E15.cz Živě.cz MobilMania AutoRevue Maminka Recepty.cz Doupě Hledejceny Abecedazahrady
FinExpert ZEN DIGIarena Connect! VTM Orbion.cz SportRevue Lidé a Země F1Sport
AVmania Fitweb Dáma.cz
více

FITweb

Reklama

ZPĚT

Rapidně jsem zhubla

Zhubnout pět deset kilo vyžaduje hodně přemáhání a pevnou vůli. Dovedete si ale představit, kolik úsilí stojí zhubnout třicet nebo dokonce sedmdesát kilo? Kolik měsíců nebo dokonce let takový boj s nadváhou trvá? Představujeme vám čtyři dámy, které zvítězily samy nad sebou a dohromady se jim podařilo shodit 141 kilo.

-15 kg a -24 kg Šly do toho spolu a zhubly 39 kg

Terezin boj s nadváhou začal vlastně, už když byla malé batole. „Naše paní doktorka mi tenkrát radila, ať jí naordinuji týden ovocné a zeleninové diety a faldíky budou pryč,“ říká její maminka Zuzana. „Po týdnu takové stravy jsem já měla o dvě kila méně, ale s Terezkou to nic neudělalo. Až po čase jsem zjistila, že paní doktorka má mírně obézního syna a tato dieta asi nebude pro malé dítě to pravé ořechové. Řekla jsem si, že ji nebudu trápit, a tím moje pokusy o zhubnutí dcery na dlouhou dobu skončily.“ Sama paní Zuzana ale vyzkoušela během několika let mnoho diet - vajíčkovou, bílkovinovou a mnoho dalších, ale bez velkého efektu. Pouze po porodu zhubla díky dietě Lenky Kořínkové 16 kg, ale kila byla brzy zase zpět. „Jakmile člověk skončí s dietou a vrátí se ke své původní stravě, jsou tukové polštářky zpátky dvakrát takovou rychlostí.“ Ten pravý impulz k celkové změně životního stylu přišel až před dvěma lety. Zuzana s Terezkou si vyrazily na letní dovolenou, ze které se však vrátily rozčarované a v depresi. „V plavkách naše těla vypadala ještě větší než ve skutečnosti. Mamka se po návratu jen pro zajímavost zvážila a zjistila, že má o 4 kg více než těsně před porodem.

Já jsem v té době již dávno překročila trojciferné číslo na váze, takže jsem jedině uvítala, když mamka přišla s nápadem se do hubnutí pořádně opřít a hubnout ve skupině pod dohledem odborníka,“ vypráví Tereza. „Zaplatily jsme si nejdříve tříměsíční kurz, který zahrnoval jak výživové a psychologické poradenství, tak i cvičení aerobiku.“ Prvních 14 dní si pouze zapisovaly, co snědly a na pravidelných setkáních to konzultovaly s lektorkou. Postupně se také začaly seznamovat s tím, co by měly a neměly jíst, kolik energie by mělo jídlo obsahovat i jak si rozvrhnout jídelníček. Psycholožka jim vysvětlila, že hubnutí musí začít v hlavě a poradila jim, jak si najít a udržet motivaci. „Pro mne bylo velkou motivací oblečení. Měla jsem už sama sebe dost, nevešla jsem se do normálních velikostí oblečení a pokud jsem chtěla nové kalhoty, musela jsem si je ušít. Paradoxně jsem záviděla mamce, která v tu dobu byla o 20 kg lehčí než já, že se může oblékat moderněji než já,“ přiznává Tereza.

Jejich jídelníček prošel od té doby velkou proměnou. Omezily sladkosti a tučná jídla, zařadily více zeleniny a kvalitních bílkovin. Snaží se, aby jejich denní příjem kalorií nepřekročil 5000 kJ. Zuzana si nyní svou váhu už jenom udržuje, Terezka by ráda ještě pár kilo shodila, ale obě jsou pyšné, že se již velké části své nadváhy zbavily. V tandemovém hubnutí vidí velkou výhodu. „Můžeme se navzájem nejen podporovat, ale také hlídat, protože lákadel je všude dost. Víme, co bychom měly dodržovat, a když jedna vidí, že ta druhá hřeší, okamžitě jí připomene naše pravidla a zásady,“ říká Zuzana. Tereza hned ale dodává: „Někdy si ale hřešení povolíme a mlsáme ve dvou. Máme rády větrníky a občas neodoláme. Vždy se ale snažíme vejít do povoleného denního kalorického příjmu a ušetřit kalorie třeba na večeři.“

