předejít rozvoji četných chorob.

PRO KAŽDÉHO JINAK

Žádný zcela univerzální stravovací návod neexistuje. Nicméně pravidla, jak svou kuchařku udržet v dobré kondici, zajistit dobré zásobení všech orgánů pro jejich funkčnost a zároveň zabezpečit dobrou transformaci potravin, abychom netloustli, složitá nejsou. Hlavní je jíst jídlo, které má suchý a teplý charakter. Proto bychom z devadesáti procent měli konzumovat obiloviny v přirozené formě, tedy rýži, jáhly, pohanku a podobně (sušenka s obhajobou, že jde o rozemletou pšenici, neobstojí) a tepelně upravenou zeleninu. Každý druh připravujeme jinak - zatímco mrkev bude vyžadovat krátké orestování, salát stačí krátce spařit horkou vodou. Rada pro vás: pořiďte si tenkostěnný wok. Na něm zpracujete zeleninu během několika vteřin, aniž by se zničily účinné látky. Až se budete doma ohánět v kimonu a s čínskou pánvicí, nezapomeňte na to, že je třeba jíst opravdu pravidelně. Pokud na domácí „rozvrh“ jednou napíšete, že výdej obědů je ve dvanáct, bude to vždy ve dvanáct. Tak předejdete zbytečným konfliktům. Samozřejmě

SNÍDANI SNĚZ SÁM...

Jedna z čínských pouček praví: „Ráno jez hodně, v poledne dobře a večer málo.“ Ano, je těžké si ráno vyšetřit čas a nezvyklému organismu se většinou ani v tak nepřátelskou hodinu jíst prostě nechce, ale snídaně jsou nezbytným základem. Doba mezi sedmou a devátou ranní spadá do orgánových hodin žaludku, čas od devíti do jedenácti do hodin sleziny. To znamená, že v této době má kuchařka nejvíce síly, a tedy vše, co do ní vložíme, zpracuje nejefektivněji a s nejlepším výsledkem. V tuto dobu ji můžete vytížit poctivou porcí bez špatného svědomí, ovsem zaměřenou hlavně na obilniny a bez jednoduchých cukrů. Žádná syrová jablka! V Číně pokládají konzumaci ovoce nalačno, bez doplnění polysacharidy za jeden ze základů stařecké cukrovky.

CVIČME V RYTME

Bez cvičení hubnutí dost dobře nejde, to je známá věc. Čínská medicína vás ovšem nepožene na rotoped ani na hodinu aerobiku, ale do parku, kde se budete oddávat pomalému a plynulému pohybu. Tai-či je systém speciálně sestavených cvičebních technik, vytvořených starými čínskými mistry tak, aby mimo jiné podporovaly správnou transformaci potravin, jejich dobrou cirkulaci v těle, staraly se o nápravy případných škod a zajišťovaly tak trvalé zdraví a dlouhověkost. Pochybujete o jejich efektu? Cesty, kudy se výživová substance rozvádí do orgánů, vedou mezi kostí a svalem, proto jednu ze zásad pohybu představuje maximální uvolnění. Fyzické úsilí má za následek přitlačení dráhy ke kosti a následné zabránění oběhu. Aby cirkulace mohla být ve všech částech organismu rovnoměrná, musí se pohyb provádět plynule, bez zastavování, zrychlování či zpomalování, podobně jako teče voda v řece či putují mraky po obloze. Zachováním těchto kvalit získává tai-či své charakteristické „taneční“ vzezření. Pro správnou účinnost je třeba důsledně zachovávat přesnou formu pohybů, proto se při něm raději svěřte do rukou odborníků.


KONTAKTY:

Klinika TCM Bohemia Opletalova 8, Praha 1 tel.+420 224 232 107

Československá SinoBiologická společnost tel.+420 224 311 373

Eva Zimmelová

30.6.2008 22:14 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.