ZPĚT

Sportem nehubnu

Paní martina to neměla při shazování kil lehké. Syn i manžel jsou velcí gurmáni a často ji pěkně potrápili. Večer u televize si dopřávali dobroty, které martina nesměla. Odolala a pravidla, která si stanovila, neporušila.

MARTINA, 38 LET, ZDRAVOTNÍ SESTRA

Paní martina to neměla při shazování kil lehké. Syn i manžel jsou velcí gurmáni a často ji pěkně potrápili. Večer u televize si dopřávali dobroty, které martina nesměla. Odolala a pravidla, která si stanovila, neporušila.

To však nebyl jediný problém, který byla Martina nucena řešit. Musela si najít i při svém náročném zaměstnání čas na pravidelnou stravu, přizpůsobit a odlehčit rodinný jídelníček a především změnit své myšlení. „Já vlastně hubnu celý život. Tatínek mi zemřel, když mi bylo pět let, a já většinu raného dětství vyrůstala u babičky na vesnici. Tam bylo jídlo na prvním místě a všichni měli radost, jak mi chutná. Základ jídelníčku tvořily buchty, vepřové maso, knedlíky, všechno plavalo v tuku a zeleniny bylo opravdu minimum. Sestra, která žila s maminkou, nikdy problémy s váhou neměla. Určitě je to díky tomu, že se odmalinka učila jíst ryby, ovoce, zeleninu a cukrovinky viděla jen zřídka,“ vypráví Martina.

RIZIKOVÝ JOJO EFEKT

K prvnímu pokusu o snížení váhy se odhodlala v sedmnácti letech. Bohužel to vzala za špatný konec a buď nejedla vůbec, nebo zase moc. Nastal klasický kolotoč stoupání a kolísání váhy. Od okolí se až na několik málo výjimek nikdy nedočkala poznámek ohledně své váhy, a snad i proto jí chyběla ta pravá motivace zhubnout. V 19 letech, kdy vážila 91 kg, se vdala, a i když jí manžel tvrdil, že mu její kila navíc nevadí, začarovaný kruh pokusů o hubnutí a následný jojo efekt se stále opakoval. Tak to šlo až do loňského jara, kdy odjela celá rodinka na hory. „V té době jsem již vážila 99 kg a zjistila jsem, že se nemůžu ohnout ke tkaničkám a při pěších túrách zůstávám pozadu. Po návratu jsem začala hubnout a podařilo se mi dostat dolů 12 kilo. V létě jsem však povolila v jídle a za chvíli jsem měla opět 6 kg nahoře. Tehdy jsem pochopila, že to sama nezvládnu, a přihlásila jsem se do podzimního kurzu klubu Diana. Zpětně vidím, že to bylo jedno z mých nejlepších rozhodnutí. Jsem soutěživý typ a hubnutí ve skupině mne motivovalo být nejlepší. Což se mi téměř podařilo, během tříměsíčního kurzu jsem shodila téměř nejvíce kil ze všech.“ Hned první týden nastala kuriózní situace, kdy Martina dostala vynadáno za to, že zhubla 2 kg, protože si zatím měla jen zapisovat jídelníček a ne hubnout.

NULOVÝ PŘÍJEM TEKUTIN

Na kurzu se naučila rozložit si jídlo do více denních dávek a hlavně snídat. Asi jako většina dnešních lidí, ani Martina neměla čas ráno jíst, a tak se dost často stávalo, že první jídlo jedla až v poledne. „To jsem samozřejmě musela změnit. Je pravda, že stále nesnídám hned po probuzení, najím se až po příchodu do práce. Paní doktorka je velmi vstřícná a desetiminutovou pauzu, abych se mohla v klidu najíst, mi ráda dopřeje. Během dopoledne si sním ještě malou svačinku a pak buď obědvám přinesené jídlo z domova, nebo si zajdu do zeleninoveho baru ve městě,“ popisuje svůj jídelníček Martina. Naučila se také dodržovat pitný režim. Dříve nebylo výjimkou, že až večer zjistila, že za den vypila jeden čaj, šálek kávy a skleničku džusu. Denní příjem tekutin se tak rovnal téměř nule, když si uvědomíme, že káva i černý čaj ještě odvodňují, než aby vodu do těla dodávaly.

O VÁNOCÍCH ZHUBLA DVĚ KILA

Pokud budeme počítat i šest kilogramů, které Martina zhubla loni na jaře, až do dnešního dne se jí podařilo shodit 25 kg. Nejvíce zhubla během redukčního kurzu, a to 14,5 kg. Pak se rychlost hubnutí trochu zpomalila. „Za svůj největší úspěch však považuji, že jsem o Vánocích nepřibrala ani deko, naopak jsem ještě dvě kila zhubla.“ I když hrál pohyb při hubnutí důležitou roli, samotným sportem by Martina nezhubla. S pohybem problém nikdy neměla, do loňského roku hrála softbal, 2x týdně cvičí aerobik a do práce jezdí na kole. Přesto všechno měla nadváhu. Dnes již ví, že problém byl v jídle, a je rozhodnutá nastolenou životosprávu dodržet. —- Fakta: Na vysněnou váhu 70 kg chybí Martině shodit ještě 4 kg. Manžel však již protestuje. A od dalšího hubnutí ji zrazuje. Tip: Pokud se vám nedaří zhubnout svépomocí, zkuste to v kurzech snižování nadváhy jako paní Martina. Termíny všech kurzů i ostatních akcí najdete například na www.klub-diana.cz. Kromě cvičení, poradenství s jídelníčkem a každotýdenního vážení kurzy nabízejí i psychickou podporu a kontakt s psychologem. Můj úspěch: Největší odměnou pro mě bylo, když při společném každotýdenním vážení na kurzu váha ukázala o kilo méně.

ARABSKÝ CHLÉB PLNĚNÝ KUŘECÍM MASEM

Pro 4 osoby:

4 placky arabského chleba, asi 300 g kuřecích prsíček, olej, sójová omáčka, čínské koření, paprika, rajčata, okurka, čínské zelí, 1 bílý jogurt, 1 lžíce jogurtové majonézy

Kuřecí maso nakrájíme na nudličky, orestujeme na lžíci oleje, okořeníme čínským kořením a sójovou omáčkou. Ze zeleniny umícháme zeleninový salát, do jogurtu zamícháme lžíci jogurtové majonézy. Arabský chléb nařízneme a plníme střídavě masem a zeleninou. Nakonec pokapeme dresinkem.

REDUKČNÍ JÍDELNÍČEK:

SNÍDANĚ: 1/2 celozrnné housky, kuřecí šunka nebo sýr, místo másla strouhaná mrkev, 2 dl mléka SVAČINA: druhá polovina housky nebo ovocný jogurt OBĚD: kuřecí salát nebo jídlo ze zeleninového baru (zapečená brokolice, zeleninové rizoto ap.) SVAČINA: müsli tyčinka nebo ovoce VEČEŘE: celozrnný chléb s tvarohem, ovoce nebo zelenina

ODMĚNA

Paní Martina od nás za svůj úspěch v podobě snížení váhy získává kosmetický balíček Nivea. Pošlete nám svůj příběh i Vy! Nejenže Vás odměníme, ale budete velkou motivací pro všechny ženy, které se do hubnutí ještě nepustily nebo jsou na začátku boje o štíhlejší postavu.

30.6.2008 22:13 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.