ZPĚT

Zhubla jsem až s pomocí odborníka

„Poprvé jsem začala hubnout před patnácti lety po narození prvního syna. Ze svých 62 kg jsem tehdy přibrala na 77 kg. Pět let jsem střídavě hubla a přibírala. Pak jsem znovu otěhotněla a když jsem si po příchodu z porodnice stoupla na váhu, nemohla jsem věřit svým očím.

ZHUBLA JSEM ZA TŘI MĚSÍCE O 15 KG

MARTINA, 36 LET, ASISTENTKA ŘEDITELE „Poprvé jsem začala hubnout před patnácti lety po narození prvního syna. Ze svých 62 kg jsem tehdy přibrala na 77 kg. Pět let jsem střídavě hubla a přibírala. Pak jsem znovu otěhotněla a když jsem si po příchodu z porodnice stoupla na váhu, nemohla jsem věřit svým očím. Číslice 86 vypadala hrozivě. Začala jsem opět bojovat. Dva roky jsem 4x týdně šlapala hodinu na rotopedu, dělila si stravu a do toho kojila syna. Podařilo se mi shodit z 86 kg na 72 kg, ale trvalo to dlouhé dva roky a bylo to spíš hladovění než zdravé stravování,“ vypráví Martina. Dnes už ví, že udělala velkou chybu - vyloučila maso a zaměřila se na chléb a těstoviny, které jedla večer. Přes den jedla minimálně. Jojo efekt na sebe nedal dlouho čekat. „Zlom nastal až o Vánocích v roce 2006, kdy se mne manžel zeptal, co bych si přála pod stromeček. Odpověděla jsem, že mé jediné přání je zhubnout. Byla to ale jen taková fráze. Pod stromkem pak ale ležela obálka, kde byla dárková poukázka na odbornou konzultaci k dietoložce Erice Matějkové.“ Martina měla radost, ale i strach. Nicméně po Vánocích se objednala. „Paní doktorka mne naučila hlavně pravidelně jíst a pít 3 litry vody denně. Zjistila jsem také, že můžu jíst vlastně vše, i sladké, ale musím vědět kdy a kolik. S odborným vedením nelze dietu ošidit. Pokud to nefunguje, pak to jen ukazuje na vlastní slabou vůli a nedostatek motivace. Odborník vám řekne, co můžete, vše vám vysvětlí, hlídá vaši váhu, sestaví jídelníček atd. Zpočátku jsem nevěřila, že by mi nějaký odborník mohl pomoci, přesto však jsem vše dodržovala na 100 %. Jaké bylo mé překvapení, když jsem po týdnu měla o dvě kila míň,“ říká Martina. Na kontroly jezdila jednou za 14 dní, během tří měsíců zhubla o 15 kg. Každé kilo dole bylo motivací. „Teď už nehubnu, ale váhu si hlídám. 6500 kJ na den mi stačí, ale občas zhřeším i tabulkou čokolády.“ MUDr. Erika Matějková, Poradna zdravého životního stylu a léčby nadváhy v centru Prahy. Jsme tým lékařů a psychologů. Využíváme proto také psychoterapeutické metody k potlačení nočního jedení, chutí k jídlu, nadměrné konzumace sladkého či nadměrného nakupování potravin. Při první návštěvě změříme zastoupení tuků, svaloviny a zavodnění, změříme bazální metabolismus. Podle těchto parametrů navrhneme jídelníček. Klient si poté podle doporučení sestavuje svůj jídelníček podle své chuti a možností. Kontrolní návštěvy jsou v intervalu 1-2 týdnů, v nichž opět změříme uvedené parametry a upravujeme jídelníček tak, abychom dosáhli rychlého spalování tuků a minimálního spalování svaloviny. Nutností je psát si jídelníček - bez zpětné vazby, co jíte, vám nemůžeme odborně a účelně pomoci. Poradna je placená, první návštěva stojí 500 Kč, následné kontrolní návštěvy 300 Kč. —-

