ZPĚT

Hubnu, ale nemám energii

Máte nějaký problém, a nevíte si s ním rady? Tým špičkových odborníků v dietě vám poradí se cvičením, jídelníčkem i hubnutím.

„Dobrý den, už dlouhou dobu se snažím zhubnout. Můj problém je v tom, že dietu nedokážu držet dlouho. Neumím si sestavit jídelníček, a proto bych se chtěla na někoho obrátit, kdo by mi pomohl, ale nevím na koho. Za obvodním lékařem se stydím jít. Je mi 19 let a vážím 86 kg. Jsem zvyklá sportovat. Když si upravím jídelníček na dietu a jím po každých 2-3 hodinách do příjmu 5000 kJ, tak hubnu 2-3 kg za týden, ale cítím se velmi unavená a nemám náladu ani energii na sport. A po několika dnech to stejně nevydržím a sním, co mi padne pod ruku. Je někdo, na koho se můžu obrátit? Jsem z Bystřice pod Hostýnem.“ Pavla Vašalovská

Odpověď: Stud není na místě, je výborné, že chcete svůj problém řešit, ale musíte vědět, jak na to, aby se efekt dostavil při správném postupu. Hubnout 2-3 kg/týden je příliš mnoho a není divu, že to nezvládnete a dietu po pár dnech přerušíte. Optimální je úbytek 0,5-1kg týdně. Tedy dieta na 5000 kJ je pro vás zřejmě nevhodná. Stačila by vyšší hladina, např. 6000 kJ, a úprava jídelníčku tak, aby tento režim byl dlouhodobě snesitelný, aby byly ve správném poměru zastoupeny všechny živiny a abyste neměla hlad. Ideální je ke štíhlé postavě se projíst a nastavit si během pár měsíců takové jídelní návyky, které pak jsme s určitou obměnou ochotni a schopni dodržovat po celý život. Žadná rychlá řešení a drastická opatření nejsou z dlouhodobého pohledu správná volba. Zřejmě si umíte vážit potraviny a počítat kJ, což je skvělé, jenom musíte vědět, jak s tím pracovat. Uvádíte, že sportujete, takže by stačilo pár konzultací, eventuálně podpořit hubnutí nějakým vhodně zvoleným doplňkem stravy či anorektikem. Doporučila bych vám navštívit nutričního poradce či obezitologa v místě bydliště -viděla bych jisté možnosti např. v Přerově či ve Zlíně.

Ptali jsme se: MUDr. Dity Pichlerové, obezitoložky


CO JSOU PROBIOTIKA?

„V rodině trpíme na zažívací potíže. Nechci se zbytečně dopovat prášky, ale slyšela jsem, že existují funkční potraviny, které s takovými problémy pomáhají. Je to pravda? A co to tedy vlastně je?“ Pavla, České Budějovice

Odpověď: Aktuálním trendem v oblasti funkční potravy jsou tzv. probiotika (probiotické kultury). Slýcháme o nich velmi často, ne každý však má přesnou představu, co vlastně našemu organismu přinášejí. Mezi probiotické kultury patří hlavně živé bakterie mléčného kvašení, jako je např. Lactobacillus casei, Lactobacillus acidophilus, Bifi dobacterium bifi dum a další. Tyto látky stabilizují střevní mikroflóru a vytvářejí tak ideální podmínky pro množení i život zdraví prospěšných bakteriálních kultur. Díky tomu se posiluje celková imunita a zklidňuje se zažívání ( nedochází k zácpám). Probiotika mají vliv i na regulaci hladiny krevních tuků. Tyto všechny vlastnosti oceníme při zdravém snižování nadváhy, protože hubnutí by nám mělo přinést zejména zlepšení zdravotního stavu. Probiotické jogurty, kefír nebo acidofilní mléka (nejlépe bez přídavku řepného cukru) patří k nejvýhodnějším složkám stravy. Ideální je vybírat produkty s obsahem probiotik i vlákniny. Vláknina totiž působí jako takzvané prebiotikum, což znamená, že podporuje růst a množení probiotik. Do skupiny vláknin se dnes počítají i takzvané oligosacharidy (na obalech výrobků se můžete setkat s označením inulin nebo oligofruktóza), které se získávají z čekanky. Tyto látky s probiotickými kmeny spolupracují nejlépe. Pokud si v obchodě vybíráme jogurt nebo kysaný mléčný nápoj, měli bychom vybrat některý ze skupiny polotučných (2-3 % tuku). Nemusíme se obávat ani při hubnutí - mezi 0 % a 3 % je rozdíl 1 a 3 g tuku, což je zanedbatelné. Jogurty zcela bez tuku sice obsahují jogurtové kultury, ale ne ze skupiny probiotických. Kvůli tak malému rozdílu v energetické hodnotě by nebylo rozumné se vzdávat všech pozitivních vlastností probiotik.

Ptali jsme se: MUDr. Václavy Kunové, obezitoložky


PTEJTE SE:

Pokud máte nějaké dotazy, na které byste rádi znali odpověď, napište nám, my se za vás zeptáme. dieta@mf.cz

27.1.2009 14:29 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.