ZPĚT

Jak to vidí fitness instruktor

Předpokládá se u nich, že hodně cvičí a stále jedí zdravě. Jak je to ale ve skutečnosti? Opravdu nikdy nezahřeší? Dva oblíbení čeští cvičitelé nám prozradili svoje hříchy, ale také rady, jak si zlepšit fyzičku a co dělat pro to, abychom se cítili dobře.

* Co se ti vybaví, když se řekne dieta?

Proč se lidi, někdy i já, nedokážou kontrolovat a musí přistoupit k hubnutí či dietě. Myslím si, že je důležité přemýšlet o tom, co jíme, dříve, než se kalhoty „zeptají“: „Copak jste jedli?“

* Změnilo se nějak tvé stravování ve srovnání s dobou, kdy jsi předcvičoval pouze aerobik?

Od dob aerobiku je to naprosto jiné. Snažím si hlídat pravidelnost v jídle, i když to někdy díky pracovnímu vytížení moc dobře nejde zvládnout. Jím podstatně více zeleniny a ovoce, biopotravin, protože věřím, že v jejich přípravě je méně přidaných látek než v běžném sortimentu. Snažil jsem se nahradit bílé pečivo žitným, a to se mi podařilo. Bojuju s uzeninami, které mám velice rád. Nemohu říci, že jsem je naprosto vyloučil, ale na druhou stranu je nejím pravidelně. Když si dám uzeninu, většinou to u mě znamená, že jsem unavený, a tato potravina je náplast na chybu v životosprávě. To už máme já i moje kolegyně Jana Altnerová, která mě naučila správně jíst, vypozorováno. Díky změně jídelníčku mám více energie a nemám problémy, které jsem měl dřív.

* Musel jsi někdy držet dietu?

Ano. Někdy to dělám, když mám natáčet nebo fotit. Je to ale spíš o úpravě jídelníčku než o vysloveném držení diety. Avšak pamatuji si velice reálně, když jsem jednou po vánočních svátcích zjistil, že nedopnu kalhoty. Rychle jsem potom začal sportovat a upravil jídlo, abych si nemusel kupovat větší oblečení. Oblečení je pro mě to, co pro mnoho ostatních váha. Já na ni nestoupám. Když mi dá oblečení najevo, že to není nejlepší stav, tak začínám více řešit, co a jak jím.

* Co tedy jíš, když chceš zhubnout?

Zmenším porce, přidám aerobní pohyb a naprosto vyřadím pečivo, těstoviny a alkohol. Ráno zelený ječmen, lehká snídaně, lehký, ale vydatný oběd a snažil jsem se už asi od 17. hodiny nejíst. Během 14 dnů je změna vidět.

* Jak si udržuješ váhu nyní?

Musím říci, že jsem labužník. Miluji večeře s přáteli v restauracích. Mám rád požitkářství, ale současně vím, že mi není 20, kdy se můj organismus lépe vypořádával s větším příjmem jídla. Jím málo. Myslím si, že lidi jedí zbytečně moc a častěji je ovládají chutě než pocit hladu. Jídlo si užiju, ale s mírou. Někdy „ujedu“, ale to je přirozené.

* Co o stravování říká jóga?

Jóga učí vegetariánství. Já sice vegetarián nejsem, ale spoustu zásad jsem z jógy stejně vzal za své. Když posloucháte, co vám říká tělo, uvědomíte si, jak nenásilně vás jóga mění.

* Jak by měl člověk podle tebe jíst, aby si udržel váhu a byl zdravý?

Měl by jíst střídmě. Nedat na reklamy, ale na zdravou úvahu. Dívat se na přidané látky do potravin víc než na kalorie. Dívat se na krátkou trvanlivost, ne na dlouhé časové období, kdy mohu mít potraviny uskladněné, a ono se jim nic nestane. Jíst s radostí, i když si třeba musím upravit množství a druhy potravin.

* Jaké je tvé nejoblíbenější jídlo?

Špagety s česnekem a feferonkami.

* Měla jsi někdy problémy s váhou?

Po tatínkovi jsem bohužel podědila velký apetit i sklony k tloustnutí. V naší rodině je to vůbec dost nespravedlivě rozdělené. Maminka a bratr mohou baštit téměř všechno a bez omezení, a přitom vůbec nepřibírají. Já i táta bojujeme s každým kilem.