PŘI FOCENÍ JSEM SE SCHOVÁVALA ZA KÁMEN

ZINA, 47 LET, REFERENTKA

„Už ve čtvrté třídě mne rodiče poslali na odtučňovací tábor. Dodnes na to vzpomínám z hrůzou. Měli jsme šílenou žízeň a některé děti omdlévaly v průběhu náročných cvičebních aktivit. Doufám, že v současné době už nic podobného neexistuje,“ říká Zina. „Potom jsem dospívala na různých dietách zaručeně vyzkoušených mými tetami a maminkou. Ještě dnes se mi dělá špatně, když si vzpomenu na dietu, která obsahovala 9 vajec denně, spoustu kyselých okurek, a to vše 5x týdně.“ Po dvou porodech se Zinina váha vyšplhala až za třícifernou hranici. Stále držela různé diety, ale ty měly jediný efekt, a to jojo. „Byla to deprimující doba, když mě manžel lákal na procházku, vymlouvala jsem se, protože jsem věděla, že se z toho budu 2 dny dávat dohromady. Byl to začarovaný kruh, začalo se ozývat i moje zdraví. Do kurzu hubnutí společnosti STOB ji přivedla kamarádka, která se na dovolené u moře nemohla dívat na to, jak se Zina při každém fotografování schovává za kámen, aby jí bylo vidět co nejméně. „Lektorka Jindra nám vysvětlila, jak, kdy, a co jíst, aby vše bylo sladěné s naším tělem a myslí. Zpočátku jsme si zapisovali svůj denní příjem s přesným rozpisem potravin a jejich energetickou hodnotou, kdy jsme jedli, s kým jsme jedli, jak dlouho jsme jedli, jakou jsme u toho měli náladu. Naučili jsme si všímat energetických hodnot potravin. Po cvičení vždy následovalo vážení a měření, Jindra pro nás měla vždy slova posílení, kontrolovala naše jídelníčky, vysvětlovala v nich chyby nebo naopak chválila. Hubnutí v kolektivu nebylo odříkání, byla to i legrace kde jsme všichni měli stejný cíl, ve kterém jsme si navzájem pomáhali. Jindra nás naučila mít radost z každého shozeného kila. Její motivace nespočívala pouze v doporučeném jídelníčku podporovala nás i psychicky.“ S ubývající váhou se Zině začalo vracet sebevědomí. „Rodina počítala s tím, že každou středu trávím ve Stobu. Když mě viděli večer, jak spokojená přijíždím, myslím že měli taky radost. Když se potom objevily první výsledky a začala jsem pomalu měnit šatník s úžasem přihlíželi, ale bylo znát, že se jim mamka začíná líbit.“

Jindra Frendlová, lektorka společnosti STOB (STop OBezitě)

Původní profesí je učitelka v mateřské škole, ale už 8 let se věnuje vedení kurzů snižování nadváhy STOB. Kromě toho také předcvičuje aerobik a další formy cvičení. Program Hubneme s rozumem, který Jindra ve svých kurzech vyučuje, je aplikován i v dalších 100 městech České republiky včetně kurzů rodinných a kurzů pro muže a pro diabetiky. Společnost STOB vydává mnoho pomůcek usnadňujících rozumnou redukci váhy, vydává elektronický časopis a na lze získat mnoho zajímavých informací včetně zajímavého programu Jídelníček apod. STOB pořádá redukčně kondiční pobyty v tuzemsku i zahraničí.


VŠECHNO JSEM DĚLALA OPAČNĚ

IRENA, 30 LET, PRÁVNIČKA „Vlastně si ani nepamatuji na dobu, kdy bych se nesnažila hubnout. Už v dětství mne maminka držela zkrátka. Dokonce to vypadalo tak, že když mi chtěl děda dát tajně bonbon, raději mne zavřel do skříně, aby to maminka neviděla. I když jsem se tehdy věnovala hodně sportu, tloustla jsem. Myslela jsem si, že když nebudu nic jíst, zhubnu. Hladovění mělo však jediný následek - přejídání. Takže jsem buď nic nejedla, nebo jsem naopak snědla, na co jsem přišla,“ vypráví začátky svého boje s kily Irena. Od puberty vyzkoušela snad všechny diety. Extrémní stravování jí dokonce přivodilo už v 18 letech vážné problémy se žlučníkem. K paní doktorce Cajthamlové ji přivedla zvědavost a touha udělat konečně ten správný krok k vytoužené štíhlé postavě. „Asi poprvé ve své dietní historii jsem se dověděla, že vlastně všechno dělám opačně. Že se musím naučit poslouchat své tělo a dopřát mu to, co potřebuje, a ono pak bude fungovat tak, jak chci já. V podstatě velmi jednoduché. Tentokrát ale proti mně seděl někdo, koho jsem si velmi vážila a důvěřovala mu. Někdo, kdo mi řekl, co už jsem slyšela stokrát - správná cesta ke štíhlosti vede pouze přes pravidelné stravování a pohyb. Podvědomě jsem to věděla, ale nikdy jsem se tím neřídila. Paradoxně největší problém jsem měla s tím, abych jedla. Měla jsem obavy, že si to pokazím a zase ztloustnu,“ popisuje Irena. Největší rozdíl mezi hubnutím „sama“ a s odborníkem vidí v tom, že lékaře či výživového terapeuta jen tak neoblafnete. Nedá se ošidit tak snadno. Musí to ale být někdo, koho si vážíte a kdo je pro vás autoritou. Irena navíc tvrdí, že i když držela dietu, dala si v podstatě cokoli a netrpěla hlady. „Můj jídelníček byl v době hubnutí asi nejpestřejší a nejobsáhlejší, jaký jsem kdy měla. Nikdy jsem neholdovala masu, smaženému jídlu či fastfoodu, takže jsem to měla jednodušší. Přidala jsem ryby a výrazně omezila sladké. Jídlo jsem si začala vážit a trochu víc se soustředila na pitný režim. Snažila jsem se pravidelně jíst, což byla a je dost námaha, protože mám malé dítě, které zatím nebere ohledy na to, že máma drží nějakou dietu. Rodina mne ale podporovala a snažila se mi v mém snažení pomáhat.“ MUDr. Kateřina Cajthamlová, 46 let, soukromá lékařka v oborech interna, systemická psychoterapie Po absolutoriu 1. lékařské fakulty FVLUK a po specializační atestaci a postgraduálním studiu pracovala do roku 1995 na gastroenterologii a později na cizineckém oddělení Nemocnice Na Homolce, od roku 1997 v soukromé praxi. Od ro k u 200 6 je známá z obrazovky jako moderátorka pořadu Js te to, co jíte. Byla tváří Garnier (Nutritionist) a Plusu (Bio Bio), v roce byla 2006 no minována na osobnost roku v rám ci Tý Tý. Vedle interní má také homeopatickou praxi. Kontakt: Wa shing tonova 9, Praha 1, telefon 773 992 102, e-mail: kcajthamlova @ seznam.cz —-

