ZPĚT

Začala jsem jíst víc a zhubla

Ač to zní paradoxně, Andrea musela začít více jíst, aby se jí podařilo znovu nabudit metabolismus a shodit třicet poporodních kilogramů. Jak to dokázala a v čem se její jídelníček změnil?

ANDREA, 38 LET

Ač to zní paradoxně, Andrea musela začít více jíst, aby se jí podařilo znovu nabudit metabolismus a shodit třicet poporodních kilogramů. Jak to dokázala a v čem se její jídelníček změnil? Andrea s váhou nikdy problémy neměla. I po porodu první dcerky snadno zhubla zase na svoji váhu, která se vždy pohybovala okolo 65 kg. Možná to bylo i díky tomu, že si vždy velmi pečlivě hlídala jídlo a stravovala se systémem dělené stravy, což v jejím případě znamenalo především konzumaci zeleniny a libového masa. „Pak jsem ale otěhotněla podruhé a nastal velký zlom. Udělala jsem stejnou chybu, kterou dělá i spousta dalších maminek, a začala se nezřízeně přejídat. Všichni mi říkali, že musím hodně jíst, aby bylo miminko zdravé, a já si dopřávala všechno, co jsem si dřív zakazovala. Možná to bude znít neuvěřitelně, ale během prvních dvou měsíců jsem dokázala nabrat 10 kg a těhotenství jsem finišovala s 45 kily nahoře,“ vypráví Jana. Po porodu sice opět nasadila osvědčenou dělenou stravu, tentokrát to však již tak dobře nešlo. Tři kila zhubla a za týden je měla opět zpět. Točila se v začarovaném kruhu, stále okolo hrozivého čísla 100 kg.

KALORIE JSEM NEPOČÍTALA

„Zachránila mě v podstatě až kamarádka, která mi jednoho dne dala kontakt na paní doktorku, jež se specializuje na hubnutí a poruchy metabolismu. Objednala jsem se na konzultaci, ale moc jsem v úspěch nedoufala. Už první návštěva mne ale přesvědčila, že by to možná stálo za pokus. Čekala jsem, že když doktorce řeknu, že chci zhubnout 30 kg, vysměje se mi a pošle mne domů.“ Lékařka však vzala Andreino přání vážně a nabídla jí dvě možnosti. Andrea zvolila první variantu a začala dodržovat přísný 14denní dietní režim, který byl založený na konzumaci speciálních dietních výrobků - koktejlů, dietních polévek apod. Výsledek se dostavil okamžitě. Během dvou týdnů zhubla Andrea více než 8 kg. „Strašně mne to motivovalo, dokázala jsem si, že když budu chtít, kil navíc se zbavím.

A CO DÁL...

Po první fázi diety a nastartování hubnutí se s lékařkou dohodly na úpravě jídelníčku a zařazení „normálních“ potravin. „Paní doktorka nedoporučuje počítání kalorií, ale dělí potraviny podle převahy živin do skupin - bílkoviny, cukry, zelenina a ovoce. Každému klientovi nastaví počet porcí z dané skupiny, které může sníst. Množství se časem zvyšuje a postupně se zařazují další a další potraviny. Jen pro příklad, jednu porci bílkoviny představuje například 150 g bílého jogurtu nebo 100 g kuřecích řízků. Velmi mi pomohlo, že jsem dostala brožurku, kde bylo u každé potraviny napsáno, kolik jí mohu sníst, abych se vešla do 1 porce. Časem se mi však tyto hodnoty dostaly tak do krve, že jsem pomůcku už ani nepotřebovala,“ říká Andrea.

BÍLÁ KÁVA NA INDEXU

Velkou výhodou tohoto režimu je, že povoluje prakticky všechny potraviny, jen je nutné hlídat množství. Nehrozí ani pocit hladu, protože je možné jíst relativně velké množství zeleniny. „Asi nejtěžší pro mne bylo přestat pít kávu s mlékem. Každý by si řekl, že ta troška mléka je zanedbatelné množství, názor ale změníte, jakmile zjistíte, že 100 ml mléka je vlastně poloviční porce bílkovin. Když máte povolené jen tři porce bílkovin denně, hned si rozmyslíte, jestli je vypijete v několika kávách, nebo si raději dopřejete kuřecí řízek nebo nízkotučný sýr. Chutě na sladké mne příliš netrápily, když však přece jen přišly, vzala jsem si půlku proteinové tyčinky nebo jsem šla rychle dělat něco

Tip: Zpočátku mi také velmi pomohl lék na obezitu, který snižuje chuť k jídlu a zahání pocit hladu. Ten bych doporučila všem, které často honí mlsná.

CHYBY

Andreu na ně lékařka upozornila: tím, že jedla málo s převahou bílkovin a zeleniny a striktně omezila cukry, došlo ke zpomalení metabolismu a nastavení úspornějšího režimu využití kalorií. Tělo si na malý přísun potravy zvyklo a na diety nereagovalo.

POHYBOVÁ AKTIVITA

Přestože Andrea zpětně hodnotí jako nejdůležitější změnu stravy a empatický přístup lékařky, nezanedbávala ani pohyb. Začala bruslit na inlajnech, což, jak zjistila, je skvělý pohyb pro formování nohou, a 3krát týdně chodila na aerobik. „Zhubnutím se mi zmírnily problémy s křečovými žilami a přestaly mi otékat nohy. Celkově se cítím mnohem lépe, psychicky i fyzicky, a to se příznivě odrazilo i na mém sebevědomí. Všem, které trápí nadváha, bych chtěla říct, že nikdy není pozdě a každý má šanci zhubnout. Mně samotné se to podařilo až po šesti letech marných pokusů a jojo efektu.“

HUBNOUCÍ JÍDELNÍČEK:

SNÍDANĚ: černá káva, bílý jogurt
SVAČINA: 1/2 jablka
OBĚD: zapečená brokolice se sýrem (30% eidam), tmavé pečivo
SVAČINA: bílý jogurt
VEČEŘE: obložený talíř - sýr, šunka apod., zelenina

30.6.2008 22:14 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.