ZPĚT

Lepší ráno

Co snídáte? nic? Kávu s mlékem nebo v lepším případě rohlík s máslem? Zkuste to jinak a zdravěji. Jednou z vhodných alternativ je například müsli. Vybírejte ale pečlivě -není müsli jako müsli.

Müsli je populární především ve Švýcarsku, odkud také pochází. Původně se připravovalo jako speciální pokrm pro pacienty jedné soukromé kliniky, kde ovoce, zelenina a obiloviny tvořily důležitou součást léčby. Na svoji popularitu si však počkalo až do šedesátých let, kdy se světem začala šířit módní vlna vegetariánství a makrobiotiky. Existují dva základní druhy müsli - čerstvé a suché. Čerstvé müsli představuje čerstvě připravená směs ovesných vloček, předem namočených ve vodě nebo ovocné šťávě, a najemno nastrouhaného nebo rozmixovaného jablka.

Mezi další obvyklé přísady patří na kousky nakrájené nebo strouhané čerstvé ovoce, sušené ovoce, mléčné výrobky (například jogurt, smetana, kondenzované mléko, čerstvý sýr), citronová šťáva, strouhané ořechy, semínka, koření a med. Suché, sypané müsli je nyní mnohem častější a v obchodech najdete desítky druhů, z nichž si vyberou i ti největší labužníci a milovníci sladkého. Müsli už totiž dávno není jen „zrní“ pro askety a pacienty v sanatoriích. Vybírat si můžete z müsli zapékaných, sypaných, slazených cukrem i medem, bez cukru, s čokoládovými kousky, oříšky a mandlemi, obohacených o různé vitaminy a minerály.

Právě proto se ale vyplatí pořádně si přečíst složení a zvolit takové müsli, které neohrozí vaši linii. Pokud držíte dietu, je nejlepší volbou müsli bez přidaného cukru, s vyšším podílem ovoce, bez oříšků a naopak s otrubami, které zvýší podíl vlákniny a sníží glykemický index. Kukuřičné lupínky zase přidají na objemu, takže máte pocit, že toho máte v misce víc. Průměrný obsah energie v müsli se pohybuje okolo 1800 kJ ve 100 g (v odlehčených verzích bez tuku a cukru se můžete dostat na 1000-1300 kJ), což rozhodně není zanedbatelné množství, zvlášť pokud si musíte kontrolovat příjem kalorií. Na druhou stranu obsahuje spoustu potřebných vitaminů a minerálů a zasytí vás rozhodně více než kobliha. Po ránu vám navíc dodá energii na celý den, a to bez nadměrného množství tuků nebo jednoduchých cukrů. Jedna porce představuje zhruba 40 g, asi 3-4 polévkové lžíce (mnohem méně, než byste čekali).


INGREDIENCE OBSAŽENÉ V MÜSLI JSOU DŮLEŽITOU SOUČÁSTÍ ZDRAVÉ VÝŽIVY:

* sušené ovoce je bohaté na vlákninu, vitaminy a některé minerály, dodá müsli příjemnou sladkou chuť
* ovesné vločky pomáhají snižovat cholesterol, a tím preventivně působí proti arterioskleróze
* produkty vyrobené z celých zrn jsou skvělým zdrojem nerozpustné vlákniny a vitaminů skupiny B
* některé druhy oříšků (speciálně vlašské ořechy) obsahují omega-3 mastné kyseliny, které jsou spojeny s mnoha zdravotními benefi ty, včetně správného vývoje nervové soustavy u dětí
* müsli bez cukru nebo medu mají poměrně nízký glykemický index

27.1.2009 14:36 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.