JEDLA JSEM JOGURT DENNĚ

PETRA KOVÁŘOVÁ, 34 LET, PRÁVNIČKA

„Během studií na vysoké škole jsem si udržovala celkem rozumnou postavu díky stresům během zkouškového období a hlavně díky pravidelnému pohybu (aerobik, běhání). Nicméně tehdy jsem držela různé redukční diety, občas i dost drastické. Můj rekord byl jeden jogurt denně! Skutečné problémy mi ale začaly až po třicítce, kdy jsem se po mateřské a s kily navíc vrátila do práce. Když se podívám zpět na svůj jídelníček, tak minimálně stejně jako nedostatek pohybu byly příčinou mé nadváhy špatné stravovací návyky. Jedla jsem nepravidelně a moc tučného (hlavně sýry, tučné pomazánky, pečivo),“ říká Petra. Letos po Vánocích se rozhodla jednat. Našla si kontakt na klub Diana a přihlásila se do kurzu hubnutí. „Důležitá pro mne byla motivace, kterou člověk dostane každotýdenním vážením v kolektivu a podporou stejně ,postižených‘, ale nejvíce mi pomohly rady, které jsem dostala, pokud jde o stravování.

A to rady dávané postupně, abych to zvládla. První týden jsem si zapisovala vše, co sním. Druhý a třetí týden jsem ubrala přílohy a nahradila je zeleninou, které jsem mohla sníst až 750 g denně. Čtvrtý týden jsem začala s vážením potravin a počítáním kJ. Najednou jsem s hrůzou zjistila, co všechno jsem celá ta léta dělala špatně.“ Sport nebyl nikdy Petřiným koníčkem, ale součástí programu v klubu Diana byla i jedna hodina cvičení týdně, a tak začala po mnoha letech zase cvičit. A díky přístupu cvičitelky přišla pohybu znovu na chuť. V pokračovacím kurzu vyzkoušela i pilates. „Myslím, že hubnout se dá i bez sportu, ale postavě nějaký ten pohyb svědčí. Cvičit do klubu budu chodit i po prázdninách a během nich, kdy kurzy nejsou, jsem si našla náhradu - stepaerobik jednou týdně a je-li čas, tak ještě hodina plavání. A od ledna chodím v práci do své kanceláře v šestém patře pěšky!“ Petra nedá na svou lektorku dopustit. „Sama bych to nezvládla, je to běh na dlouhou trať,“ dodává.

Dr. Zdeňka Sládečková, psycholožka i výživový expert, zakladatelka redukčního klubu Diana.

První dívčí a dámský klub Diana byl založen jako první redukční klub u nás již před 16 lety psycholožkou po vzoru amerických klubů Weight Watchers. Dnes jeho vysoce odborný tým vede MUDr. Petr Sládeček spolu s lékaři a dalšími poradci z oblasti výživy, psycholožkami, odbornými lektorkami, cvičitelkami a fyzioterapeutkami, kosmetičkami a vizážistkami, maséry a dalšími spolupracovníky. Je zaměřen na tvorbu programů zdravého a přirozeného hubnutí pro ženy, ale též na péči o duševní svěžest a přirozenou krásu. Na kurzu se scházejí skupinky žen vždy jednou týdně vpodvečer. Každé setkání obsahuje hodinu speciálního cvičení pro lidi s nadváhou a hodinu klubového povídání o sestavování jídelníčku. Veškeré informace o akcích klubu Diana získáte na webových stránkách nebo na diana@klubdiana.cz

7.4.2009 13:05 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.