FITweb

Reklama

ZPĚT

Fresh džusy

„Na narozeniny jsem od manžela dostala odšťavňovač, ve kterém si každý den připravuji čerstvé ovocné a zeleninové šťávy. Denně vypiji tak 2 dl šťávy ráno a 2 dl večer po večeři. Protože bych ráda zhubla, snažím se také omezovat kalorický příjem a počítat, kolik toho za den sním..."

Ptali jsme se: MUDr. Václavy Kunové, dietoložky www.stob.cz

„Na narozeniny jsem od manžela dostala odšťavňovač, ve kterém si každý den připravuji čerstvé ovocné a zeleninové šťávy. Denně vypiji tak 2 dl šťávy ráno a 2 dl večer po večeři. Protože bych ráda zhubla, snažím se také omezovat kalorický příjem a počítat, kolik toho za den sním. Můžete mi poradit, jak mám započítat čerstvou ovocnou šťávu? Kolik kJ vlastně tzv. fresh džusy obsahují? Je vhodné je pít na noc?“

IRENA

Odpověď:

Čisté ovocné a zeleninové džusy lze považovat za takzvané funkční nápoje (stejně jako funkční potraviny), protože mají specifický přínos pro zdraví. Alespoň poslední přehledová studie hovoří o tom, že důležitější než obsah vlákniny je přítomnost antioxidantů v těchto nápojích - riziko kardiovaskulárních a nádorových chorob při pravidelném pití džusů klesá. Samozřejmě že džusy nemůžou nahradit ovoce - doporučení hovoří o tom, že z 5 porcí ovoce a zeleniny za den může džus nahradit jen jednu z nich, nezávisle na tom, kolik džusu bychom vypili.

Obecně platí, že džus je kvůli nižšímu obsahu vlákniny méně žádoucí - tento názor však není zcela oprávněný. Pravda je, že mnoho lidí se nedostane během dne k tomu, aby snědli čerstvé ovoce nebo zeleninu, zatímco fresh džusy jsou stále více dostupné. Kromě známého pomeranče nebo grepu lze vytvořit i velmi neobvyklé kombinace ovoce, lze přidat zázvor, bylinky apod. Čím dříve po jejich vylisování jsou vypity, tím vyšší obsah antioxidantů, zejména vitaminu C, se v nich nachází. Není zapotřebí žádných konzervačních látek ani pasterizace.

V průběhu hubnutí je zapotřebí s energetickou hodnotou džusů počítat a zakalkulovat je do celodenního příjmu energie. Ve fázi redukce je možné povolený 1 kus ovoce nahradit fresh džusem (2 dl) a k tomu během dne sníst minimálně 500 g zeleniny. Ve fázi udržování váhy je možno mít 1 kus ovoce a 1 sklenici džusu denně. Nebo si dát 1 sklenici džusu ovocného a 1 sklenici zeleninového (zeleninové mají vždy asi třetinovou energetickou hodnotu).

Doporučovala bych v tom případě ovocný ráno, zeleninový večer. Spočítat energetickou hodnotu fresh džusů je poměrně složité, protože v „materiálu“, který zbude po vylisování šťávy, je mnoho vlákniny, ale i dalších částí ovoce.

NA ZÁKLADĚ ROZBORŮ VYCHÁZEJÍ NUTRIČNÍ HODNOTY TAKTO:

FRESH JABLKO - 220 kJ/100 ml - 10,9 g sacharidů - 0,9 g tuků

FRESH POMERANČ - 186 kJ/100 ml - 9 g sacharidů - 0,6 tuků

FRESH MRKEV - 153 kJ/100 ml - 7 g sacharidů - 0,5 g tuků


PTEJTE SE: Pokud máte nějaké dotazy, na které byste rádi znali odpověď, napište nám, my se za vás zeptáme. dieta@mf.cz

27.1.2009 14:29 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.