-72 kg Myslela jsem si, že vážím o 40 kilo méně

Paní Miluše nabírala svoji enormní váhu postupně celý život, ale o to důsledněji. „Poprvé jsem se s dietou setkala už v šestnácti letech. Chtěla jsem chodit tancovat a líbit se, ale ručička na váze ukazovala 90 kg a já se styděla. Tenkrát ale stačilo pouze omezit sladkosti a jíst menší porce a kila začala ubývat. Metabolismus mi tehdy pravděpodobně fungoval dobře, takže jsem za krátkou dobu zhubla o 23 kg, a tuto váhu jsem si udržovala až do svatby,“ vypráví Míla. „Pak ale začal poklidný rodinný život spojený s vyvařováním manželovi. Nikam jsme příliš nechodili a váha začala opět narůstat. Během následujících let jsem vyzkoušela snad stovky jednorázových diet, které ale měly jediný efekt, a tím byl další nárůst váhy. Vždy jsem deset patnáct kilo zhubla, ale nabrala o pět kilo více. Nadváha mi vadila, uvědomovala jsem si, že musím neustále kupovat větší a větší velikosti, ale stále mi scházel ten správný impulz opřít se do toho pořádně.“ Miluše vlastně ani netušila, kolik přesně váží, protože váha, kterou měla doma, ukazovala pouze do 120 kg, a tuto „metu“ již dávno překročila. Myslela si, že má maximálně o tři čtyři kila víc. „Před dvěma lety jsem ale začala mít velké problémy s klouby. Bolela mne kolena a záda a já se bála, že skončím na vozíku. Ortoped mi doporučil vyšetření u endokrinologa.

Štítná žláza se ukázala v pořádku, ale lékař mi slíbil, že mi pomůže zhubnout. Když jsem si u něj stoupla na váhu, myslela jsem si, že omdlím - na displeji se objevilo číslo 162 kg! To byla poslední kapka. Lékař mi doporučil obrátit se na poradenskou linku, kde mi řekli, jak si mám sestavit redukční jídelníček, a poslali mi brožurky s kalorickými hodnotami potravin. Začala jsem také brát lék, který mi pomohl omezit pocity hladu a chuti,“ říká Miluše. Zpočátku šla váha dolů rychle. Míla hubla až 6 kg za měsíc, později se úbytek zpomalil, ale ani to ji neodradilo od snahy v hubnutí vytrvat. Moc jí pomáhalo to, že se výrazně zlepšily její problémy s klouby a i okolí ji všemožně podporovalo. „Když jsem byla pozvaná na oslavu nebo večeři, všichni už věděli, že držím dietu a připravili mi kopec zeleniny. Tak to ostatně funguje až dodneška. Nemám proto problémy ani se svátky spojenými s jídlem, jako jsou například Vánoce. Rybu si udělám dušenou a bramborový salát s jogurtem. Myslím si, že všechna jídla je možné udělat i v odlehčené verzi. A když mne něco hodně lákalo, řekla jsem si, že jedno najedení mi za přírůstek na váze nestojí,“ dodává. K dnešnímu dni má Miluše o 72 kg méně a váhu si drží. Ve svém jídelníčku je velmi přísná a denně dodržuje maximálně 5000 kJ a vyvážený poměr bílkovin, sacharidů a tuků. Sem tam si něco dopřeje, ale další den se zase ošidí. Jako výstrahu si ve skříni stále nechává jedny kalhoty, které nosila dřív. Když se na ně podívá, přejde ji jakákoli chuť mlsat. „Ostatním bych poradila jen jediné. Nenechat nadváhu dojít tak daleko, až budou mít zdravotní i psychické problémy. Nedávejte si předsevzetí, ale začněte hned TEĎ.“

-30 kg Neexistuje dieta, kterou bych nedržela

Jak vypadaly začátky? „Hubnout jsem zkoušela vlastně celý svůj život. Už při narození jsem byla baculatější než ostatní novorozenci, a to mi zůstalo celé dětství i pubertu. Vždycky mi přebývalo alespoň 10 kg, později i více. Vyrůstala jsem v rodině, která měla jídlo na jednom z prvních míst, takže moje nadváha byla jen důsledkem tohoto prostředí. To, že jsem „oplácanější“ než ostatní, jsem si začala uvědomovat už na základní škole, a k této době se datuje i počátek mého experimentování s dietami,“ vypráví Dita.