* Znamená to, že máš také zkušenosti s různými dietami?

V období puberty jsem začala nabírat kila, se kterými jsem bojovala metodami hraničícími s poruchami příjmu potravy. Naštěstí jsem brzy vyrostla z extrémů a nyní dokážu bez velkých problémů dodržovat pravidla zdravého stravování. Tím pádem nemám ani větší výkyvy ve své váze. Konkrétní diety typu dělená strava apod. jsem nedržela nikdy. Spíš jsem s jídlem dost zlobila ve smyslu nepravidelnosti a množství, které nemělo se zdravým stravováním nic společného.

* Experimentovala jsi někdy s vegetariánstvím?

S věkem zjišťuji, že nemusím jíst moc masa a rozhodně ho nejím každý den. Ortodoxní jsem však v žádném směru nikdy nebyla. Tento rok jsem absolvovala vyšetření na potravinové intolerance, proto se snažím postupně omezovat ze svého jídelníčku kravské mléko a výrobky z bílé pšeničné mouky. Vzhledem ke svému těhotenství a nyní i období, kdy kojím, však nic nepřeháním. Tedy trochu ano. Kvůli Josífkově trápení s nadýmáním omezuji luštěniny, cibuli, česnek, koření a čerstvé pečivo. Ale to všechny maminky dobře znají.

* Josífkovi jsou teprve dva měsíce -už jsi se zbavila všech svých těhotenských kil?

Od svých problémů s váhou z puberty jsem naučená stát každý den ráno na váze. V těhotenství jsem tento zvyk neopustila a snažila se váhu držet tak, abych přibírala pomalu a rovnoměrně. Mé chutě naštěstí směřovaly k ovoci, takže jsem snědla obrovské množství čerstvého ananasu, jahod, nektarinek a dalších druhů ovoce. Jeden ze skvělých zážitků byla konzumace kanadských borůvek přímo z keře. Jinak jsem jedla úplně normálně, vyhýbala jsem se pouze sladkému a tučnému. Navíc mi v těhotenství dost stoupá hladina cholesterolu, takže tendence k minimu všeho tučného byla více než nutná. V prvním těhotenství se synem Bertíkem jsem přibrala 17 kg a nyní, s Josífkem, necelých 13 kg. Při obou těhotenstvích jsem byla již v šestinedělí na své váze před otěhotněním. Určitě tomu velmi pomohlo i cvičení, kterému jsem se minimálně do 6. měsíce věnovala.

* Jak se stravujete doma?

S manželem máme dohromady 4 děti, takže žádné extrémní stravování nemůžeme praktikovat. Děti prostě dušenou zeleninu odmítají a já zase odmítám krmit děti smaženými chipsy a čokoládou tak, jak by chtěly ony. Takže určitě převládá zdravější strava, zeleninové saláty, tmavé pečivo, bílé maso, italská kuchyně. Nicméně nejoblíbenějším jídlem je bramborová kaše a řízky, takže opět -ortodoxní žádným směrem nejsme.

* Užíváš nějaké doplňky výživy či speciální koktejly?

Přiznám se, že s výjimkou občasné konzumace multivitaminů jsem nikdy žádné doplňky stravy neužívala.

* Co je podle tebe důležitější - pohyb, nebo zdravá strava?

Pro zdravý život je určitě důležitá vyvážená kombinace obou těchto složek. Pro výraznější hubnutí bohužel převažuje rozhodně úprava stravy a pohyb jako nutný doplněk.

* Máš vůbec nějakou neřest?

Samozřejmě, ani já nejsem dokonalá. Vždy mne přesvědčí ovocné koláče s drobenkou nebo jablečný štrúdl. Na tom umím opravdu ujet a považuji ho za jednoznačně nejlepší moučník všech dob. Ale obecně mám ráda dobrou kuchyni, rádi navštěvujeme zajímavé restaurace a tam prostě ochutnáváme.v


JANA HAVRDOVÁ

**Žena mnoha tváří? Posuďte sami. Je profesionální cvičitelkou aerobiku, manažerkou fitness klubu, moderovala pořad Sama doma, ale především je maminkou dvouměsíčního Josífka a osmiletého Bertíka.

30.6.2008 22:12 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.