ZPĚT

4 dietní omyly

Ne všechno, co se třpytí, je zlato a ne všechno, co vypadá zdravě a dietně, vám doopravdy pomůže při hubnutí. Proveďte novoroční inventuru svých stravovacích zásad a vyřaďte z nich všechny dietní pověry.

Snídáte půl mrkve, obědváte salát a místo večeře funíte v tělocvičně, a přece se ručička vaší váhy vytrvale drží na stejném místě? Pravděpodobně jste propadli některé dietní pověře, která veškeré vaše snahy zhubnout obrací vniveč. Určitým vodítkem vám může být náš seznam častých omylů ohledně zdravého stravování, které se nezakládají na pravdě.

1.

Mohou ovocné nápoje nahradit čerstvé ovoce? Popíjíte ovocný nápoj s obsahem cukru a doufáte, že tím prospíváte své štíhlé linii a plnohodnotně tak nahrazujete ovoce? Pak vězte, že zhruba 20 % našeho denního příjmu energie tvoří kalorie, které získáváme z nápojů. Tyto kalorie však mají jednu nepříjemnou vlastnost - nezbaví nás pocitu hladu. Proto svůj pitný režim založte na nízkokalorických nápojích či ředěných ovocných džusech a slazené multivitamíny si dopřávejte jen výjimečně. Oproti čerstvému ovoci totiž nejsou úplně plné vitaminů a neobsahují vlákninu, která navozuje v žaludku pocit plnosti.

2.

Je nutné se před cvičením postit? Nacpat se čtvrt hodinky před začátkem hodiny aerobiku sice opravdu není nejlepší nápad, ale řada lidí se mylně domnívá, že by několik hodin před cvičením neměli jíst vůbec. Ve skutečnosti vaše tělo k tomu, aby vytvářelo svalovou hmotu, potřebuje právě dostatek energie. Předtím, než si sbalíte cvičky a ručník do brašny a vydáte se do tělocvičny či fitness centra, byste měla zkonzumovat jídlo na bázi karbohydrátů a proteinů, ovšem s malým obsahem tuku. Menší porce snadno stravitelných jídel, jako jsou těstoviny, obložený chleba či čerstvé ovoce, si můžete dopřát i hodinku před začátkem sportování.

3.

Musíme si zakazovat dezerty? Klíč k trvalé změně váhy spočívá jedině ve změně každodenních návyků. Pokud se budete týrat tím, že si odepřete veškeré sladké laskominy, s největší pravděpodobností vaše dieta skončí za pár dnů či maximálně týdnů totálním porušením veškerých zásad zdravé výživy. Z dlouhodobého hlediska je mnohem perspektivnější dovolit si čas od času menší porci nějakého sladkého lákadla - například ovocný dort. Důležité je, aby se váš celodenní příjem energie nevyšplhal nad 1500 kalorií. Většina dietologů totiž tvrdí, že by váš energetický příjem během diety neměl být více než 1300-1500 kalorií denně.

4.

Stačí cvičit jen jednou týdně? Řada žen se domnívá, že pokud se jednou či dvakrát týdně pořádně zpotí v tělocvičně, dělá pro svou štíhlou linii maximum. Lidský metabolismus ale k rychlejšímu spalování tuků potřebuje každodenní, zhruba třicetiminutové cvičení. Heslo pro zdravý pohyb tedy zní: v malých dávkách, ale co nejčastěji. Nejefektivnější je včlenit pohyb do svého každodenního života -absolvovat část cesty do práce pěšky, nejezdit výtahem, zavést ranní rozcvičku. Dokonce i taková drobnost, jako je to, že odložíte dálkové ovládání a začnete televizi obsluhovat ručně, znamená spálení 200 kalorií denně.

26.1.2009 13:11 | aktualizováno 21.12.2009 15:48 | Ilona Laužanská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.