Děti dokážou být občas nelítostné a kruté, a proto si jako malá vyslechla nejednu poznámku na svoji váhu. Vadilo jí to, ale nedokázala s tím nic udělat. Zkoušela jednu dietu za druhou, ale ztracená kila nabrala vždy během několika týdnů zpět. V patnácti letech začala chodit do posilovny a trénovat kulturistiku. „Moje váha se v té době pohybovala v rozmezí dvaceti kilogramů. Bylo období, kdy jsem striktně dodržovala kulturistickou stravu, a pak jsem se zase další týdny pouze přejídala.“ Po vystudování medicíny se Dita nejdříve specializovala na diabetologii, ale od ní byl již jen kousek k dietologii a výživovému poradenství.

V té době jí ale také došla trpělivost se sebou samou. „Říká se, že občas stačí malý impulz, který člověka nakopne. U mne to platí stoprocentně. Když jsem si jednou vyzkoušela asi dvacatery džíny a prodavačkou mi bylo řečeno, že v mé velikosti se už nedělají, řekla jsem si defi nitivně DOST!!! Ze dne na den jsem začala praktikovat zásady, které jsem velmi dobře znala teoreticky, ale nikdy jsem je dlouhodobě nedokázala dodržovat.

Nejdříve jsem se přihlásila na jeden kurz do hubnoucího klubu, kde jsem zhubla 10 kg, ale pak jsem už pokračovala sama.“ Dita dnes s úsměvem tvrdí, že se ke štíhlé postavě v podstatě projedla. „Jedla jsem každé dvě hodiny! Sice miniaturní porce, ale s velkou pravidelností. Omezila jsem tuky, cukry, a naopak zvýšila příjem bílkovin.

Šlo vlastně o racionální stravu, kterou by měl dodržovat každý z nás, ale nikdo to tak nedělá,“ dodává Dita. Její jídelníček je velmi variabilní. Kalorie si hlídá pouze orientačně, automaticky se ale vyhýbá tučným a kalorickým pokrmům. K snídani má ráda bílý jogurt a müsli, k svačině kousek ovoce a chleba se šunkou a sýrem, obědvá normální jídlo v práci, ale odpoledne se již snaží omezovat a jíst max. 3 hodiny před spaním. Velkou roli v udržování štíhlé postavy hraje u Dity také sport. „Jedenkrát týdně chodím na aerobik, do posilovny, občas zajdu na spinning nebo si vyjedu na kole a moc ráda posiluji břišní svaly.“ Dnes má Dita svoji soukromou dietologickou praxi a pomáhá hubnout druhým. Pro klienty je tím nejlepším vzorem -vždyť kdo by nevěřil lékařce, která měla ještě před pár lety o 30 kg víc?

5 RAD POKUD BOJUJETE S VÝRAZNOU NADVÁHOU:

1) Neodkládejte řešení své nadváhy. Čím více kilo budete nabírat, tím výraznější budou zdravotní i psychické problémy.

2) Obraťte se na odborného lékaře nebo nutričního terapeuta. Ten vám pomůže nejen sestavit vhodný jídelníček, ale může vám doporučit i lék určený k léčbě obezity nebo nabídnout jiné medicínské řešení.

3) Zapisujte si vše, co sníte. Nejenže lépe zjistíte, kde děláte chyby, ale mnohdy vás to odradí i od zbytečného mlsání.

4) Svůj cíl si rozdělte na jednotlivé etapy. Nepředstavujte si, že zhubnete do roka třicet kilogramů. Raději si řekněte, že chcete za týden zhubnout kilogram, za měsíc čtyři apod.

5) Svůj jídelníček si sestavte tak, abyste ho mohli dodržovat po celý život. Dieta vedoucí ke zhubnutí není ta, kterou teď začnete a za měsíc skončíte, ale takový styl stravování, který vám vyhovuje a není pro vás problém ho dodržovat napořád.

15.9.2008 15:37 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.